hoi,
ik ben toch altijd een beetje verbaasd over de strakke regeltjes mbt tot hechting. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik weet echt wel dat de hechting het allerbelangrijkste is maar het klinkt allemaal zo onnatuurlijk.
Onze zoon komt uit zuid amerika en was bijna 1,5 toen we hem mochten gaan halen. De eerste week bestond uit het bezoeken van ons mannetje in zijn tehuis, daarna nog 8 weken daar voor de afhandeling van de procudure. De eerste week in het appartement hebben we hem rustig de kat uit de boom laten kijken en alleen wat kleine uitstapjes (boodschapje, kleine wandelingetjes). Maar uiteindelijk gingen we elke dag twee keer uiteten, lekker door de stad slenteren, marktjes bezoeken, boodschappen doen en naar speeltuintjes. Met zijn drietjes, maar ook wel eens met andere stellen. Op schiphol vrienden en familie. We hebben ze uitleg gegeven rondom hechting en aangegeven dat zolang hij het leuk vond we het erg gezellig vonden om met zijn alle koffie te drinken. Na zo'n lange en spannende vlucht is het ook voor je kleintje heerlijk ff te kunnen rennen en spelen. Ik zie hem nog zitten met het dochtertje van mijn beste vriendin…samen op een grote trap een koekje delen. Geweldig!
Omdat hij gewend was om met ons mee te gaan de drukte in was boodschappen doen in nederland niet veel anders dan in zuid amerika. Natuurlijk lieten we bekenden hem niet uit zijn buggy tillen, maar een gezellig praatje is toch prima?! ook in zuid amerika werden we regelematig door de bevolking aangesproken.
De eerste periode hebben we hem zelf in bed gelegd, verzorgd enzo. Maar oma's en vriendinnen liepen vaak ff mee, en kregen (op zijn eigen initiatief) dan een hele dikke nachtzoen.
Hij is inmiddels 5 en erg goed gehecht. We hebben super veel geluk gehad dat alles zo goed en makkelijk is gegaan, dat realiseer ik me echt wel. Maar ik geloof echt dat je eigen ontspannen houding veel positieve invloed heeft op je kindje>
Geniet en ontspan is dus mijn advies!
groetjes K