Aankomst op schiphol/hechting

• K

hoi,

ik ben toch altijd een beetje verbaasd over de strakke regeltjes mbt tot hechting. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik weet echt wel dat de hechting het allerbelangrijkste is maar het klinkt allemaal zo onnatuurlijk.

Onze zoon komt uit zuid amerika en was bijna 1,5 toen we hem mochten gaan halen. De eerste week bestond uit het bezoeken van ons mannetje in zijn tehuis, daarna nog 8 weken daar voor de afhandeling van de procudure. De eerste week in het appartement hebben we hem rustig de kat uit de boom laten kijken en alleen wat kleine uitstapjes (boodschapje, kleine wandelingetjes). Maar uiteindelijk gingen we elke dag twee keer uiteten, lekker door de stad slenteren, marktjes bezoeken, boodschappen doen en naar speeltuintjes. Met zijn drietjes, maar ook wel eens met andere stellen. Op schiphol vrienden en familie. We hebben ze uitleg gegeven rondom hechting en aangegeven dat zolang hij het leuk vond we het erg gezellig vonden om met zijn alle koffie te drinken. Na zo'n lange en spannende vlucht is het ook voor je kleintje heerlijk ff te kunnen rennen en spelen. Ik zie hem nog zitten met het dochtertje van mijn beste vriendin…samen op een grote trap een koekje delen. Geweldig!

Omdat hij gewend was om met ons mee te gaan de drukte in was boodschappen doen in nederland niet veel anders dan in zuid amerika. Natuurlijk lieten we bekenden hem niet uit zijn buggy tillen, maar een gezellig praatje is toch prima?! ook in zuid amerika werden we regelematig door de bevolking aangesproken.

De eerste periode hebben we hem zelf in bed gelegd, verzorgd enzo. Maar oma's en vriendinnen liepen vaak ff mee, en kregen (op zijn eigen initiatief) dan een hele dikke nachtzoen.

Hij is inmiddels 5 en erg goed gehecht. We hebben super veel geluk gehad dat alles zo goed en makkelijk is gegaan, dat realiseer ik me echt wel. Maar ik geloof echt dat je eigen ontspannen houding veel positieve invloed heeft op je kindje>

Geniet en ontspan is dus mijn advies!

groetjes K

• HenS

ik ben het wel met K eens. maar twijfels over “wat is de beste manier”heb ik ook.

bij ons zullen vast ook mensen naar schiphol komen.

en dat uitleg over hechten wanneer doe je dat? bijv een klein briefje bij het adoptiekaartje?

Zet je een stukje over hechten in je blog/website, maar ja niet iedereen leest je site misschien.

wij hebben bijv een groep mensen waar we geen datum op het kaartje hebben gezet alleen dat ze moeten bellen voordat ze komen.

de rest die we een kaart sturen staat op dat ze pas na 3m kunnen komen, maar wel bellen.

en op je gevoel afgaan lijkt mij ook wel het beste en goed naar je kindje kijken. je kindje ziet zijn ouders toch het meest en als je de verzorging gewoon zelf doet, rustig aan doet komt het volgens mij wel goed. wij wachten al 4wkn op de Ta en hopelijk reizen wij gauw naar china en in feb gaan we gewoon met de rest vd familie naar oostenrijk! sneeuwpoppen maken en zo haha

groetje HenS

• Marièlle67

Wij hebben op het moment dat we afreisden al onze vrienden en familie een brief gestuurd met daarin het grote nieuws dat we afreisden (voor wie het nog niet wist) èn het hele verhaal over hechting.

De meesten pakten het goed op, sommigen hebben we in de loop der tijd nog eens op die brief moeten wijzen, al waren dat gelukkig de uitzonderingen.

• K

Hoi, wij hebben het wel op de weblog gezet.

Mensen die naar schiphol willen komen zijn vaak trouwe lezers van je weblog.

Bij het aankomstkaartje een los kaartje voor het aankomstfeestje (een maand later).

Naaste familie en vrienden die regelmatig zomaar binnenlopen wel van te voren geinformeerd. Laat ff weten als je komt, dan kijken we of het uitkomt. Hadden toen geen idee hoe het allemaal zou zijn. Maar het ging zo snel goed dat na een week ofzo die regels vanzelf verdwenen. (het zelf naar bed brengen enzo niet hoor, maar ook dat versoepelt als vanzelf) .

Hij vond en vindt bezoek leuk, vooral als er kindjes mee komen. Het is een echt knuffelkind, en knuffelde toen (en nog) ook vrienden en familie. Wij vonden het super om te zien dat hij zich zo snel op zijn gemak voelde in zijn nieuwe wereldje, en er zat echt wel een verschil in de knuffels en kussen die wij krijgen.

Wij knuffelen en kussen de kindjes van onze vrienden ook als we ze zien, het zou ook raar zijn als dat naar hem toe niet gebeurde….

Het is denk ik maar net hoe je zelf bent, en waar jij (en natuurlijk je kleine uk!) zich goed bij voelt.

groetjes K

• sprokkeltje

Dank jullie wel voor jullie reacties, heb er een goed idee bij inmiddels.

We zijn thuis en geniet van elke minuut van ons manneke!

• Nathalie

Oh ja, ik heb niet naar de datum gekeken, maar jullie zijn natuurlijk al thuis…. Wat fijn geniet ervan!!!!!!

• sprokkeltje

Ja we zijn inmiddels thuis en het is heerlijk…

• N&P

Hoe was uiteindelijk jullie aankomst op Schiphol? Is het slapen thuis goed gegaan?

• m.r

Ons aankomst was super afgelopen woe….en nu thuis doet onze man het ook helemaal geweldig!!! De eerste nachten waren wat moeilijk, veel verdriet en angst. Nu gaat het alleen maar steeds beter…Hij straalt de hele dag en geniet zichtbaar van alles om zich heen…

Gr M.R

• Omfie

Hoi M.R.,

Fijn dat alles goed gaat en dat s nachts ook steeds beter gaat. Bedankt dat ik heb mogen meegenieten van jullie blog. Wat een schitterende vent en volgens mij is het een super vrolijk mannetje. Veel geluk.

Omfie