Sibling op 1 kamertje

• Ing2

Wij zijn druk bezig met het maken van de kamertjes, op dit moment worden onze documenten opgestuurd.

Dus dat kan nog wel een jaar of twee duren voordat we zover zijn.

In eerste instantie zorgen we dat beide kamertjes af zijn. En als we merken dat ze bij thuiskomst liever op 1 kamer willen slapen, zullen we dat ook zeker doen. Maar we willen ze echt proberen om een eigen plekje te geven, zodat ze lekker zichzelf kunnen zijn op een eigen kamer.

Dus bij ons hangt het heel erg van de kinderen af. Ze moeten zich zeker in het begin zo veilig mogelijk voelen. En daar is volgens mij geen pasklaar antwoord op of je ze nu wel of niet samen op een kamer moet doen.

Het hangt helemaal van de situatie af.

Ik ben er wel een voorstander van om ze later in ieder geval op twee kamers te laten slapen. (mijn mening is dat ze hun eigen idenditeit kunnen gaan ontwikkelen) Maar dan moeten ze zich wel veilig genoeg voelen. En dat is toch echt wel het allerbelangrijkste.

Succes met de raadsgesprekken en de verdere procedure.

Groetjes Ingrid

• siblingdream

Dank jullie wel voor jullie berichten!

Ik denk dat we inderdaad gewoon 2 kamertjes maken en dan gewoon kijken wat ze gewend zijn. 1 kamer is in ieder geval groot genoeg voor 2 bedjes. Kunnen we op het moment dat ze komen altijd beslissen wat we doen.

Maar goed eerst toestemming krijgen voor een sibling…voor 15 mei weten we definitief of we toestemming hebben, want dan moet raad dossier af hebben…gisteren 2e gesprek gehad dus blijft spannend! dus duim maar mee!

• Lesley

Hoi Siblingdream,

Voor welk land gaan jullie?

Gr.

Lesley

• siblingdream

hallo Lesley,

wij gaan voor Colombia. De cursus spaans ligt al in de kast ;-)

• Eva1

Wij hebben ze de eerste jaren gewoon samen laten slapen. Ze waren in het weeshuis ook gewend bi elkaar te slapen. de oudste heeft het enorm geholpen (toen 4,5) dat ze haar zusje zag. Het gaf haar veel veiligheid. Wij denken zelf dat we daardoor ook geen slaapproblemen hebben gehad met hen.

Daarna ging het ook goed. Ze schelen anderhalf jaar!

Tja zelf sliep ik ook eerst alleen en later met 2 zussen. Het heeft voor en nadelen! Heb er geen trauma aan overgehouden.

Ik zie aan onze meiden dat ze er ook een hoop gezelligheid aan hadden.Ze hadden wel ieder een eigen hoekje op de kamer. Nu 3 1/2 jaar later hebben ze wel een eigen kamer. (Daar moesten ze wel heel erg aan wennen en kon omdat we groter zijn gaan wonen)

Nu ze een eigen kamer hebben zitten ze als ze spelen nog continue bijelkaar!

• Lesley

Veel succes!

• marijeprudon@gmail.com

Toen onze tribling naar Nederland kwam, sliepen de twee oudsten 1,9 en 2,9 jaar bij elkaar en ze wilde zelfs bij elkaar in bed.

Dit hebben we de eerste tijd toegestaan en daarna langszaam de oudste overgeplaats naar een ander bed op dezelfde kamer en pas na een jaar de oudste naar een nieuwe kamer als opsteker omdat ze een kleuter was geworden. Alles met een gezond beleid gedaan en zonder veel ophef of beladenheid er aan te geven.

Ze hadden elkaar echt nodig in de eerste periode bij ons. Begrijpelijk.

Ik hoop je geholpen te hebben met het antwoord en anders mail je maar.

Groetjes Marije Prudon

• Marièlle67

Wij hebben vanaf het begin voor elk een eigen kamer gehad. In ons achterhoofd hadden we wel zoiets van als jullie liever samen slapen dan trekken we gewoon 1 matras uit een bed en leggen dat bij de ander neer en dan gaan we wel eens nadenken over hoe we het op gaan lossen.

In ons geval vonden de kids (toen 5,5 en 7,5 jaar oud en biologisch broer en zus dus altijd samen geweest) het geweldig om eindelijk iets van zichzelf te hebben, ze hebben vanaf de eerste nacht elk op hun eigen kamer geslapen en als ze nu wel eens een nachtje op 1 kamer moeten omdat we bijv. logees hebben dan vinden ze dat prima maar zodra de logees weg zijn willen ze eigenlijk altijd weer snel ieder op hun eigen kamer.

Ik zou er denk ik gewoon voor kiezen om te doen wat je zelf het leukst lijkt en uiteindelijk de definitieve beslissing af laten hangen van de kinderen. Dat kun je van tevoren toch niet echt inschatten denk ik. Wij hadden bewust de kamers niet helemaal volledig ingericht. Wel geverfd en ieder een bed en een kledingkast maar alle details hebben we samen met de kinderen gedaan toen ze hier waren zodat ze zelf mee konden beslissing en kiezen.