Toestemming raad kinderbescherming maar oneens met inhoud verslag (help!)

• Nannie

We hebben gisteren ons leesgesprek gehad bij de raad van de kinderbescherming.

Gelukkig krijgen we toestemming om een kindje te adopteren, maar…

Er is gesteld dat er geen risicofactoren zijn en wel voldoende beschermende factoren, maar in het rapport worden een aantal dingen negatiever / zwaarder gesteld dan dat ze zijn. Dit liep in de gesprekken al heel moeizaam. In onze ogen werden / worden dingen geproblematiseerd. Één punt staat breed uitgemeten in het rapport en dan komt datzelfde punt ook nog eens 2 of 3 keer (uitgebreid ) terug in dat verslag, terwijl een aantal positieve factoren die wij belangrijk vinden slechts tussen neus en lippen door worden genoemd.

Dan staat er ook nog eens een aantal dingen in die in onze ogen onbelangrijk zijn ( bijvoorbeeld dat we ooit een boot hebben gehad… )

Ook staat het hele proces erin. Dan hebben we bv in gesprek 1 iets gezegd, zijn we in het proces gegroeid in onze mening, maar dan staat hetgeen we in gesprek 1 op een onhandige manier hebben gezegd er wel zo in. ( daar hebben we wat van gezegd, maar dan zegt de raadsmedewerker: "maar dat heb je wel gezegd ). De groei in het proces staat er dan ook wel weer in. Maar wat moet dat zo? Wij dachten dat er een conclusie zou worden gegeven. Niet dat het hele proces en elk woord wat we zeiden mogelijk in het rapport zou kunnen komen, anders hadden we elk woord wel op een gouden schaaltje gewogen. Wij zijn juist heel open en eerlijk geweest en hebben het gevoel dat we daar op afgerekend worden.

Het is een rapport van 20 pagina's geworden, waar wij onszelf niet helemaal in herkennen en wat ook wel weer een kapitaal zal gaan kosten om te vertalen.

Daarnaast zijn we gewoon bang dat die herhaalde vergrote negatieve punten en sommige onhandig geformuleerde woorden in het land van herkomst straks verkeerd opgevat gaat worden en wij minder kans maken. Daarnaast lijkt een niet goed aansluitend verslag ons ook niet handig voor de matching.

Na het leesgesprek hebben we met heel veel moeite / praten als brugman een paar hele kleine puntjes anders kunnen laten formuleren ( en dan hebben we het echt over details of het veranderen van 1 woord ), waardoor we eigenlijk niet meer over de grotere punten durfden te beginnen.

We zijn met een deel van het verslag dus echt niet tevreden. Hebben op het moment zelf ( stom! ) wel gezegd akkoord te zijn, maar willen hier dus wel wat mee.

Moeten / kunnen we bezwaar maken?

Heeft iemand tips?!

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groetjes, Nannie

• yvonne

Hallo Nannie,

Wat je beschrijft lijkt zo akelig veel op onze situatie dat het haast wel dezelfde raadsmedewerkster moet zijn….

Wij hebben dit aan de hand gehad in juni 2009. Zijn uiteindelijk, na gekissebis over woordjes, punten en komma´s ook akkoord gegaan. Inmiddels hebben we gemerkt dat dat niet zo handig is geweest. Door de conclusie van deze bevooroordeelde raadsmedewerkster te accepteren is het voor ons nu uitgesloten om een SN kind te adopteren.

Ik heb nog aan de vergunninghouder (K&T) gevraagd of we hier nog iets aan zouden kunnen doen. Zij gaf aan dat je alsnog bezwaar kunt maken, maar dat hun ervaring is dat dat eigenlijk zelden de gewenste wijziging oplevert. Wij hebben het er dus maar bij gelaten..

groet,

yvonne

• mam2boys

Beste Nannie,

Wat een vervelende situatie, wat moeten jullie je rot voelen en niet weten wat te doen. Herkenbaar!

Als eerste, wat een lang rapport, 20 pagina's. Wij zitten in onze 2e procedure en door 1 zin (bij ons maar 1 zin maar zeer cruciaal) kunnen we niet meer uit hetzelfde land adopteren. Heel pijnlijk is dat geweest. Ook wij zijn akkoord gegaan omdat we het niet voor elkaar kregen. De VH ontving ons rapport en onze angst werd waarheid. Een belletje gepleegd naar de dame van de Raad en zij gaf aan dat we een mail moesten sturen. We hebben het dus niet over een bezwaar. Het was een verzoek tot aanpassing van het rapport. Zo gezegd, zo gedaan. Wachten, heel onzeker werd ik er van. Toen kregen we per post een vreselijk lullige korte brief dat ons verzoek is afgewezen na multidisciplinair overleg. Nou, multidisciplinair overleg my….. Wij (en ook de VH) hadden verwacht op z'n minst een persoonlijk gesprek te hebben. Niet dus. En het gekke is dat onze VH ook een brief kreeg met tekst en uitleg waarom ons verzoek is afgewezen en er stond ik (met prachtig jargon) dat de inhoud van de brief niet voor ons bestemd was.

Het maakt me nog boos en verdrietig. We hebben overwogen bezwaar aan te tekenen maar ook wij hoorden en waren van mening dat het ons niet zou helpen eerder zou vertragen. Dus onze energie hebben we niet aan de Raad gegeven maar aan avontuur 2 en nu mogen we straks weer een thuis bieden aan een kindje van ver. Komt tijd, komt raad.

Helaas geen positief verhaal, hopelijk zijn ze er maar ik twijfel daar aan. De raad….zo erg hoe ze onze woorden verkeerd geinterpreteerd hebben. Had ik maar m'n mond gehouden, had ik maar niet zo uitgewijd (sorry dat ik spontaan ben), had ik maar…

Veel sterkte en wijsheid gewenst.

• B

Wat een vervelende ervaringen zeg!! Kan daar dus ook geen oplossing voor vinden. Misschien valt het rapport uiteindelijk mee?/ dat hoor je dan wel van de VH lijkt me toch??

Wij hebben in december een aanvullend gesprek gehad voor overstappen naar sn.. Dus aanvulling op ons rapport. Gewoon 1 gesprek gehad en later telefonisch de aanvulling doorgenomen.. Was ongeveer een halve bladzijde waarin werd aangegeven hoe we alles aan willen pakken en om kunnen gaan met een handicap… Bij ons dus we positief ik hoop dat de meeste gesprekken positief (gaan) verlopen, want dit lijkt mij echt vreselijk als je hier mee te maken rijgt zoals jullie beschrijven.

Ik heb wel vernomen dat de raad extra alert is om overstappen (alleen) vanwege de wachttijd te voorkomen (dat vertelde ze ons) .. Dat mensen niet hun grenzen gaan verleggen enkel en alleen om een kindje te mogen verzorgen zonder te beseffen wat het dan inhoud met SN.

• Nannie

Weggehaald ivm traceerbaarheid naar ons door raadsmedewerker.

Groetjes, Nannie

• pepe

Hoi Nannie,

ik zou je laatste berichtje verwijderen en eventueel alleen in pirvémail reageren; voor een raadsmedewerker of VGH is wellicht op deze manier te traceren wie je bent en ik weet niet of je dat wilt.

Ik hoop dat je tips krijgt!

• metameulenbelt

Hallo Nannie,

Mijn persoonlijke mening (en ik ben geen raadsmedewerker of zo, dus dit is niet professioneel) is dat dit een absurd verslag is. Sowieso, 20 bladzijden… Die van ons was al lang in vergelijking tot sommigen uit onze tijd (2002) maar zeker geen 20 blz.! En de dingen die erin staan. Het is een soort gespreksverslag, niet een overzicht van hoe jullie in elkaar zitten. Jullie hebben de pech een onderzoeker gekregen te hebben die het ook als “onderzoek” ziet, en niet als verslag wat een zendend lang moet begrijpen en iets mee moet kunnen. Ik weet ook niet wat je eraan moet doen, en wat ik zelf zou doen. Misschien een gesprek aanvragen met de meerdere van deze medewerkster. Voordat het verslag naar het MvJ wordt opgestuurd. Dan maar een beetje vertraging.

Meta

• Mama

wat een belachelijke dingen staan er in jullie verslag! Ik zou dat zeker niet geaccepteerd hebben en gewoon zeggen welke regels eruit moeten of veranderd moeten worden. Dat hebben wij ook gedaan bij het lezen van ons verslag, al ging het daar over een aantal kleine puntjes en niet zoals jij ze verteld. Wees zeker van jezelf en laat zien dat jullie wel degelijk weten hoe je er nu in staat, ook met de mening dat je het gewoon niet eens bent met het rapport! Kom voor jezelf op!

• Nannie

Hallo Pepe,

Dank je voor je reactie. We hebben besloten mijn berichtje vandaag nog even te laten staan en het vanavond weg te halen, want je hebt idd gelijk ivm traceerbaarheid / privacy.

• Bo

Echt absurd een verslag van 20 pagina's. En dan de dingen die erin staan, belachelijk.

Het is gewoon balen als je net een raadsmedewerker treft die niet snapt wat de bedoeling is.

Ik zou zeker een gesprek aanvragen met een meerdere en eventueel een second opinion aanvragen.

Volgens mij is het hoofd v/d afdeling adoptie een mevrouw die in Utrecht zit, dat kun je ook nog proberen.

En je zou nog een klacht kunnen indienen, zie http://www.kinderbescherming.nl/contact/klachten_en_bezwaarprocedure/

Zeker niet opgeven hoor, zelfs als je verslag al naar justitie gestuurd is, en het is echt zo absurd geschreven als je zegt, dan heb je met een goed bezwaarschrift nog wel kans dat het veranderd moet worden.

Veel succes!