werk

• zn

troepiaal mag ik vragen hoe de kind(eren) er op reageren als je man van huis is.

Het is namelijk zo wij van land veranderd zijn en hebben daardoor opnieuw gesprekken met de raad.

Alleen de raad vind het nogal wat dat wij voor een sibling willen gaan omdat ik ook thuis zal blijven en mijn man veel weg is, gelukkig is dat bij ons ook financieel haalbaar.

Volgens de raad zit het probleem in de belasting voor mij en de hechting ten op zichte van mij man.

Naar ons idee is het voor de kinderen ook heel duidelijk mama is thuis en papa is van maandag tot vrijdag van huis en komt soms tussendoor thuis.

• Marièlle67

Onze kids waren al wat ouder en gingen ongeveer acht weken na aankomst beiden naar de basisschool. Tot die tijd was mijn man fulltime thuis en ik zoveel mogelijk maar ik moest na onze reis toch echt weer aan het werk. Ben zelfstandig ondernemer en adoptieverlof zit er dan niet in en ik was al blij dat we genoeg hadden kunnen sparen om de adoptie en de reis en zo te kunnen bekostigen.

Na schooltijd was aanvankelijk altijd één van ons beiden thuis en op de woensdagmiddag en vrijdagmiddag (geen school) ook. Na ongeveer een jaar zijn de kinderen naar de BSO gegaan, eerst 1 middag, daarna drie middagen.

• sprokkeltje

Ons zoontje is nog in China, dus in de praktijk kan ik nog niets zinnigs zeggen, maar wij hebben het volgende gepland:

We gaan samen naar China, als we terug komen neemt mijn man nog een week vrij. Dan gaat hij weer aan de slag en neem ik mijn 4 adoptieverlof weken op. Als die bij mij op zijn, neemt mijn man zijn 4 weken adoptieverlof op.

Daarna wil ik van mijn 25 uur werken, 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen.

Ik werk 25 uur in de zorg, en negen van de tien diensten zijn avond of weekend diensten. Als ik avonddienst heb zal mijn man zorgen dat hij eerder thuis is, en in de weekenden is hij altijd al vrij. Mijn man werkt 4 dagen van negen uur. Dus 1 dag in de week is hij al vrij.

Aangezien de meerdere sn is het handig dat ik overdag altijd wel vrij ben om naar ziekenhuizen ed te gaan.

Als we eenmaal denken dat het hechtingsproces goed verloopt, verlopen is, dan gaat mijn moeder oppassen en gaat mijn man gewoon weer de hele dagen werken en komt n iet eerder naar huis als ik avonddienst heb.

Als ik dan nachtdienst heb, komt mijn moeder bij ons in huis oppassen als ik een paar uur moet slapen.

Nogmaals dit is theoretisch, we zullen moeten afwachten hoe het gaat lopen.

• m.r

Wij hebben een voorstel van een mannetje uit China. Samen gaan we die kant op (3weken ongeveer) Aansluitend hebben we allebei 1 maand samen thuis en dan gaat manlief weer aan het werk. Ik werk vanuit huis als gastouder en ga dan in principe eerst 2 dgn de opvang open doen dins en dond zoals t nu lijkt) en kijken hoe ons mannetje daarop reageert. Na die maand wil ik weer volledig open max 3,5dag is dat.

• troepiaal

Hoi ZN,

Wij hebben 1 dochter en staan op de wachtlijst voor een tweede. Onze dochter heeft er niet veel moeite mee gehad dat mijn man vaak weg was. We wisten van te voren wanneer hij weg zou zijn en dan kon ik haar goed voorbereiden en het is ook weer oh zo leuk voor een kind om papa weer op te halen.

Toen onze dochter 2,5 was is mijn man voor bijna een half jaar weggeweest. We hebben toen samen een centimeter gemaakt en daar gingen we dan stukjes vanaf knippen. De eerste weken waren het alleen maar weken maar de laatste maand waren het dagen en het was voor haar goed te overzien.

Nu zal mijn man 4 dagen in de week van huis zijn en dan vrijdag en het weekend thuis zijn.

Ik ben blij dat ik thuis ben voor haar. Ik had er niet aan moeten denken dat ik ook nog een baan zou hebben. Dit is een hele duidelijke keuze van ons geweest en ben er nog altijd erg blij mee dat we het hebben gedaan en kunnen doen.

Nu ze wat ouders is kan ik haar heel goed uitleggen dat papa even twee weken naar Nederland is voor zijn werk en dat hij daarna weer thuis komt. We kunnen dan even op de skype zitten en dat is voor haar al voldoende. Ze weet eigenlijk niet beter dat papa wel eens van huis moet voor het werk.

Groetjes

• zn

Troepiaal bedankt voor je antwoord. Zelf denk ik ook dat het niet voor probleem zou zorgen maar de raad denkt daar toch anders over. Af en toe lijkt het bijna of ik me moet gaan verdedigen dat wij de keus gemaakt hebben dat ik dan volledig thuis zal zijn.

Sprokkeltje gefeliciteerd met jullie zoontje hopen dat jullie hem gauw op mogen halen.

We wachten op het advies, op dit moment schijnt het werk van mijn man en de wens om een sibling te adopteren voor een probleem te zorgen, ondanks het argument dat mochten er problemen door komen hier ter zijner tijd op in te spelen. Het is afwachten hoe het nu verder gaat verlopen.

Allemaal bedankt voor jullie antwoord

Groetjes

ZN

• troepiaal

Ik vind het wel raar hoor. Je bent er altijd voor je kinderen. Ik weet wel dat de raad aan ons heeft gevraagd of wij een goed achterban hadden. Onze familie woont niet in de buurt en ook geen broers of zussen die in kunnen vallen. Ik was er toen zo zat van dat ik me keer op keer moest bewijzen dat we hebben gezegd dat we een goed achterban hadden. maar het is ons altijd gelukt. Wij zorgen altijd voor ons kind, ben niet afhankelijk van opvang. 1 keer heb ik hulp moeten vragen en dat was toen mijn man in Duitsland zat en ik ziek werd. Toen is mijn vader een paar dagen in huis geweest en zo hebben we dat opgelost.

Hoop dat je de raad kan overtuigen dat jullie het samen heel goed aankunnen om een sibling te adopteren.

Succes

• zn

Ja ik hoop ook dat we de raad kunnen overtuigen.

In ieder geval fijn dat je reageerd voel me er toch door gesteund. Mag ik vragen welk land jullie nu wonen.

Woonden jullie nog in Nederland met de adoptie van jullie eerste kindje?

• troepiaal

Toen wij nog in Nederland woonde hebben we onze eerste dochter gekregen en nu wonen we op curacao. Komende zomer gaan we terug naar Nederland. Onze adoptie heeft dus ook een aantal jaren stil gelegen omdat justitie niet wilde dat wij een kindje hier zouden laten opgroeien. Het was niet in het belang van het kind vertelde ze ons.