Gastouderopvang - wat nu?

• Hadassah

hoi Lesley,

We hebben dit probleem ook gehad bij onze dochter.

Enorme krijspartijën bij het wegbrengen naar het kdv.

Echter zo snel als ik op mijn werk was en belde hoe het nu ging, ging het prima.

Het afscheid was hartverscheurend en bezorgde ook mij dat gevoel van ik ben een hele slechte moeder.

Mijn oernuchtere man was hier snel mee klaar.

Niks veranderen ik breng haar wel.

Bij ons hielp dit. Hij had er blijkbaar geen last van. Ik haalde een vrolijke dochter op.

Na 6 weken ging het afscheid op een normale manier.

Succes!

• pepe

Hoi Lesley,

niemand kan in de portemonnee van een ander kijken, ik ben echter zó blij dat ik vorig jaar alle tijd heb genomen om bij mijn uk te zijn…

Zij kon gewoon niet zonder pap of mama, oppas was géén optie, op welke manier dan ook.

We hebben héél langzaam op moeten bouwen, het salaris was een flink stuk minder en dat heeft consequenties, maar wat was het het waard.

Ik ben uiteindelijk een jaar thuis geweest; nu, na bijna twee jaar heeft ze vorige week voor het eerst gelogeerd bij opa en oma en konden mijn man en ik samen een avondje weg…. dat was de eerste keer (overdag lukte al wat langer)

Ik dacht ook altijd dat het niet zou kunnen, dacht dat ik mijn werk nodig zou hebben… nou, echt niet; de glans in haar ogen deed véé'l meer.

En weet je wat het leuke was? Als je onbetaald verlof opneemt voor je kind, krijg je van de belasting een deel terug…. bleek het ineens financieel veel minder onaantrekkelijk te zijn geweest;-)

• sprokkeltje

Ik vind het jammer dat mensen zo reageren op de financiele situatie van een ander.

Heb je wel eens van tegenslagen gehoord op dat gebied, nadat je het voorstel al gehad hebt?

Het is zo makkelijk oordelen over andere mensen als je zelf niet in die situatie zit.

Mijn man en ik hebben het mooi opgelost. Een maand adoptieverlof om en om. Ik werk in de gehandicaptenzorg bij kindjes in de nachtdienst. Ik werk de ene week 2 nachtjes (do/vrij) en de andere week drie nachtjes (za erbij), mijn man is altijd vrij op vrijdag en in de weekenden.

Ook wij kunnen niet zonder 2 inkomens. En godzijdank kreeg ik de baan in de nacht (ik werkte voordat we naar China gingen alle diensten) zodat ik op vrijdag kan slapen, op zaterdag als ik de ene week uit de nacht kom blijf ik gezelig op, en slaap het middagdutje met ons zoontje mee, en ga wat vroeger savonds naar bed. Zo zijn we toch nog om het weekend samen vrij.

Je kan het allemaal nog zo goed geregeld hebben, er kan altijd vanalles anders lopen dan gepland. Kijk bij m.r, die had dit ook nooit gedacht, kindjes die al jaren kwamen en opeens (ondanks alle medeleven van de ouders) afhaken, en niet eentje, nee gewoon bijna allemaal!! Dan moet je toch wat!

Gelukkig zijn er ook nog zondagskinderen onder ons, die een jaar vrij kunnen nemen zonder financiele problemen, heerlijk toch, maar oordeel niet zo snel over andere mensen als je de achterliggende oorzaak niet weet!

• BG

Mee eens. Natuurlijk probeer je een zo ideaal mogelijke situatie te creeeren maar ondertussen kan er van alles gebeuren (hoeveel mensen zijn er niet buiten hun verwachting om werkeloos geworden). Daarnaast zie ik dat deze ouder (net zoals de meeste ouders) met volle inzet op zoek is naar een goede oplossing.

• Nannie

Ik ben het in principe me je eens en realiseer me tegelijkertijd dat dat soms ook gemakkelijk praten is.

Soms had je alles goed geregeld en dan kunnen een aantal dingen door omstandigheden opeens niet meer.

Je (man) wordt opeens ontslagen en de nieuwe werkgever blijkt veel minder flexibel te zijn met ouderschapsverlof, of er wordt opeens een stuk minder verdiend, waardoor de ander meer moet gaan werken, je werkgever weigert puntje bij paaltje om gemaakte afspraken na te komen.

Kijk ik ben het met je eens dat je vooraf moet regelen dat je plenty tijd hebt voor de ingroei.

Wij hebben gepland dat we minimaal 1 maand samen thuis zijn en daarna nog 1 jaar altijd 1 ouder thuis ( en dan langer als nodig).

Dat kan omdat we allebei part-time werken en ik altijd wel een beetje kan schuiven met tijden en dagen en manlief een eigen bedrijf heeft en veel zijn eigen uren in kan delen. Maar dat dat een luxe-situatie is realiseer ik me ook (hoewel luxe - luxe in de zin qua tijd dan, qua geld is het niet zo luxe hoor :-))) )

• Lesley

Klopt, er kan veel gebeuren in korte tijd. Wij hadden alles goed geregeld, goed gespaard uiteraard en een reserve. Maar ja, als je man dan ineens agv faillissement (Thieme Groep) zijn goedbetaalde baan kwijtraakt, en 50% zakt in inkomen met een WW uitkering, dit voor bijna een jaar, tja, dan gaan je reserves snel op. Mijn werkgever blijkt geheel niet flexibel te zijn alhoewel dit tevoren uitgebreid besproken was, dus of komen werken of baan kwijt. Mijn man is nu met hulp van het UWV een eigen bedrijf gestart en het loopt, maar het is geen vetpot. Mensen die zelfstandig zijn weten tegen welke kosten zij aanlopen. We redden het wel hoor, geen probleem. Maar het is voor sommigen misschien iets om over na te denken voor te oordelen.

As donderdag brengt mijn man onze dochter weg naar de gastouder en ik onze zoon naar school, eens zien of dat verschil maakt. Maar zoals ik al eerder meldde; gister is het uiteindelijk best goed gegaan.

Wat mij betreft: TOPIC CLOSED (het wordt nl. nogal off-topic)

• m.r

Bedankt voor je woorden sprokkeltje, jij weet hoe het in elkaar steekt want we hebben samen opgetrokken in China en je weet hoeveel pijn me het heeft gedaan.

Maar we gaan alles weer positief tegemoet en als dat uiteindelijk betekend huis verkopen dan moet dat maar, alhoewel dat nu geen optie is met de huidige huizenmarkt, periode van t jaar en de hechting, zie het al voor me om met t kleine ventje weer te moeten verkassen. Gelukkig ondersteunen mijn ouders ons, zei zeggen ook het komt wel goed ga eerst genieten van je zoon en probeer waar kan te werken extra maar iet ten kostte van!

Lesley mee eens, einde topic!! Fijn dat het beter ging..

• F

Weet dat het einde topic is, maar wilde jullie (m.r., Lesley) sterkte wensen. En als ik jullie verhalen zo lees maken jullie er toch het beste van in een moeilijke periode en daar heb ik bewondering voor.

Ga zo door en geniet van jullie kindjes!

• N&P

Poe, wat een felle reacties zeg. Schrik ik een beetje van…zo was het ook niet bedoeld.

Laat ik zeggen dat het niet mijn bedoeling was om te oordelen, natuurlijk ken ik jullie situaties niet. Ik vind ook dat een forum vraagt om discussie en die wilde ik op gang brengen. Maar er wordt vervolgens ook ingevuld dat ik een zondagskind ben die een jaar vrij kan nemen zonder financiele gevolgen…..alsof iemand mijn situatie kent…..

Anyway……excuses als ik iemand gekwetst heb met mijn kritische vraag, maar voor mij was hij belangrijk. Ik zou er nog een heleboel over willen zeggen, maar dat komt vast niet zo over als ik het bedoel, dus laat maar even.

Succes Lesley, ik zou persoonlijk voor de schoonmoederoptie gaan…

• Nannie

Hier wil ik me bij aansluiten.

Ik hoop voor jullie dat financieel alles binnenkort een stuk rustiger wordt en dat jullie (sowieso) toch ten volle kunnen genieten van jullie kinderen.

Ondertussen sterkte gewenst!