nogmaals draagmoederschap

• pepe

Wij hebben in november nog info aangevraagd en kregen juist de info dat er naast (de inderdaad vele kinderen met cominaties) er nog steeds naarstig gezocht wordt naar ouders voor enkele volgens jou lichte sn's; ouders worden binnen 3 maanden gematched met een kindje met alleen een missend armpje, beentje, schisis of hyspadie…… dan zijn er volgens mij juist wél ouders nodig. Er stonden zelfs kinderen met deze sn's ook op het lijstje van special focus list van K&T, kinderen waar dus in hun bestand blijkbaar geen ouders stonden….

• marlet

Hmm; ik kreeg toch een andere indruk van de vergunninghouder; er zouden zeker geen duizenden kinderen op de lijst staan en zeker niet alleen met een schisis of missende ledematen. Dan zou er toch meer aan de hand zijn; of 6 jaar of ouder of een bijkomende SN/ ontwikkelingsachterstand.

Hoe men over SN in China denkt, dat weet ik niet. Maar de wachttijd voor een SN kindje is kort en lijkt mij handel in de hand te werken. Ik wil niet zeggen, dat dat gebeurd. Maar dat het zou kunnen.

• BG

Ik ben benieuwd naar je redenering. Ik zie de shared list (voorbeelden te vinden bij Chinaadopt en er is een mailinglist volgens mij waarop een shared list verschijnt) en de oproepen door vh's en concludeer er zijn moeilijk ouders te vinden. De ouders die voor redelijk veel sn's open staan krijgen dus snel een voorstel. Ik heb tot nu toe nooit ergens gelezen, of van mensen die ik in china ken gehoord of van kindertehuizen gehoord, of van anderen met verstand van zaken dat Chinese ouders nu ook open staan voor kinderen met een missend ledemaat of schisis. I.t.t. ik zie kinderen met dergelijke aandoeningen ook onder de 3 jaar erg lang wachten op ouders. Er zijn minder ouders die open staan voor kinderen met een sn dan je denkt. Er zijn geen enorme wachtlijsten met ouders die wachten op een kindje met een sn. Dat zou dus weinig lucratief zijn. Misschien als je het hebt over missende vingertjes, teentjes, alleen lipspleetje etc. maar dat wordt niet als een sn gezien. Op een schisis of een missend ledemaat haken veel potentiele ouders af. Enige tijd geleden in het adoptietijdschrift gaven vh's aan hard op zoek te zijn naar ouders. Er vindt een selectie plaats, veel ouders haken af omdat alleen adoptie van een kindje met een sn veelal nog mogelijk is.

• JS

marlet Schreef:

——————————————————-

> Hallo Anja

>

> helemaal mee eens, dat een grote groep kinderen

> moeilijk plaatsbaar zijn; Dat zijn dan ook

> kinderen, die o.a blind zijn, neurologische

> afwijkingen hebben, flinke

> ontwikkelingsachterstand hebben, en oudere

> kinderen (vanaf 6 jaar oud) Van deze groep mogen

> de meeste kinderen niet eens naar Nederland komen,

> omdat ze of te oud zijn of een dusdanig SN hebben,

> dat ze later niet zelfstandig kunnen wonen. Dat is

> toch wel de uitgangspunt bij adoptie.

> Onlangs heb ik van een vergunninghouder vernomen,

> dat kinderen met een relatief lichte SN; zoals

> missende ledematen, schisis, ASD/VSD, hypospadie,

> momenteel redelijk gemakkelijk geplaatst kunnen

> worden.

Het zijn met name de combinaties van SN's

> die moeilijk plaatsbaar zijn.

> Groeten Marlet

Beste Marlet,

Ik ben wel benieuwd welke vergunninghouder dit betreft. Vooral de opmerking dat schisis en hypospadie relatief lichte sn zijn verrast me.

Groeten,

JS

• Anja

Beste JS,

Een schisis in die zin misschien een lichte SN omdat het een bepaalde voorspelbaarheid heeft: qua (aantal) operaties, qua spraak/taalproblematiek enz. Aan de andere kant lees ik nog steeds disruptions die plaatsvinden juist bij kinderen met een schisis omdat kennelijk toch nog gedacht wordt ‘'ach, dat kunnen ze zo mooi maken’' (naar een prachtig fotoboek over kinderen met schisis). Vergunninghouders gaven tot nu toe aan dat schisis een zware/complexe/bewerkelijke SN is - dit is dan een kentering? Word met jou nieuwsgierig welke vergunninghouder het is want de waiting lists staan vol met kids met een schisis, die zouden dan door die vergunninghouder toch makkelijk te matchen moeten zijn?

Groet,

Anja

• JS

Hallo Anja,

ik ben het met je eens dat schisis een zekere mate van voorspelbaarheid heeft, maar aan de andere kant is het aantal operaties, de eventuele complicaties en de ernst van de spraaktaalproblematiek toch moeilijk van tevoren in te schatten en ook de impact daarvan op het kind (verstaanbaarheid voor de omgeving, sociale interacties). Ik vind het nogal wat om het als een lichte sn te kwalificeren (er van uitgaande dat de vergunninghouder dat inderdaad gedaan heeft). Hetzelfde geldt in mijn ogen voor hypospadie. Het scheelt nogal wat de impact ervan is als je kijkt naar de verschillende gradaties van hypospadie.

En dan blijft het hopen dat er ouders komen en blijven die openstaan voor dergelijke sn, want getuige de diverse lijsten op de sites van de vergunninghouders is dat blijkbaar niet vanzelfsprekend.

groeten,

JS

• Tip

Voor interesse in draagmoederschap, eiceldonatie, zaaddonatie kijk op www.verlangennaareenkind.nl

Verder is dit idd een adoptieprikbord en hoort deze discussie hier niet thuis

• anoniem

Ik mag niet oordelen, maar als je op de website www.verlangennaareenkind.nl kijkt zie je dusdanige advertenties staan dat ik daarbij hele foute politiek incorrecte gedachten bij krijg die ik dan ook maar niet zal uiten.

• ladyenchico@gmail.com

het meest traumatische wat een pasgeborene kan overkomen is gescheiden te worden van zijn moeder met wie hij al 9 maanden een symbiotische band heeft.deze band moet nog minstens zo'n 10 maanden kunnen voortbestaan omdat een baby prematuur ter wereld komt en dus lichamelijk,psychologisch en emotioneel er niet aan toe is eerder een minder hechte band aan te gaan.pas na 10 maanden kan deze band een minder symbiotische vorm aannemen,maar wel nog steeds heel hecht zodat het kind zich veilig,geliefd en beschermd voelt om in het leven t gevoel te hebben dat hij er mag zijn.een baby moet dus bij de moeder blijven bij wie hij in de buik zat en deze moeder moet het kind liefdevol blijven verzorgen.wordt het kind aan andere mensen overgedragen en dus (opzettelijk) gescheiden van zijn echte moeder,dan is dit schadelijk voor een kind. in het boek Afgestaan van Nancy Verrier wordt dit ook duidelijk gemaakt,lees dit boek alstublieft.