Aankomst op schiphol/hechting

• Lesley

Ik begrijp dat je trots bent en oh zo blij! Maar dat van die zaterdagmiddag gelijk met beschuit en muisjes en de hele goegemeente die je kindje mag komen bekijken, dat begrijp ik niet. Veel te druk, veel te belastend!

Wij zijn net anderhalve maand thuis met onz sibling (nee niet uit China) en hebben het echt heel erg rustig aan gedaan, pas nu sind afgelopen weekend ontvangen we visite, mondjesmaat, niet langer dan 2 uur. Onze ervaring is dat mensen, ook al weten ze nog zo goed wat wel of niet “mag” dit geheel vergeten en voor je het weet wordt je kind opgetild, geknuffeld en gekust door “vreemden”. Wij hebben al onze naasten een informatiebrief over Hechting gestuurd, en als er iemand langskomt melden we van te voren nog eens goed, dat de kinderen niet opgetild, geknuffeld en op schoot mogen worden genomen, behalve door ons.

Maar goed, misschien is jullie kindje nog een baby die het allemaal niet zal beseffen? Anders zou ik zeggen: sla die beschuit met muisjes middag over! alleen de opa's en oma's is voldoende hoor, voor de eerste periode.

In elk geval een goede terugreis!

• sprokkeltje

We volgen juist het advies op van de vgh.

DIe adviseerde een middag (in ons geval 2 uurtjes, en niet thuis zodat als hij het niet trekt, een van ons met hem naar huis kan)

zsm als je thuis komt. Dan heeft iedereen hem gezien en heb je niet aldoor druppelend bezoek in je huis wat je kind

aandacht will geven. Nu doe je het in 1 keer en zeg je dat je de komende maanden geen bezoek ontvangt.

Lesley, wij volgen dus alleen maar het advies op wat ze hebben gegeven op het afreisgesprek, en wat de ervaren adoptie ouders in onze

groep hebben gedaan. Want we zijn met 8 stellen hier, waarvan er 6 voor het 2e kindje gingen en dus allemaal ervaring ermee hebben.

Het liefst hield ik hem de komende tijd lekker in huis, bij iedereen vandaan. Hihi ben wel trots, maar ook erg beschermend.

• MCP

Wij hebben net ons 3e kindje ( 3 jaar oud) en van dit advies heb ik nog nooit gehoord (ze komen alledrie via een andere VGH, maar geen van hen via K&T).

En in alledrie de gevallen zou dit ook inderdaad veel te druk zijn geweest.

Onze jongste moest op de 3e dag even mee naar school om de andere kinderen weg te brengen want wij moesten daarna direct door naar burgerzaken voor de inschrijving en zelfs die 5 minuten bij school waren voor hem teveel terwijl hij een heeeeeeeel relaxed mannetje is. Niemand zat aan hem, maar alleen al die mensen die alleen maar keken vond hij niet leuk.

Maar goed, ieder doet wat hem het beste lijkt en niet elk kind is hetzelfde.

Eerlijk gezegd zou ik zelf ook geen zin hebben in een feestje zo kort na thuiskomst….

Enne…Lesley, onze oudste was een baby van 3 maanden maar ook die merkte alles hoor!

Leeftijd maakt niets uit.

• sprokkeltje

Kind en toekomst!

• Lesley

Sprokkeltje, het maakt mij persoonlijk niet uit wat je doet hoor, maar je vraagt hier om advies, dus dan krijg je dat. In je eerste openingsbericht vraag je “wat moet ik doen en wat is handïg”. Heeft je vergunninghouder je daar niet verder over voorgelicht en op voorbereid dan? En anders heb je wellicht nog de VIA cursus ergens in je achterhoofd, waar dit onderwerp ook goed aan bod komt.

Zowel onze kinderen als wijzelf vonden de eerste visite (opa en oma) na 1 week net genoeg, en tussendoor andere oma een keer. Daar was per ongeluk een oom en tante met hun dochters en zoon, en dat was dus echt veel te druk! voor de kinderen maar ik vond het zelf ook te druk.

Als je gevoel zegt: lekker bij me houden, dan zou ik dat persoonlijk ook doen.

Nogmaals, heel veel plezier bij thuiskomst!

• B

Bij ons is het meer dat we er zelf geen zin in hebben zo'n feestje.. Onze dochter zou het wel aankunnen.. Vind het zelf wel wat snel zo.. Dan zou ik liever zoals wij hebben gedaan de mensen die willen naar schiphol laten komen en dan gewoon vanuit huis af en toe op visite wanneer we zin hebben. Onze dochter is in december jarig en dan is het wat ons betreft vroeg genoeg voor een “feestje” .. Voor die tijd zullen we dan al lang (meerdere) keren op bezoek zijn geweest bij vrienden en familie en hebben ontvangen.. Hebben zelf ook nog niet zoveel zin om weg te gaan. Deden we ook niet voor we een kindje hadden en gaan dat zeker nu niet ineens wel doen eigenlijk alleen maar omdat ze onze dochter willen zien. Want daar komt het vaak wel op neer en die regeltjes zijn allemaal erg lastig voor sommige mensen dus dan maar even rustig aan doen scheelt een hoop stres.

• Nannie

Nou ook bij baby's kan de overgang hectisch zijn hoor. Of misschien nog wel meer.

Het kindje van mijn vriendin (half jaar bij aankomst) was na de reis echt helemaal op. Zodanig dat ze in een soort shock raakte en helemaal niet meer reageerde.

Het was gewoon allemaal teveel. Gelukkig hadden zij thuis niet ook nog een feestje gepland…

Voor een tehuiskind zijn al die mensen (waartegen wenselijk gedrag wordt getoond om mensen aan zich te binden) keihard werken.

• Marièlle67

Toen wij in NL aankwamen hebben we op Schiphol met degenen die ons verwelkomden (man of 15 of zo) een kop koffie gedaan en toen zij me met mijn ouders, schoonouders, zus en echtgenoot en kind en wij vieren naar huis gegaan. Thuis wij met de volwassenen nog een bakkie en taart gedaan, de kids waren ondertussen met mijn nichtje aan het spelen. Na een uurtje hebben we iedereen gedag gezegd en vanaf dat moment hebben we het heel rustig gedaan.

Omdat onze kinderen al een stuk groter waren en duidelijk op ontdekkingstocht wilden zijn we vanaf het begin vrij veel buiten de deur geweest, even eindje wandelen, boodschappen doen, kennismaken met de juffen op school (was nog net mogelijk, een week voor de zomervakantie) dat soort dingen. Maar ze wilden ook graag buitenspelen met de kinderen die ze vanuit het raam zagen dus ik ben ook veel met ze op straat geweest en daar zaten ook wel andere ouders bij. Maar iedereen hield zich gelukkig keurig aan onze afspraken en dat ging allemaal prima.

Toch ben ik blij dat we geen aankomstfeest hadden of zo, zou echt teveel van het goede zijn geweest. Al die mensen die dan komen kijken naar ze, ik zou er als kind zelf ook niet aan moeten denken eigenlijk, al die mensen die voor jou komen.

Maar ik denk dat ieder moet doen wat hem of haar goeddunkt en vooral, kijk naar wat je denkt dat je kind aankan.

• Nathalie

Ik hoor vaker van mensen die op Schiphol een plekje zoeken om familie/vrienden de kleine te showen. Dat is nog volledig neutraal terrein!

Kun je daar niet iets leuks maken met een foto van de kleine man erop? Dan laat je iedereen die dit graag wil naar Schiphol komen en je deelt het presentje met foto uit :-)

Daarna met z'n drietjes in de auto, naar huis! Home Sweet Home…..

• Marièlle67

Wij hebben er voor gekozen om in ons aankomstkaartje foto's van de kinderen te verwerken en we hadden een blog met ook foto's er op dus iedereen kon ze sowieso zien. Maar ik snap best dat mensen ze graag in real life wilden zien. Maar daar moesten ze dan nog maar even op wachten, ieder op zijn beurt en vooral niet teveel.

Overigens heb ik zelfs nu nog dat ik niet alle weekenden en zo volprop met bezoek, zelfs na 3 jaar nog niet. Ik vind het ook belangrijk dat er af en toe een beetje rust in de tent is. Dus mijn streven is maximaal 1 event per weekend als het even kan, en de andere dag gewoon lekker niks doen, of doen wat in ons opkomt op de dag zelf en zo.