4 weken adoptieverlof bij de wet geregeld

• metameulenbelt

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-voor-ouders/adoptieverlof

Alleen werknemers hebben recht op adoptieverlof (en mensen met een WW uitkering ook, staat helemaal onderaan). Dus alleen als je een salaris hebt van een werkgever. In België bestaat het betaald adoptieverlof voor zelfstandigen wel. In Nederland is het er geweest tussen 2001 en 2005 ongeveer, wij hebben hierdoor net geluk gehad. We konden in 2005 van een uitzondering gebruikmaken omdat onze adoptie aanvraag al startte in 2004. Was nog een heel gedoe om het geld uiteindelijk te krijgen, het UWV liet het ons sturen naar de verkeerde afdeling, en het kostte veel bellen.

Meta

• m.r

Hangt er vanaf of jij zelf bij het UWV een vrijwillige verzekering heb afgesloten voor de zw en de wia. Ik betaal al jaren premie dus mag toch hopen dat ik ergens recht op heb.

Mij is vorige week verteld van wel en kreeg in formulier om in te vullen maar als ik die vragen zo lees twijfel ik toch weer. Nou ja mn schoonzusje zoekt het allemaal ff voor em uit die zit momenteel bij t UWV.

• summer6974

Ben ook benieuwd. Mijn man en ik zijn beiden zelfstandig en ik ging ervan uit dat we niets doorbetaald zouden krijgen. We hebben wel een vrijwillige verzekering maar niet bij het UWV maar bij een andere verzekeringsmaatschapij. Zijn er hier mensen die dit ook hadden en dan toch adoptieverlof vergoed hebben gekregen?

• MarloesG

Bij onze 1e procedure waren mijn man en ik beide zelfstandige en hebben geen adoptieverlof vergoed gekregen. Dit was in 2006.

Groetjes,

Marloes

• B

Er is wel een wet die iets uitbetaald hoor als je zelfstandig bent.. Tot een max bedrag per maand is dat dan… Dat gaat via het UWV en daar heeft iedereen recht op, omdat je dan niet kunt werken…

• Marièlle67

Volgens mij wordt er alleen uitbetaald bij zwangerschap en nog altijd niet bij adoptie. Ik ben ook zelfstandig ondernemer en in 2008 was het inmiddels wel geregeld bij zwangerschap maar adoptie werd door het uwv niet vergoed.

• metameulenbelt

Ja dat klopt, die wet heeft bestaan t/m 2004, en een uitloop tot in 2005 voor mensen van wie de procedure eerder al liep. Op dit moment is er geen uitkering voor zelfstandigen. Hoe het zit met verzekeringen weet ik niet.

Wij hebben in 2002 en 2005 de uitkering voor zelfstandigen gehad (vast bedrag (iets van 1100 euro of zo?), geen vetpot, maar wel mooi meegenomen).

Meta