Moet zeggen dat wij ook niets nieuws hebben gehoord/geleerd tijdens de bijeenkomsten.
We beginnen nergens aan zonder goede voorbereiding. Maar we hebben er wel leuke contacten aan over gehouden!
Als ik heel eerlijk ben vind ik dit echt schandalig. Zeker als ik kijk naar de kwaliteit en de inhoud van de bijeenkomsten die wij hebben bijgewoond in 2006 en 2007. Het meest waardevolle van die hele VIA vind ik nog de contacten die we er hebben opgedaan met andere aspirant-ouders èn de bijeenkomst waarbij een adoptiemoeder haar verhaal kwam doen. De rest van de bijeenkomsten voegden weinig toe aan de info die ik al in het VIA handboek had gelezen en van internet etc. had geplukt.
Sterker nog, wij noemden de bijeenkomsten al snel “de ontmoedigingsbijeenkomsten”. Er werd eigenlijk alleen maar ingegaan op alle negatieve aspecten, positieve dingen werden niet of nauwelijks benoemd.
Op zich heb ik niet echt moeite met het feit dat je voor die bijeenkomsten moet betalen, de kosten moeten toch ergens van voldaan worden, maar ik vind wel dat je dan ook recht hebt op kwalitatief goede voorlichting die iets toevoegt. En zo hebben wij de bijeenkomsten destijds niet ervaren eerlijk gezegd. Ik vond de voorlichtsters niet proffessioneel en de inhoud van de cursus vond ik echt zeer matig.
Overigens denk ik dat het wel erg afhangt van waar je de VIA volgt. Ik hoor ook regelmatig heel positieve verhalen maar onze is dus uitermate negatief
(En inmiddels zijn wij al ruim drie jaar de trotse ouders van een sibling en weten we uit ervaring dat het heus niet alleen negatief is, sterker nog, wij hebben eigenlijk bijna alleen maar positieve ervaringen opgedaan in de afgelopen drie jaar, het kan dus ook heel anders zijn dan zoals ons werd voorgeschoteld)
Voor allen die de cursus nog moeten volgen: wij hebben in 2006 wel hele goede ervaringen opgedaan. Veel van de cursus geleerd, een fantastische cursusleidster gehad en inderdaad we zien elkaar nog steeds. De helft heeft uiteindelijk niet geadopteerd zoals ook al tijdens de cursus voorspeld werd. Mijn man twijfelde aan het begin van de cursus over adoptie, na een cursusdag was hij om. Ook wij zijn met de neus op de feiten gedrukt maar hebben inmiddels al 4,5 jaar een prachtige dochter die het voortreffelijk doet. Toch kijken wij nog vaak op de cursus terug.
Het lijkt me een goed plan om de cursus te splitsen. Zo weet je vrij snel of je uberhaupt bemiddelbaar bent.
Ik ben het met jullie eens over de kosten. Maar dat vind ik eigenlijk van het hele adoptietraject. Waneer je een biologisch eigen kind krijgt, krijg je zo ongeveer alles vergoed. En dat zijn er ongeveer 180.000 per jaar. Maar voor de ca. 600 adoptiekinderen die per jaar naar Nederland komen, moet dubbel en dwars betaald worden.
Wij hebben de cursus ook gevolgd in de vrije universiteit in Utrecht, zaten met zijn allen op een zolderverdieping zonder verwarming, maar gelukkig was het eerste kopje koffie gratis (haleluja).
Het is natuurlijk zo dat ze alles kunnen vragen ,je betaald toch wel al is het 3000 euro (en dat weten ze ook)!
Wij hebben aan deze cursus weinig gehad en na afloop vonden de anderen dat ook , het enige wat iedereen leuk vond was dat er een vrouw langskwam die zelf had geadopteerd ,dat was interessant!
Bij alles wat we tot nog toe hebben gedaan ivm de adoptie, zien wij ons steeds als melkkoe, je wilt het graag dus je betaald toch wel.
Destijds kregen wij bij de intake een rekening onder onze neus geschoven van 4100 euro , of we deze even wilden betalen binnen 8 dagen (natuurlijk, dat doen we even).
Bij onze vraag of wij ook een specificatie kregen voor het betaalde bedrag werd ons verteld dat dit niet de gang van zaken was , en dat het bedoeld was voor algemene kosten (en dat accepteer je dan maar,omdat je anders bang bent dat je eigen glazen ingooit).
Hoi pepe, dat zou kunnen , wij hebben hier na de intake naar gevraagd maar kregen nul op het request.
Het is eigenlijk ook vreemd want je wil graag weten waarvoor je betaald, alleen in deze situatie denk je laat het maar zitten (misschien ook de angst dat dat tegen je werkt) , ik weet dat dat raar klinkt maar je wil geen problemen met de vergunninghouder.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?