voor- en nadelen adoptie sibling

• Nannie

Wij zijn nieuwsgierig naar de voor- en nadelen van de adoptie van een sibling en wat dat van je vraagt als ouder.

:-) Tot nu toe kwamen we vooral op voordelen, maar ik check dat ook graag met de ervaringsdeskundigen onder ons.

Wat wij als voordelen zien:

- Het kind heeft een bloed / achtergronds-verwant.

- Je kunt in het leren (samen) spelen in de thuissituatie al gelijk met de kinderen aan de slag :-)

- De kinderen kunnen steun aan elkaar hebben, later maar ook in de eerste periode.

- Het kind hoeft niet eerst aan ons te wennen en dan later nog eens aan nog een kindje ( wij willen uiteindelijk graag meerdere kinderen in ons gezin ).

- Tja en voor onszelf: wij zijn al wat ouder en zouden graag een gezin van twee of meer kinderen hebben uiteindelijk, waarbij we het (heel pragmatisch) als plus zien om in 1 keer twee kinderen tegelijk te adopteren. Ipv eerst 1 adoptie en dan weer een heel traject in ( als dat dan nog kan ).

Wat wij als mogelijke nadelen zagen:

- 2 kan bewerkelijker zijn dan 1 (ik heb heel veel opgepast en vind tot nu toe zelf 2 kinderen altijd makkelijker dan 1… maar dat zijn dan wel niet-adoptiekinderen, dus weet niet of dat anders is met twee adoptiekinderen… ik hoor graag ervaringen! ).

- Als de kinderen allebei een achtergrond hebben van sterke verwaarlozing, dan kan het heel zwaar zijn om twee kinderen tegelijk te adopteren Of dat is zo volgens de boeken - en dat lijkt me ook logisch. Ben ook heel nieuwsgierig of mensen hier ervaring mee hebben, in positieve en negatieve zin.

• Marièlle67

Wij hebben een (biologische) sibling geadopteerd en tot op de dag heb ik daar vooral de voor- en niet de nadelen van ondervonden. Wat ik een enorm voordeel vind is dat zij ook dezelfde adoptie-achtergrond hebben. Stel dat ze ooit op zoek willen naar hun biologische ouders dan zal dat betekenen dat als ze die vinden ze dat geluk samen hebben. Wanneer je twee kinderen, niet zijnde sibling hebt geadopteerd, die allebei willen zoeken lijkt het me zo verdrietig als de een wel zijn of haar ouders terugvindt en de ander niet. Maar goed, veel siblings zijn niet-biologische siblings dus dan heb je dat voordeel ook niet natuurlijk.

Wanneer je graag twee kids adopteert is het ook financieel een stuk goedkoper om dat in één keer te doen dan in meerdere stappen. Alleen al in reis- en verblijfskosten scheelt het je zo een paar duizend euro. Niet dat dat nou de doorslag zou moeten geven maar toch…..als je het geld niet voor het oprapen hebt kan dat wel het verschil zijn tussen een gezin met één kind of eentje met meer kinderen.

Maar de belangrijkste voordelen blijf ik toch vooral vinden het feit dat ze veel steun aan elkaar hebben, alle nieuwe dingen in hun leven konden delen met iemand die hetzelfde meemaakt en ook het feit dat je altijd je vertrouwde broer of zus bij je hebt vond ik vooral in het begin voor de kinderen heel belangrijk en fijn.

De stelling dat het bewerkelijker is kan ik uit ervaring ook niet onderschrijven, ik vind het juist minder bewerkelijk omdat ze ook veel tijd samen doorbrengen, veel samen speelden in het begin en ik denk ook dat er, juist doordat ze veel aan elkaar hadden (en hebben) minder last is van heimwee, verdriet om het verlaten hun geboorteland enz. Maar goed, het zal ook uitmaken wat voor kinderen je hebt en wat hun achtergrond is natuurlijk.

Verder is het zo dat er, voor zover ik in kan schatten, niet heel veel mensen toestemming krijgen voor een sibling en zeker niet voor een sibling èn special need. Dat kan je dus behoorlijk in de wachttijd schelen als je mazzel hebt. Wij hadden wat dat betreft alle geluk van de wereld, binnen een paar maanden nadat we op de wachtlijst stonden al een voorstel, dat hadden we niet eens durven dromen!

• JS

Hoi Nannie,

Ik sluit me bij de reactie van Marielle aan. Het heeft vooral veel voordelen om een sibling te adopteren, maar het heeft ook risico's en nadelen. Hieronder heb ik een stukje tekst gekopieerd dat ik eerder schreef toen iemand een zelfde vraag had (terug te zoeken onder ‘keuze 1 of 2 kinderen’)

Wij hebben bij onze eerste procedure aangegeven open te staan voor een sibling, al dan niet met sn en daar ook toestemming voor gekregen. We werden daarna ouders van een prachtige zoon met sn.

Bij onze tweede procedure hebben we opnieuw toestemming gevraagd en gekregen voor een sibling al dan niet met sn. We zijn toen ouders geworden van een tweeling met sn, waarvan bij 1 van beide nu niet of nauwelijks meer iets aan de hand is en bij de ander duidelijk wel. Voordeel voor een sibling is de band de ze samen hebben (ook al waren onze kinderen nog piepjong bij overdracht, er was duidelijk een band tussen beiden), het is voor de ouders ook alert zijn op het verdelen van de aandacht tussen beide en bij ons dus tussen drie kinderen. Ondanks dat er grote gezondheidsverschillen tussen alledrie onze kinderen zitten is het geen probleem om de aandacht goed te verdelen (een sn betekent niet altijd een grote tijdsinvestering). Een kwestie van creatief zijn en goed organiseren ;-).

Praktisch punt: een sibling procedure is in eerste instantie duurder dan een procedure voor 1 kind, maar is wel goedkoper dan 2 procedures. Dit zou wat mij betreft geen punt van doorslaggevende betekenis zijn, maar kan wel belangrijk zijn.

Als ik het opnieuw zou moeten besluiten zou ik het zo weer op deze manier doen.

Voor onze oudste was het erg wennen om grote broer te worden (hij was toen ruim 3,5 jaar), maar ik schat in dat dat bij de komst van 1 brusje ook het geval geweest zou zijn. Hier lopen nu drie heerlijke kinderen rond die afwisselend met elkaar spelen, elkaar in de haren zitten en voor elkaar opkomen. Kortom: net als in elk ander gezin. In tegenstelling tot de tijd dat de kinderen nog veel jonger waren horen we nu zelden opmerkingen meer over ‘wat schattig, een tweeling’ maar ziet men de kinderen gelukkig als eigen individuen en dat waarderen we zeer. We hebben drie zeer verschillende kinderen met elk hun normale en extra zorgvragen en elk hun eigen weg op school en in het dagelijks leven. Gelukkig maar.

Wijsheid gewenst in het besluiten.

Groeten,

JS

• esselien

ook wij hebben een sibling, voor en/of nadelen ja die zijn er altijd. ik kan wel zeggen dat wij het zo weer zouden doen

• Nannie

Hallo Esselien,

Ben toch nieuwsgierig wat jullie ervaringen dan waren. Wat viel mee, wat was / is lastiger?

En hadden jullie allebei ervaring met het opvoeden van kinderen?

• esselien

hoi nannie,

ik heb gemaild ik weet niet of je het hebt ontvangen

groetjes esselien

• esselien

2 keer verstuurd

• sprokkeltje

Wij wilden ook een sibling adopteren, helaas kregen wij geen toestemming vna de raad hiervoor. Reden was dat mijn man te weinig ervaring had met kinderen.

• Nannie

Hallo Esselien,

Nee ik heb niets ontvangen!

• Nannie

Hallo Sprokkeltje,

Wij hebben tot nu toe ook toestemming voor 1 kindje om dezelfde reden, alleen gaan wij dus in bezwaar (wat heel spannend is trouwens)

Daarnaast zijn we gewoon nieuwsgierig naar eventuele mogelijke aandachtspunten / knelpunten, maar ook naar de positieve kanten. Kijk wij kunnen wel bedenken dat het leuk is om een sibling te adopteren en dat wij dat best aankunnen, maar ik check ook gewoon graag met de ervaringsdeskundigen hier waar je tegenaan kunt lopen als je twee kinderen tegelijk adopteert ( en wat juist meeviel :-) )