Ik kan me nog herinneren dat wij enkele jaren geleden bij de wachtende ouders behoorden. En wat ik toen zelf lastig vond was dat veel SN's toch onbekend waren. Zeker van de SF lijst. Ik nam de lijst regelmatig met mijn man door, maar door onwetendheid had hij vaak iets van: “wat is dat dan precies. Ik weet het niet hoor”. Ik vond dat dan jammer, maar ja, je moet er natuurlijk allebei achter staan.
Toch een aantal keren geschreven en inmiddels zijn we ook ouders geworden. Ik ben ook 1,5 jaar geleden naar meerdere bijeenkomsten van de adoptiestichting gegaan over SN's in het algemeen en een keer over hepatitis en HIV. Bij de SN bijeenkomst heb ik met name informatie gekregen over kinderen met een schisis, een een prematuur geboren kind. De bijeenkomst over HIV was heel erg mooi met veel informatie. Dat zouden ze bij meerdere SN's moeten organiseren!
Natuurlijk pluis je op het internet om informatie te krijgen, maar ik vond het gewoon best moeilijk om een beeld te kunnen vormen van veel SN's. Ik hoop dat de VIA daar inmiddels wat meer aandacht aan schenkt. En tja… als je dan uiteindelijk je kindje in je armen sluit, gaat er op zo'n moment van alles door je heen, behalve zijn/haar SN (althans bij ons ging het zo). Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je voor 100 procent achter je adoptie met SN moet staan en dat dat misschien bij sommige SN lastiger is omdat het wat moeilijker is om informatie te krijgen. Ook de Stichting kan daar wellicht een wat grotere rol in spelen. Want de informatie die wij wel eens kregen na een telefoontje was erg minimalistisch.
Maar uiteindelijk ligt natuurlijk de verantwoordelijkheid bij de aspirantouders, dat snap ik ook wel.
Hoe dan ook, ik hoop dat er snel ouders gevonden worden voor het jongetje, dat moet toch mogelijk zijn!?!
Groeten Kiki