Wij zijn nieuwsgierig naar de voor- en nadelen van de adoptie van een sibling en wat dat van je vraagt als ouder.
:-) Tot nu toe kwamen we vooral op voordelen, maar ik check dat ook graag met de ervaringsdeskundigen onder ons.
Wat wij als voordelen zien:
- Het kind heeft een bloed / achtergronds-verwant.
- Je kunt in het leren (samen) spelen in de thuissituatie al gelijk met de kinderen aan de slag :-)
- De kinderen kunnen steun aan elkaar hebben, later maar ook in de eerste periode.
- Het kind hoeft niet eerst aan ons te wennen en dan later nog eens aan nog een kindje ( wij willen uiteindelijk graag meerdere kinderen in ons gezin ).
- Tja en voor onszelf: wij zijn al wat ouder en zouden graag een gezin van twee of meer kinderen hebben uiteindelijk, waarbij we het (heel pragmatisch) als plus zien om in 1 keer twee kinderen tegelijk te adopteren. Ipv eerst 1 adoptie en dan weer een heel traject in ( als dat dan nog kan ).
Wat wij als mogelijke nadelen zagen:
- 2 kan bewerkelijker zijn dan 1 (ik heb heel veel opgepast en vind tot nu toe zelf 2 kinderen altijd makkelijker dan 1… maar dat zijn dan wel niet-adoptiekinderen, dus weet niet of dat anders is met twee adoptiekinderen… ik hoor graag ervaringen! ).
- Als de kinderen allebei een achtergrond hebben van sterke verwaarlozing, dan kan het heel zwaar zijn om twee kinderen tegelijk te adopteren Of dat is zo volgens de boeken - en dat lijkt me ook logisch. Ben ook heel nieuwsgierig of mensen hier ervaring mee hebben, in positieve en negatieve zin.