Hoi,
Wij hebben onlangs toestemming voor een sibling gekregen. In ons geval had de raadsmedewerkster alleen de vraag of we genoeg ruimte hadden in huis. Toen we antwoordden: “ja hoor, wil je even boven kijken?” was het antwoord: “nee, dat hoeft niet, dat is privé.” We moesten een beetje lachen hierom (met z'n drieën hoor), want alles wat ze daarvóór had gevraagd was ook redelijk privé, maar goed… :-)
Los van de vraag wat de Raad ervan vindt, ben ik eigenlijk veel nieuwsgieriger of er mensen zijn die ervaring hebben met wat siblings zélf het fijnst vinden. Mijn jongere broer is geadopteerd en ik herinner me nog heel goed dat hij in het begin graag bij mij op de kamer sliep. Ik heb wel vaker gelezen dat siblings het fijn/veilig vinden om samen op één kamer te slapen, maar als ouder-in-spé vraag ik me ook weleens af of dat goed gaat met genoeg slaap krijgen… als ik naar de kids van m'n zus kijk (geen adoptiekids), is het daar niet zo'n goed idee als ze met z'n tweëen op 1 kamer zouden slapen, omdat de jongste (8 maanden) de oudste (bijna 3 jaar) dan regelmatig wakker zou houden. Dat ligt natuurlijk ook weer anders bij kinderen die in de leeftijd zijn dat ze normaliter doorslapen.
Wij moeten ook nog de definitieve indeling bepalen bij ons thuis (allebei een eigen kamer of samen slapen is allebei mogelijk, al vergt het eerste wat meer aanpassing) - dit is, zeker gezien het feit dat nog helemaal niet zeker is of we 0, 1 of 2 kinderen zullen kunnen adopteren in onze procedure, best een raar gevoel. Het is zo onzeker dat je je er voorlopig maar niet aan waagt. Maar wanneer dan wel…?
Ben benieuwd naar de ervaringsdeskundigen!
Groet,
Sander