IND

• Lilianbos

China?? Voor China is de MVV verhoogd met 619 euro. Dus, da's eigenlijk dezelfde verhoging.

Per 1 juli is alles drastisch verhoogd, afspraken na 1 juli gaan tegen hoog tarief.

Geen idee nog dus of jullie 't voor 331 gaan krijgen. Ik hoop het van harte voor jullie.

• B

Het was precies 300 euro bij de IND…

• Lilianbos

Dan zit je voor de tijd van de verhoging.

MVV aanvraag is namelijk ook met een schandalige 619 verhoogd.

Allen die na ons komen, het is gewoon triest zo'n verhoging.

Wij adoptie-ouders zijn melk-koeien.

• JS

Beste Lilian,

Uit de tabel die op de site van de IND staat haal ik andere bedragen dan die jij aangaf, maar misschien vergis ik me wel (het is niet mijn vakgebied en onze kinderen zijn geadopteerd uit verdragslanden, dus ook geen ervaring hiermee). Als ik me niet vergis is de verhoging van de leges voor MVV/verblijfsvergunning voor vrijwel alle immigranten en niet alleen voor adoptiekinderen.

Het is spijtig dat er meer betaald moet gaan worden dan eerder, maar op het totaalbedrag van een procedure is al met al een van de kleinere bedragen.

Ik ben overigens wel benieuwd uit welk land jouw kinderen komen, omdat je voor een toenemend aantal landen niet meer naar de IND hoeft.

Sterkte ermee, volgens mij zit het je erg hoog.

Groeten,

JS

• Marièlle67

De legesverhoging geldt inderdaad voor alle immigranten en heeft te maken met het feit dat men vindt dat het kostendekkend moet zijn. Het is dus niet zo dat adoptie-ouders als melkkoe worden gebruikt maar dat overheid steeds meer leges kostendekkend maakt.

Neemt niet weg dat het inderdaad een enorme verhoging is in een toch al zo prijzige procedure. Het maakt het er niet makkelijker op om te kunnen adopteren als je het financieel niet zo breed hebt.

• Lilianbos

Nee, zit me niet echt hoog verder, wij gingen namelijk nog tegen oud tarief begin juni, maar vind verhogingen in deze mate eigenlijk te gek voor woorden.

Was benieuwd wat anderen hiervan vonden, maar blijkbaar geeft men er verder niet al teveel om.

• Nannie

Hallo Lilian,

Nou ik vind een verhoging van ruim 600 euro wel schandalig hoor!

Ben alleen bang dat er niets aan te doen valt.

Wij hebben geen hoog inkomen en ik vind sowieso alle bedragen die (vooraf, zonder dat er nog maar iets is gedaan / VIA - cursus zonder ook maar een kopje thee erbij ) wel erg hoog en met weinig service / flexibiliteit.

Je pikt het omdat je geen keuze hebt.

Gelukkig hebben ze nog niet bedacht om geld te gaan vragen voor het onderzoek van de raad, maar dat komt ongetwijfeld nog.

• B

Ja, kan me er ook erg boos om maken hoor. Vind dat ze voor adoptie kinderen een uitzondering moeten maken.. Gelukkig hoeven kinderen van bka jan 2006 en jonger zich niet meer te melden dus dat gaat er straks uit.Maar wij vonden het erg vreemd dat we heen moesten met kind.. een verblijfsvergunning aan moeten vragen (terwijl ze bij haar ouders is nu) en ook helemaal niet terug zou kunnen .. Helaas is de aanmelding gewoon nodig voor omzetten adoptie naar nederlands recht dus we moesten wel..Gelukkig konden we er nog snel tussendoor ook…