Lieve mensen,
Nog niet zolang geleden zijn wij begonnen met de adoptieprocedure.
En ondanks dat wij pas aan het begin van dit avonuur staan, zit ik met heel veel vragen.
Ik probeer me zo veel mogelijk in te lezen, van boeken tot sites, tot hele inspectie rapporten van de bemiddeling bureau's.
En toch blijf ik het gevoel hebben dat ik nog maar zo weinig weet. Ik ken in mijn omgeving ook geen adoptie ouders of kinderen.
Ondanks dat ik zelf in het onderwijs en de kinderopvang werk.
Mijn vraag is of mensen die ervaring met adoptie hebben enkele vragen willen beantwoorden?
- ik lees heel veel over SN kindjes, ik begrijp dat men onderscheid maakt tussen zware en minder zware special need kindjes.
Maar wat is wat, mijn man en ik vinden het geen probleem om een kindje te adopteren, met astma, suikerziekte, groei / ontwikkelingsachterstand, of dat het bijv. een vingertje teentje, oortje enz. mist.
Hoe geef je dat aan en wanneer vraagt men dit?
- Zijn jullie al vroeg donateur van een organisatie geworden, en kan ik ze nu, zo vroeg in het proces al bellen en mailen voor vragen over bijv. landen,en hoe ze te werk gaan.?
- Ook een sibling adopteren is voor ons een optie,…. wel willen we dat de kindjes niet ouder dan 4 a 5 jaar zijn. Maar ik zou het ook niet over m'n hart verkrijgen om een kind dat net iets ouder is zomaar af te schrijven. Kan je dat ook aangeven,…. bijv. onze voorkeur gaat uit naar,….maar uitzonderingen zeker daargelaten.
- Hoe zijn jullie tot een keuze van het adoptie land gekomen. Onze lijst is al redelijk gehalveerd qua aantal,….maar toch, het zijn er nog 8 waar wij een goed gevoel bij hebben.
- kan je je bij meerdere landen op een wachtlijst zetten, en wat houdt een pre wachtlijst in,…… een wachtlijst voor een wachtlijst? is dat als je nog niet groen licht van de overheid hebt gehad?
- en tot slot, hoe was het, de aller eerste keer dat je je kindje in je armen had,….. je kan zoveel lezen over hoe dat was na een bevalling,…..zoveel mooie verhalen daar over,
Ik zou ook graag verhalen willen horen hoe dat gaat en is met het in je armen sluiten van een adoptie kindje!!!!
Liefs
Bianca