Kosten verplichte voorbereidingsbijeenkomsten gaan omhoog

• Myrna

Te lezen op de website van Adoptievoorzieningen:

3 november 2011

Per 1 januari 2012 worden de verplichte voorbereidingsbijeenkomsten voor mensen die een kind willen adopteren opgesplitst. De totale kosten van de verplichte voorbereiding gaan omhoog.

De kosten voor de zes verplichte voorlichtingsbijeenkomsten bedragen tot en met 31 december 2011 €900. Meldt u zich aan op of na 1 januari 2012, dan betaalt u allereerst €210. Dit bedrag omvat inschrijfkosten en een eerste verplichte informatiebijeenkomst. Hierin krijgt u informatie over de adoptieprocedure en de huidige adoptiepraktijk. U kunt vragen stellen over uw persoonlijke situatie en adoptiemogelijkheden. Daarna kunt u beslissen of u de adoptieprocedure voort wilt zetten. U betaalt dan €1.385 voor de volgende vijf verplichte voorlichtingsbijeenkomsten.

De nieuwe prijs is dus fors hoger. De prijs van de voorlichting was sinds 2004 niet meer verhoogd, terwijl de kosten wel blijven stijgen. Tot nu toe legde het ministerie van Veilgheid en Justitie elk jaar het verschil bij tussen de werkelijke kosten en de eigen bijdrage van de aspirant-adoptieouders. In het kader van de bezuinigingen heeft de overheid besloten dit verschil niet langer te compenseren.

Voordeel van de nieuwe inrichting is wel dat u voor een relatief laag bedrag informatie kunt krijgen over de procedure en uw mogelijkheden. U kunt daarna opnieuw beslissen of u voor adoptie kiest voordat u het hogere bedrag voor de voorlichting betaalt.

Wij geven u deze informatie in overweging mee.

• *lin1970*

:(

• csekka

zal mij benieuwen of je dan voor dit grote bedrag eindelijk ook een kopje koffie erbij krijgt….

dat moesten wij ook nog zelf betalen!!

alsof een hele procedure al niet genoeg kost.

• *lin1970*

wij betaalden in 2002 nog 350 euro of zoiets en nu 10 jaar later het het vierdubbele het is niet te geloven wie kan dit staks allemaal nog opbrengen vind het schandalig dat het zo duur moet worden allemaal.

• Nannie

Sorry hoor, maar moeten 5 dagdelen cursus, zonder ook maar een kopje koffie of thee echt 1385 euro kosten?

Volgens mij zaten wij met 8 stellen (weet ik niet zeker, zouden er ook meer kunnen zijn).

Dat is 8 * 1385 = 11.080 euro totaal

11.080 : 5 = 2216 euro per dagdeel.

1 dagdeel is volgens mij 3 uur

Dan wordt er per uur 739 euro gerekend…

Sorry hoor, maar misschien moeten ze dan op zoek naar een goedkopere locatie of een kritisch kijken waar dat geld nou echt naar toe gaat.

Een ruimte huur je met gemak voor 100 euro en iemand in loondienst zou bruto niet meer dan 50 euro per uur moeten kosten (en dan verdien je goed) * 2 = 100 euro. + dan per cursus van 3 uur nog 1,5 uur voorbereiding voor 2 personen erbij = 1 uur voorbereiding totaal per cursusuur à 50 euro (waarvan ik me afvraag of je dat maakt als je die trainingen regelmatig geeft)

Ik kom dan aan 250 euro aan kosten per uur… Doe er dan nog 89 euro per uur aan reiskosten en onvoorzien bij en dan mis ik nog steeds 400 euro…

Typisch geval van melkkoetje?

• Elre

Schandalig zeg!

Oké dat ze er een vergoeding voor vragen nog daar aan toe.

Maar dat het van 900 naar in totaal met die 210 dus bijna 1500 euro gaat kosten.

Foei het kost al geld genoeg.

Wij hadden toen ook de pech dat we opeens ipv 300 euro 900 euro moesten betalen.

Adoptie is al duur genoeg! Maar dit heb je er voor over maar adoptie-ouders worden toch weer de dupe.

• meco

Tsja na al die andere verhogingen van kosten ( b.v. mvv van €331,- naar €950,- per kindje) kijk ik hier niet van op.

Neemt niet weg dat het een belachelijk hoog bedrag (€1595,-) is voor een verplichte cursus die je moet volgen.

Het adopteren van een kindje maken ze op deze manier wel erg onmogelijk.

Echt geen woorden voor! X(

• Nannie

En ik maak nog een fout in mijn berekening ook, want ik reken nu met 100 euro per uur voor de ruimte ipv per dagdeel…

Reken ik dat om naar 50 euro per uur (dus 150 euro voor een dagdeel - even duur gerekend) dan kom ik totaal op 200 kosten per uur…

Goed… ik kan wat over het hoofd zien hoor, maar het verschil tussen mijn berekening van 200 euro per uur en 739 euro per uur is wel een heel groot verschil…

Verdubbel dat bedrag even voor al die kosten (welke?) die ik mogelijk vergeet en maak er 400 euro kosten per uur van.

400*3= 1200 per dagdeel. *5=6.000 euro kosten totaal

6.000 /8= 750 euro aan kosten per stel bij 8 deelnemende stellen…

Hm…

• Myrna

Het gaat nog steeds om 6 bijeenkomsten, alleen bepaal je nu na de eerste of je de andere 5 ook nog wilt volgen. Voor de twijfelaars is dat dus wel goed. Maar toch, wij betaalden nog € 900,- en vonden dat al veel.

Het eerste drankje was gratis, de rest moet je zelf betalen. Dan krijg je nog wat brochures. Waar al die kosten precies inzitten?

• Nannie

Hallo Myrna,

Ja die eerste bijeenkomst had ik voor het rekengemak even niet meegerekend.

Wij vonden die 900 euro ook al veel.

Daarbij werden we voor vrijwel alle vragen verwezen naar de extra bijeenkomsten.

(vrij algemene vragen over “oudere” kinderen, SN enz. Dit terwijl alle stellen in de cursus geïnteresseerd waren in deze thema's).

Waarbij je bij die bijeenkomsten ook weer pp het volle pond moet betalen, ze overdag worden gehouden en ik de informatie eerlijk gezegd maar zo-zo vond.

(alle info die werd gegeven had ik zelf al op internet gevonden en er was bijna geen tijd om alle specifieke vragen te stellen, omdat ze de tijden van de cursus verkeerd hadden doorgegeven en die dus maar korter lieten duren, zonder overleg met de zaal! ).

We hebben er echt niet veel aan gehad.

Voelde me toen al een melk-koe en met die nieuwe bedragen wordt dat alleen maar dubieuzer.

Naar voor de mensen die de cursus nog moeten volgen.

Maar ja… verplicht he. = gemakkelijk geld vangen.