werk

• zn

Ik vroeg me af hoe de meesten mensen hier hun werkzaamheden gepland hebben, als hun kindje(s) in nederland is/zijn.

Eerste tijd thuis om te wennen en te hechten snap ik, maar uiteindelijk zal er toch weer door 1 of beide ouder gewerkt moeten worden. Hoe hebben jullie dat gedaan.

Hechten zit tenslotte geen tijdslimiet aan en bij het ene kind zal het sneller gaan dan bij het ander.

groeten zn

• BG

Beiden adoptieverlof en ouderschapsverlof maken 6-7 maanden zeven maanden alleen ouders mogelijk. Daarna hebben wij (beiden meestal ft werkend, 3 kinderen) opvang geregeld afhanelijk van hetgeen het beste bij de kinderen paste middels kdv, bso, aupair, oppasbuurvrouw. We overwegen nu vanwege mogelijke veranderingen oppas aan huis, die indien nodig de kinderen ook naar clubjes kan brengen (selectieturnen van 2 kinderen, paardrijden, zwemles betekent heel veel autorijden). Het is ons altijd mede vanwege flexibele banen goed gelukt, ook als onze kinderen (veel) extra zorg nodig hebben. Veel energie, organisatietalent en een pragmatische instelling zijn dan wel voorwaarden. Indien een kind voortdurende zorg nodig heeft of heel ernstige hechtingsproblemen heeft is het allemaal lastiger te regelen. Maar juist ook dan lijkt mij een baan heel belangrijk.

• Hannah

Ik sluit me bij BG aan, zo doen wij het ook….. Bij de eerste 2 procedures hebben we ervoor gekozen om, buiten de reis om, na elkaar het verlof/vakantie op te nemen, dus niet tegelijkertijd, zo konden we het ong. 5 maanden ‘uitzingen’. Binnenkort gaan we het weer anders doen, omdat we nu niet compleet kunnen reizen. Eén van ons gaat reizen, de ander blijft thuis met de kinderen. We hebben adoptieverlof, vakantiedagen gespaard en 2 flexibele werkgevers, zodat er minimaal 6 maanden iemand thuis is. Ik heb bijv. geregeld dat mijn contracturen tijdelijk naar beneden gaan. De uren die ik overhoud, neem ik vakantie. Zo gaat in ieder geval de zorgverzekering door en krijg ik toch nog iets aan inkomen…… Ook is nu nog lang niet zeker of ik na een half jaar weer ‘volledig’ kan werken, i.v.m. complexe SN, maar dat zien we dan wel weer…… Jezelf flexibel opstellen is ook een must :)

• zn

Bedankt voor jullie reactie.

We hebben zelf ook de insteek dat zien we dan wel als het zover is, mochten de kinderen problemen ondervinden spelen we er dan wel op in.

Eingenlijk is het zo dat ik thuis zal blijven omdat mijn man een baan heeft waarvoor hij toch enkele dagen van huis zal zijn.

In de begin periode zijn we uiteraard beiden thuis.

• FV

Wij zijn na de adoptie beiden half gaan werken en zo was en is er altijd iemand thuis. Wat ons betreft: ideaal!

• Melle

Ik ben bij de 1e procedure 4 maanden thuis geweest. Heerlijk. Maar wel weer moeite om in het ritme van het werk te komen. Heeft een jaar geduurt. Familie heeft opgepast. Man moest na een week weer werken. Wel tussen de middag thuis en savonds op tijd thuis. Waren en zijn altijd toch veel thuis.

2e procedure 1 maand thuis geweest volledig. Minder gaan werken in het begin. Familie heeft opgepast. later een oppas maar onze kinderen werden bang van de oppas dus die maar stopgezet. Nu werken we volledig weer en hebben een hele lieve oppas. Kinderen zijn dol op deze gene.

Hebben de draai gevonden. Maar zijn ook al een aantal jaren thuis. De hechting heeft met de 2e wat langer geduurd dan met de 1e. En hebben toch het eerste half jaar er voor gezorgd dat we toch veel thuis waren en weinig oppas nodig hadden. Alleen op de momenten dat het niet anders kon.

• Swiss

De eerste 2 weken nadat we terug kwamen zijn we samen thuis geweest. Hierna is mijn man weer gaan werken maar in de zomer toen weer opnieuw een maand thuis gebleven. Na 5 maanden (1 maand adoptieverlof/ 4 maanden ouderschapsverlof) ben ik voor 3 dagen gaan werken en mijn is toen teruggezakt naar 4 dagen werken. 2 dagen per week gaat ons kindje naar oma en opa. Ideaal vind ik zelf, maar die mogelijkheid moet er natuurlijk wel zijn. De hechting is goed op gang en het gaat heel goed. Succes met keuzes maken en zoals je al schrijft tzt kan je het altijd nog veranderen indien nodig.

• metameulenbelt

Mijn man werkte ‘s avonds aan huis en overdag tussendoor voor zover dat ging. Hij was dus thuis bij de kinderen, ik werkte vier dagen per week. Inmiddels werkt mijn man gedurende de schooltijden en zodra ik thuis ben. Nadeel: je ziet elkaar niet zoveel (hij is ’s avonds ook vaak weg), maar het is fijn als je je werk zelf kunt plannen omdat je een eigen bedrijf hebt.

Meta

• pc

Ik ben 5 maanden vrij als we ons kleine mannetje gaan halen.

Daarna zal ik weer gaan werken maar gelukkig is er bij ons altijd 1 van de 2 thuis.

Ik werk onregelmatig en in de weekenden, mijn man werkt 4 dagen.

Wij doen dit nu al bijna 5 jaar zo en het bevalt ons prima.

• troepiaal

Mijn man is regelmatig, soms een paar dagen, weken of maanden van huis dus wij hebben de beslissing genomen dat ik de gene zou zijn die stopte met werk. Dit is gelukkig financieel haalbaar. Er is bij ons dus altijd iemand thuis en dat bevalt ons erg goed. Straks met onze tweede kindje zal dit hetzelfde zijn.