nogmaals draagmoederschap

• marlet

over al hetgeen al is geschreven;

Over draagmoederschap kun je heel veel meningen hebben:

Maar vraag mij in alle ernst af wat, mits de omstandigheden omtrent het draagmoederschap goed geregeld zijn, beter is voor een kind;

Een kind uit liefde geboren dmv draagmoederschap of een kind dat geadopteerd is en waarvan je niet zeker weet wat de achtergrond van deze adoptie is.

Wat ik daarmee bedoel; adoptie wekt kinderhandel in de hand. Wie garandeert dat jouw geadopteerd kind niet dmv kinderhandel in het adoptiecircuit is beland?

Bij NSN is de kans groter, dat mogelijk sprake is van kinderhandel. Maar ook SN geadopteerde kinderen; zeker met een betrekkelijk licht SN, zijn tegenwoordig gemakkelijk plaatsbaar. Zeker uit China. Lijkt mij heftig voor een kind om niet zeker te weten wat zijn / haar achtergrond is.

Een kind via draagmoederschap heeft het dan m.i zo slecht nog niet.

Marlet

• Louisa

Je kunt niet spreken in wetten van meden en perzen. Ik denk dat je wel kunt kijken naar individuele gevallen. Er zijn gevallen bekend van adoptie die goed zijn gegaan, we kennen allemaal gevallen waarbij het heel slecht af is gelopen met hetzij de adoptieouders, hetzij de adoptiekinderen (zelfmoord, depressie etc.). Datzelfde geldt voor draagmoederschap, er zijn veel positieve verhalen op de wereld als ook negatieve. Je hebt in het leven geen garanties, net zo min als bij biologische kinderen. Ik houd zelf niet al te veel van percentages, aangezien ik persoonlijk altijd afwijk van wat volgens de statistieken te verwachten zou zijn. Zowel bij mijn zwangerschap, waarbij de kans 80% was dat het goed zou aflopen (dus niet), als bij mijn eigen adoptie (alle adoptiekinderen willen toch weten waar ze vandaan komen, maar die behoefte heb ik nooit gevoeld). Ik voelde mij daarom ook nooit thuis bij andere adoptiekinderen die altijd aansluiting bij mij zochten omdat ik hen wel zou begrijpen. Dat deed ik dus niet. Kortom….doe wat je gevoel je ingeeft en doe datgeen waar je je zelf goed bij voelt, ongeacht wat anderen daarvan vinden. Zolang jij jezelf maar in de spiegel kunt kijken. Het verhaal van ELU illustreert heel mooi dit proces.

• Esther

Daar gaan we weer ;-) Het vorige discussie punt over draagmoederschap, daar is 181x op gereageerd. Is dit niet voldoende?

Ieder heeft zijn eigen menig hierover.

Laten we elkaar weer informeren/helpen/vertellen over ADOPTIE, anders kan er beter een draagmoederschapsformum worden geopend.

Groet Esther

• Louisa

Ik heb in mijn reactie toch ook wat over adoptie gezegd zou ik zeggen!

• louisa

Sorry vergeet wat ik zei, ik zie nu pas dat je op het eerste bericht reageerde.

• Anja

Precies, meer dan genoeg over gezegd lijkt mij ook..:-). Dit is een primair een adoptieforum. En bij adoptie gaat het primair om het zoeken van ouders voor kinderen. Bij draagmoederschap is daarvan geen sprake - er is immers geen kind, dat moet op bestelling nog gemaakt worden.

• Anja

Dag Marlet,

Waar baseer jij op dat SN kinderen uit China zo makkelijk plaatsbaar zijn? Ja, die met een missend vingertje of teentje, of een licht hartruisje, maar dat heet geen SN meer vandaag de dag. De websites van vergunninghouders geven aan dat er volop gezocht wordt naar ouders van SN kinderen uit China. Op de zogenaamde waiting lists staan honderden en honderden kinderen, sommige al jaren lang. Het zou fijn zijn als die allemaal eens geplaatst worden!

Groet,

Anja

• marlet

Hallo Anja

helemaal mee eens, dat een grote groep kinderen moeilijk plaatsbaar zijn; Dat zijn dan ook kinderen, die o.a blind zijn, neurologische afwijkingen hebben, flinke ontwikkelingsachterstand hebben, en oudere kinderen (vanaf 6 jaar oud) Van deze groep mogen de meeste kinderen niet eens naar Nederland komen, omdat ze of te oud zijn of een dusdanig SN hebben, dat ze later niet zelfstandig kunnen wonen. Dat is toch wel de uitgangspunt bij adoptie.

Onlangs heb ik van een vergunninghouder vernomen, dat kinderen met een relatief lichte SN; zoals missende ledematen, schisis, ASD/VSD, hypospadie, momenteel redelijk gemakkelijk geplaatst kunnen worden. Het zijn met name de combinaties van SN's die moeilijk plaatsbaar zijn.

Groeten Marlet

• marlet

Hallo Esther

Ik ben ook geen voorstander van draagmoederschap. Maar een aantal standpunten hebben mij wel tot denken aangezet.

Dat moest ik toch even kwijt.

Zelf heb ik 2 prachtmeiden uit China geadopteerd. Destijds geheel en al in de veronderstellling goed gedaan te hebben. Maar met informatie over kinderhandel ed., heb ik nu toch wel behoorlijk vraagtekens over adoptie uit China; zeker over de NSN procedure, Maar m.i. is ook de SN procedure mbt een aantal SN's helaas niet waterdicht.

groeten Marlet

• BG

Hoi Marlet,

Ik ben erg benieuwd welke vh dat was. Ik hoop echt dat dat een reeele ontwikkeling is. Wat ik nu zie zijn lijsten met duizenden kinderen waarvan zeer zeer velen alleen een schisis of een missend ledemaat hebben, vooral ook heel veel jongetjes. De vh's hebben heel lang geroepen dat het om vooral gecombineerde sn's gaat en dat je anders veel langer moet wachten. De praktijk laat zien dat er binnen een paar maanden een voorstel volgt ook als het om een missend ledemaat en schisis gaat. Wij hebben een jaar een Chinese aupair in huis gehad, een jonge meid. Zij gaf aan dat zijzelf maar ook alle andere Chinesen die zij kent totaal niet snappen waarom wij een kind met een sn willen adopteren. Ze stak haar afschuw niet onder stoelen of banken. Ook in China zelf niet altijd prettige reacties. Waarom is ons kind, komt uit een kindertehuis dat voortdurend benaderd wordt door chinese ouders die een jong gezond kind willen adopteren, in de 4 jaar in China niet geadopteerd? Geen wetenschappelijke onderbouwing dat weet ik maar ik zie nog niet gebeuren binnen afzienbare tijd dat die lijst leger wordt door Chinese ouders die kindjes met een sn willen adopteren. Ik hoop het natuurlijk wel heel erg.