Leeftijd kindje

• Marièlle67

Als je ervoor kiest om het open te laten zou ik persoonlijk wel op laten nemen dat je ook geschikt geacht wordt voor opname van oudere kinderen, ik kan me herinneren van onze intake destijds dat de vergunninghouder wel wilde dat dat expliciet in het gezinsrapport stond. Al is dat overigens wel al een dikke drie jaar geleden dus misschien is dat ook wel weer veranderd nu hoor.

• Hermine

Kun je ook aangeven met halve jaren? Bijv. tot 3,5 jaar?

• *Marjo*

In ons raadsrapport hebben wij weinig aangegeven qua leeftijd, dat hebben we met onze vergunninghouder besproken.

Overigens kun je dispensatie krijgen mbt het naar school gaan, mocht dat de reden zijn voor de 3,5 jaar.

Eerst wennen en hechten, dan pas naar school bijv…

• Hermine

Ja inderdaad dat is een beetje de reden dat wij denken tot 3,5 jaar. Om de leerrplicht van 5 jaar.

• Marièlle67

Leerplicht zou ik me geen zorgen om maken. Onze kids waren al 5.5 en 7,5 bij adoptie maar als wij hadden gewild hadden we voor hen ook ontheffing kunnen krijgen.

• Hermine

O dat is wel fijn om te weten, ik had al zoiets gelezen ja.

• trotse moeder

Hallo allemaal,

Ik begrijp heel goed dat iedereen een zo jong mogelijk kindje wil hebben, dat is ook logisch. Je wil zo min mogelijk van je kindje missen. Maar desondanks hebben wij voor een ouder kindje gekozen (tot 5 jaar) om ook deze kinderen een eerlijke kans te geven.

Bij voorstel was ons kindje 4.5 jaar, maar door allerlei omstandigheden was hij ruim 5 toen we hem voor het eerst vasthielden. Alle twijfel wat we ook daarvoor hadden over de leeftijd was toen ook weg. De hechting is heel goed gegaan, we hebben een halfjaar aangevraagd om school uit te stellen. Al hebben wij wel na 4 maanden af en toe proberen op school gedaan. Doordat je met je kind kan communiceren kon hij zelf ook dingen aangeven. Op school is hij door de open communicatie ook goed ontvangen en na een halfjaar kon hij volledig meedraaien in de kleutergroep. Wel heeft hij door z;'n achterstand een jaartje langer gekleuterd. Kortom ik kan iedereen aanraden om juist ook een ouder kindje een kans te geven

• Hermine

Bedankt voor jullie antwoorden!

Wij hebben vandaag ons gesprekken afgerond en mogen ook voor een ouder kindje gaan. Dit in combinatie met special need. Nu gaf de raadsmederwerker aan dat wij wel langer thuis moeten zijn voor het kindje als we een kindje ouder dan 2 jaar krijgen.. In eerste instantie blijft mijn man 2 maanden thuis en ik 4. Maar van te voren kun je nooit helemaal planen hoe het loopt qua hechtinge en wennen en special needs, er is mogelijkheid om langer thuis te blijven voor mij. Financieel en op het werk zelf. Bij mijn man ook. Het kindje zal 2 dagen naar kinderdagverblijf gaan of gastouder. Hoe lang zijn jullie thuis gebleven met een kindje ouder dan 2 jaar?

Groetjes Hermine

• mamainspee

Hai Hermine,

Wat goed nieuws dat jullie toestemming hebben gekregen voor een ouder kindje in combinatie met sn.

Gefeliciteerd alweer een stap dichterbij. ;)

Misschien nog een tip 15 april heeft de SAV weer een voorlichting over het adopteren van een of meerdere oudere kindjes.

Er word ingegaan op de verschillen tussen het adopteren van een jonger kindje en het adopteren van een ouder kindje (vanaf 24 mnd).

Wij zijn hier vorig jaar ook naar toe geweest en vonden het heel erg zinvol, vooral de ervaringsverhalen van adoptieouders en beelden van VIB.

Op naar de BT. :)

groetjes,

Nicky

• esselien

Wij kregen 2 kinderen tegelijk boven de 2 jaar (3.5 jr en 2.2. jr) mijn man is 1 maand in huis gebleven en ik 5 maanden. kon langere thuis blijven maar was qua hechting niet nodig. mijn man werkt overdag en ik 's avonds dus 1 van de 2 is altijd aanwezig bij de jongens