de Raad van kinderbescherming

• Mar en Mar

Eindelijk is het zover!

Mijn man en ik staan bovenaan de wachtlijst voor de gesprekken bij de Raad. Volgende week worden de afspraken gemaakt. Ik ben reuze blij, want wachten duurt zo lang! In de VIA werd gezegd dat er geen wachtlijsten zouden zijn, maar die zijn er wel degelijk. Tegelijk ben ik ook nerveus. want deze gesprekken zijn natuurlijk bepalend en ik blijf het een vreemd idee vinden dat er voor ons wordt bepaald of we wel of niet ‘geschikt’ zijn. Gelukkig overheerst het blije gevoel en kan ons weekeinde niet meer stuk!

Alle tips zijn natuurlijk welkom.

• Marrie

Gefeliciteerd hoor!

Tips? Gewoon jezelf zijn……

• siblingdream

Hallo Mar en Mar.

Wij hebben onze 3 gesprekken in maart april gehad. Belangrijk is dat je je zelf bent en open en eerlijk bent. Wel hoeven ze niet van alles het naadje van de kous te weten, van sommige zaken vonden wij gewoon dat we daar basis van vertelden en daar niet te diep op in gingen.

Zorg wel dat je op een lijn zit met elkaar, bespreek van te voren al een beetje door wat jullie wensen zijn wat betreft de kinderen en opvoeding bijvoorbeeld. Je zit nooit helemaal op 1 lijn, maar moet wel voor de raad duidelijk zijn dat niet een iemand helemaal recht wilt en de ander helemaal links.

Wij hebben in het verleden veel mee gemaakt en we vonden de gesprekken best zwaar hoor, ze gaan echt graven in je verleden. Wij zijn wel heel eerlijk geweest (vader van mijn partner heeft bv zelfmoord gepleegd) Dit werd erg gewaardeerd door medewerker raad. Je kunt je wel anders voordoen als je bent of dingen verzwijgen, maar daar heb je alleen je zelf mee.

Uiteinedlijk waren het echt hele intensieve gesprekken, maar hebben wel de toestemming gekregen voor een sibling, onze droom!

Nu nog wachten op een intake..pff dat duurt allemaal lang hoor, want rapport is ook nog een keer herschreven moeten worden… hadden beginsel toestemming eind april en kunne w waarschijnlijk pas in september op intake, dus wees voorbereid op het wachten op ene intake.

• pepe

Hoi Mar en Mar,

gefeliciteerd met die belangrijke stap;

Tips;

probeer vooraf samen duidelijk te hebben hoe je over opvoeding denkt, maar ook over leeftijden van het kindje (s), mogelijke special need en hoe je dat same aan zou pakken. Het is fijn als je een netwerk hebt waarop je terug kunt vallen en al een idee hebt hoe je het straks denkt te gaan doen met bepaalde zaken.

Daarnaast zou ik vóór het gesprek al wat uitgezocht hebben mbt het land waar jullie voor willen kiezen. Sommige landen hebben aanvullende eisen die letterlijk in het rapport opgenomen moeten zijn, anders kun je na aanmelding bij de VGH terug naar de raad; China wil bijvoorbeeld niets lezen over psychische ziektes/depressiviteit maar juist wel dat je de VIA hebt gevolgd en wat je daarvan hebt opgestoken, Voor taiwan moet er expliciet instaan dat je open staat voor de sociale special needs bijvoorbeeld door drugsgebruik oid van ouders, voor Polen moet er in staan dat je bemiddelbaar bent voor een kindje met FAS en mag je geen overgewicht hebben….. zo zijn er allerlei voorbeelden te bedenken waarvan eigenlijk alleen de VGH precies weet hoe het vermeld moet staan. Je zou de eertse niet zijn met een prachtig rapport waar vervolgens één regeltje in staat dat het rapport ongeschikt maakt voor het land waar je uiteindelijk voor zou willen kiezen;

dus mijn tip; heb een land in gedachten (ef een rijtje landen ) en zoek vooraf uit wat er voor dat land in ieder geval in het rapport moet en wat er zeker niet in mag staan. Kan je achteraf veel werk schelen.

Daarnaast; zorg dat je ingelezen bent in special needs; een raadsmedewerker zal je keuzes willen begrenzen. Als je goed voorbereid bent en laat merken goed te beseffen wat alles inhoudt zal een RMW eerder geneigd zijn die grenze wat opener te houden. En straks bij een VHG is het heel fijn als nog niet alles vast ligt.

Succes iig!

• Hermine

Gefeliciteerd met deze stap! Inderdaad gewoon jezelf zijn en van te voren een beetje jullie ideeen bespreken met elkaar. Wij hadden in 2011 de gesprekken en ze waren zo voorbij. De tijd vliegt om. Probeer inderdaad wat pepe ook zegt de grenzen wat open te houden wbt special needs of leeftijd. Wij vonden het heel moeilijk om een leeftijd op te laten nemen in ons rapport.

Succes!

• Marrom

Van harte met dit bericht, nou gaat er ‘echt wat gebeuren’ he. ;)

Wij hebben net deze week de medische verklaring opgestuurd en ze hebben die ontvangen, dus ben benieuwd wanneer wij aan de beurt zijn. Ik hoop dat we in oktober de gesprekken hebben, we gaan eerst nog lekker op vakantie. :)

Zijn jullie er al helemaal uit qua SN? Wij hebben hier nog wel wat tijd voor nodig, maar het eea begint zich nu wel af te bakenen. We zijn er alleen nog niet helemaal uit of we een sibling zouden willen, een tweeling lijkt me wel fantastisch (en druk haha) maar echt een ouder kindje van 6/7 jaar liever niet omdat we zelf nog jong zijn.

We'll see!

Wil jullie succes wensen en goede gesprekken!

• Mar en Mar

Bedankt voor alle leuke en lieve berichten!

We hebben al veel gesprekken gevoerd en qua SN zijn we er redelijk uit.

Wel nog eea uit te diepen, maar heb goede moed.

Groetjes!!

• Nannie

Als ik de gesprekken over mocht doen, dan zou ik… na het eerste gesprek om een andere raadsmedewerker hebben gevraagd!

Doe dat ook als het echt niet klikt. (LOL dat is eigenlijk - naast een goede voorbereiding mbt je grenzen en wensen - m'n belangrijkste tip)

Wij hebben dat niet gedaan en daardoor 4 matig tot niet-lopende gesprekken gehad met een heel gedoe achteraf (waar we nog niet mee klaar zijn).

Doordat die vrouw ons niet vatte lukte het ons moeilijk om onszelf te zijn en op de momenten dat we onszelf waren begreep ze ons verkeerd…

We hebben overigens wel toestemming, maar leuk was echt anders.

Niet om je zenuwachtig te maken trouwens, maar wij hadden ook alleen maar ervaringen gelezen dat het allemaal wel goed kwam en dat je “gewoon jezelf moest zijn”. En als het goed is werkt dat natuurlijk ook zo.

Veelal gaat het volgens mij gelukkig wel goed trouwens ;-)

Succes!

• kasteel

Hallo Mar en Mar,

Gefeliciteerd!

Wij hadden als voorbereiding op ons eerste gesprek een levensloop geschreven. Nu bleek dat achteraf helemaal niet nodig bij onze raad/raadsmedewerkster, maar het voordeel was wel dat je goed over allerlei zaken hebt nagedacht en alles op een rijtje hebt gezet. Ook al hadden wij het niet nodig gehad, het voelde voor mij wel goed als voorbereiding. Wij zijn heel eerlijk geweest over minder leuke zaken uit het mijn jeugd, alhoewel ik dat vooraf wel zag als een ‘minpunt’ voor onze toewijzing. Dat bleek dus juist niet het geval. Onze raadsmedewerkster interpreteerde dat juist als dat ik goed kon relativeren en ook met tegenslagen wist om te gaan.

Ook waren we vantevoren naar bijeenkomsten geweest m.b.t. bepaalde SN en hadden ons grondig ingelezen over diverse SN. Ook i.v.m. de toewijzing en hoe dit omschreven zou worden. Zowel SN als leeftijd werd echter zéér ruim omschreven, alleen de wettelijke normen werden gehanteerd.

Succes!

siblingdream Schreef:

——————————————————-

> Wij hebben in het verleden veel mee gemaakt en we

> vonden de gesprekken best zwaar hoor, ze gaan echt

> graven in je verleden. Wij zijn wel heel eerlijk

> geweest. Dit werd erg gewaardeerd door

> medewerker raad.

• Marrie

Toen wij onze gesprekken hadden (al een tijd terug hoor, 2005…) lieten sommige mensen een werelddeel in hun rapport opnemen met een motivatie waarom ze voor dit werelddeel of zelfs land kozen. Dit hebben wij toen niet gedaan en gelukkig maar ook want wij zijn geswitcht van land dat wij eerst in gedachten hadden…

Marrie