Ervaring met Bulgarije, Slowakije Kirgizie ?????

• Tim

Wij hebben de toestemming van de Raad vd kinderbescherming om 1 of 2 buitenlandse kindjes met een zo beperkt mogelijke SN te adopteren.

Nu zij wij ons aan het verdiepen in de vergunninghouders.

Wij denken aan stg, Kind en Toekomst….en dan Bulgarije, Slowakije of Kirgizie.

Heeft iemand ervaring met deze landen en zijn de wachtlijsten echt zo lang zoals op de sites staan aangegeven?

Thanks!!!

• mar10e

Hallo Tim,

Met Slowakije en Kirgizië heb ik zelf geen ervaring, weet wel dat Slowakije goed loopt, vanuit Kirgizie zijn er volgens mij nog geen voorstellen binnengekomen, is ook een heel nieuw contact.

Bulgarije begint de laatste tijd ook heel redelijk te lopen. De wachttijden kloppen (voor zover je daar iets van kan zeggen, staar je daar dus niet op blind) zeker voor de wens geen/minimale SN. Kinderen met een SN worden soms wat sneller gematcht, maar ook dat is niet altijd zo. Er zijn al meerdere siblings naar NL gekomen. Bulgarije doet de matching zelf.

Wij hebben zelf net een meisje met SN uit Bulgarije geadopteerd, onze papieren hebben ongeveer 2 jaar in Bulgarije gelegen. Wij hebben de procedure vanuit Bulgarije als zeer transparant en zorgvuldig ervaren, met name de samenwerking met de Bulgaarse adoptiestichting Anido was erg goed en professioneel.

Succes met orienteren

Met vriendelijke groet,

Martine

• mauritss

Hoi

Kirgizie is gesloten, zie website van Kind en Toekomst….. onze ervaring is, je kan beter de keuze maken voor een oud kanaal wat al jaren goed loopt…. dan weet je zeker dat het goed is en dat de wachttijden ook kloppen. Succes in het maken van de keuze. Bij ons ging het eigenlijk vanzelf….. als je afspreept qua eisen van het land en de eigen wensen kom je vrij snel uit bij het land wat voor jullie goed voelt

• Elfje

Kirgizie is sinds kort gesloten. K&T nodigt af en toe mensen uit voor een intake voor Slowakije. Daarna komt het voorstel vaak redelijk snel. Maar ja, ook dat kan zo weer veranderen.

• m.d.

bulgarije komt nu echt op gang, na zeer trage aanloop. Sluit me verder aan bij Martine, onze ervaringen met Bulgarije zijn goed. Mensen daar zijn heel professioneel en invoelend.

• c.m

Wat wil je weten over de procedure vanuit Bulgarije?

Groetjes,

• Anja1

Dag Tim,

Je zin ‘met een zo beperkt mogelijke SN’ triggert me. Heeft de Raad het zo omschreven in jullie gezinsrapport? En wat bedoelen ze er dan mee? Want inmiddels blijkt steeds vaker dat juist ook bij kinderen uit Oost-Europa sprake is van het FAS syndroom en dat valt mijns inziens beslist niet onder de ‘beperktere SN’. Ik denk dan zelf meer aan het ontbreken van ledematen o.i.d. Daarvoor geldt dan overigens weer dat ook de wachtlijsten voor beperktere SN beduidend langer zijn dan voor mensen die voor zwaardere SN of een combinatie van SN open staan.

Je hoeft er uiteraard geen antwoord op te geven hoor!

Vriendelijke groet,

Anja

• Melle

Hallo Anja ik ben het niet niet helemaal met je eens dat het een beperkte sn is. Onderschat het FAS niet

• Simone30

Volgens mij zegt anja dat ook ;-)

"FAS syndroom en dat valt mijns inziens beslist niet onder de ‘beperktere SN’"

• Elfje

FAS komt inderdaad vaak voor in Polen. Dat het bij kinderen die geadopteerd zijn uit Bulgarije of Slowakije voorkomt, heb ik tot op heden nog niet gehoord. Wel SN's als schisis of missende ledematen.