Leeftijd kindje

• Hermine

Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met het gezinsonderzoek en hebben onze wensen en grenzen kenbaar gemaakt aan de raadsmedwerker. Wij gaan kiezen voor China special need. Het enige wat wij nog lastig vinden is de leeftijdsgrens aan te geven. Als wij 0 tot 36mnd opgeven, betekent dat dan dat het kindje bij voorstel 3 jaar kan zijn en bij ophalen 3,5 jaar? Of is het kindje tot 3 jaar als je thuiskomt. Omdat tussen voorstel en afreizen ook een half jaar kan zitten. Tot waar ligt die grens.

Alvast bedankt

Hermine

• BG

Je kindje kan bij voorstel dan 3 jaar zijn en bij het ophalen wat ouder. Overigens is mijn ervaring dat juist het adopteren van een ouder kindje heel erg goed gaat en dit zijn bovendien de kindjes die minder kans hebben geadopteerd te worden. Met een ouder kindje kun je heel goed al communiceren over het algemeen, het kindje weet vaak al goed wat er gaat gebeuren en mijn ervaring is dat de overdracht e.d. daardoor minder traumatisch zijn. Wij hebben een kindje met 10 maanden met anderhalf en met 4 jaar geadopteerd. De adoptie van het oudere kindje verliep verreweg het soepelst.

• Omfie

Hoi Hermine,

Wij hebben in ons raadsonderzoek aangegeven open te staan voor een kindje tot 2 jaar en tot 3 jaar is bespreekbaar. Dit gaf de Raad ons al als advies omdat wij er hetzelfde als jullie over dachten. In principe gaan ze dan zoeken voor een kindje onder de 24 maanden, maar kunnen ze wel een kindje voorstellen wat bijvoorbeeld 25 maanden is, als dit verder helemaal in ons profiel valt.

Succes ermee.

Omfie

• yvonne

In je raadsrapport hoeft helemaal nog niet te staan welk land, welke leeftijd etc. Je kunt het beste een zo breed mogelijk rapport hebben.

• Marièlle67

Wij hebben in ons raadsrapport bewust geen leeftijdsgrens aangegeven en leeftijd pas bij de vergunninghouder besproken. Is dat voor jullie ook geen optie?

• Hermine

Ze wilde het graag weten hoe wij hierover dachten. Dan kan zij haar vragen ook weer daarop aanpassen met betrekking op de leeftijd. @ Omfie: ik vind dat een goed idee van jouw om het zo te omschrijven, dat is precies wat wij bedoellen. @ Marielle: dat zou ook nog kunnen ja , ik ga het daar de volgende keer eens over hebben. Of we het niet open kunnen laten.

Groetjes Hermine

• petra

Ons adviseerden ze zelf toendertijd (2009) om het rapport zo open mogelijk te houden.

Dat hebben we ook gedaan, zodat we nu veel mogelijkheden hebben.

• JS

Hallo Hermine,

Als je de kans hebt zou ik het zo open mogelijk laten bij de raad en eventueel later beperkingen afspreken met de vergunninghouder. Als je in je rapport een maximale leeftijd hebt zal er niet snel van afgeweken (kunnen) worden, terwijl wanneer je het met de vergunninghouder afspreekt je aan kunt geven hoe rekbaar dit is. Hetzelfde geldt voor het aangeven van sn. Zo open mogelijk laten, zodat je zelf de grenzen kunt aangeven i.o.m. je vergunninghouder. En voor China niet heel veel voorkomend, maar wel mogelijk: als je overweegt dat een sibling welkom is moet je dit wel in je rapport hebben staan.

Kortom: zo veel mogelijk ruimte creeren en later in de procedure eventueel beperkingen daarop maken.

Hopelijk werkt de raadsmedewerker daar aan mee.

Bij ons bij beide procedures wel, maar dan hebben we het over raadsgesprekken in 2003 en 2005 en dat is toch al weer even geleden.

Groeten,

JS

• Hermine

Over special needs waren wij heel duidelijk waar we wel en niet voor open staan, wat we wel en niet denken aan te kunnen. Dat wisten we per aandoening/beperking te benoemen. Toen zei de raadsmeedwerker dat ze het niet zo specifiek in het rapport gaat zetten maar meer in de termen van staan open voor operabele aandoeningen, zintuigelijke aandoeningen enz. Dus ik denk dat ze er over de leeftijd ook geen probleem van zal maken als wij dat nog niet zo specifiek kunnen aangeven en dat nog open willen houden. Op naar het 3e gesprek! , bedankt allemaal voor jullie reacties het heeft ons goede tips opgeleverd!

Hermine

• froukje

Wij hebben gedurende onze tweede procedure bij de raad aangegeven van 0 tot 6 jaar ondanks dat onze zoon nog maar 3 was toendertijd.

hij is nu tijdens de reis naar zijn zusje 5 jaar geworden. zij is nu bijna 3,5 jaar. We hebben met de vergunninghouder besproken qua wensen en grenzen in ons geval minimaal een jaar jonger dan onze zoon.

bij zijn procedure hadden we tot 24 maanden hij wasnet 2 geweest.

Op je BT volgens mij en bij de toelichting in het rapport staat de leeftijd wel vermeld