vraag

• metam

Inderdaad, mensen die op internet rondkijken en zien dat bijv. Fransen of Amerikanen uit veel meer landen adopteren dan wij Nederlanders. Die dat ook willen. Die hopen op een zelfdoe-procedure zodat ze toch hun wens (baby, gezond) kunnen zien uitkomen. Zoals adoptieprocedures 10 jaar geleden gingen, zo gaat het niet meer. De wereld is veranderd, en het is fijn dat Adoptievoorzieningen de voorlichtingsbijeenkomst heeft geïntroduceerd en dat die een goed beeld geeft van de huidige stand van zaken. Maar zolang er mensen zijn die denken, hopen, willen dat het toch anders kan, zolang zal er hier duidelijk gemaakt worden dat dit niet het geval is…

Meta

• driekindjes

sorry er worden echt nog wel meer hele jonge voorstellen gedaan hoor! wat een aanvallende reactie gaf je zeg

• weetwachtwoordnietmeer

Wat mij persoonlijk erg stoort is de uiterst negatieve toon over mensen die 6 jaar wachten op een NSN-kind uit China. Er wordt nl en passant een oordeel over ze uitgesproken. Maar ik vind de situatie zoals die op dit moment rond SN-kinderen uit China is, nl dat ze werkelijk bij (foto)lijsten van tientallen pagina's vol uitgevent worden (oa in de VS), omdat ze in eigen land ongewenst zijn, bepaald niet zonder bezwaren. Je kunt wel doen of mensen die SN-adopteren de ware weldoeners zijn, maar hiermee houd je net zo goed een systeem in stand waarbij China, de tweede economie ter wereld(!), elk kind met een vlekje maar over z'n grenzen zet. Hoe denk je dat je daar als SN-kind later op terug zult kijken, dat je ouders je niet wilden alleen omdat je bv een schisis hebt. En het gaat om duizenden kinderen! Dus de discussie is m.i. niet zo zwart/wit, maar ongelooflijk gecompliceerd. Met adoptie van SN-kinderen uit China houd je m.i. net zo goed een ongewenst systeem in stand!

groet Fairuz

• Mirjam1

Hoe denk jij dat je daar als SN-kind later op terug zult kijken, dat je ouders je niet wilden alleen omdat je bv een schisis hebt? Of als NSN-kind: geen schisis?

NB: als vandaag je dossier wordt ingelogd in China, krijg je als het meezit op 17 augustus 2023 een voorstel. Maar domestic adoptie, ook voor kinderen met een SN, is nog steeds booming in China, dus ik vermoed dat het nog wel heel wat langer zal gaan duren.

• Anja1

Tja Fairuz, maar toevallig worden veel SN kinderen in China nog niet geadopteerd, steeds meer, maar nog steeds te weinig. Dat is inderdaad heel spijtig voor de SN kinderen, maar wel uitlegbaar. Zes jaar wachten op een kind waarvoor ook in China ouders te vinden waren… dat lijkt me echt een stuk ingewikkelder! Adoptie is bedoeld voor kinderen waarvoor geen andere optie is, adoptie is niet bedoeld om ouders aan een kind te helpen..

Geen SN ouders ontmoet die zichzelf een weldoener vindt overigens…

• Anja1

Ja, dit bedoel ik dus… Monique schrijft dat ze een jonge baby heeft gekregen en meteen ‘er worden wel meer voorstellen gedaan voor jonge gezonde kinderen hoor’. Voor Monique was het niet belangrijk, maar voor veel anderen wel. Want zodra het woord ‘'jong’ valt is de vraag meteen ‘waar, waar’…

• m.r

Moeten Sn kindjes uit China dan maar in een weeshuis blijven wonen omdat ze te vondeling zijn gelegd? Omdat wij het anders in stand houden??? Sn kindjes worden niet geplaatst in Chinese gezinnen veelal omdat daar o.a een taboe op rust en nog altijd vanwege de 1 kind politiek in vele gebieden.

Gelukkige mama van een SN kindje uit China en zojuist toestemming gekregen om een 2e SN China procedure te mogen starten. En nee ik voel me absoluut geen weldoener…Wat ik me wel voel is een gelukkige moeder met een geweldig kereltje die het erg goed doet. En wij zijn absoluut niet bang om hem later te vertellen hoe alles is gegaan. Oordelen over een gezond kindje zal ik niet doen dat ieder zijn eigen keuze. En eerlijkheidshalve gingen wij de procedure ook in voor een gezond kindje maar al snel hebben wij de keus gemaakt om voor SN te gaan. En nee niet omdat het dan weleens sneller kon gaan. Maar puur omdat ik mezelf recht in de ogen wilde aan blijven kijken. Want waarom zou een kind met een beperking hier geen liefdevolle opvoeding kunnen genieten met ouders die onvoorwaardelijk van hem houden? Uiteraard hebben wij heel duidelijk kenbaar gemaakt wat voor ons wel acceptabel was en wat niet. Dit is voor een ieder persoonlijk want je moet het wel kunnen hanteren. En wat voor de 1 als een zware SN word gezien kan voor een ander minder zwaar zijn. Ik wil hiermee aangeven dat ook onze zoon een kanjer is en zijn SN? Hij is een supergezond ventje zonder beperkingen. Ja oke hij is gadopteerd en dat word al gezien als SN dus in dat geval. En voor de toekomst? Die gaan we positief tegemoet..

• sabine12

Dit is nu wat ik bedoel, iedere vraag verzand in een discussie waarin de ene ouder de andere ouder probeert te overtuigen van z'n gelijk …. het gaat na 12 post alweer over het feit of SN adoptie beter te verantwoorden is dan NSN adoptie.

Wat ik wilde aangeven is dat wij tegenwoordig die keuze ook heel goed kunnen maken zonder al dit gekissebis … al zouden wij het uberhaupt willen HET KAN NIET MEER!

Waarom geen discussies over …wat houden de verschillende special needs in, hoe is het om een ouder kindje te adopteren, waar moet je op letten bij hechting enz enz … het kan volgens mij zoveel inhoudelijker.

• Hermine

Sabine, mocht je vragen hebben over special needs of adoptie uit China, wij zijn pas thuis( anderhalve maand) met ons kindje van 1 jaar met sn .

Succes met jullie procedure

Groetjes Hermine

• Elfje

Je kunt je vragen beter niet via dit forum stellen. Dan krijg je alleen maar een bak negativiteit over je heen. Dus beter lid worden van een yahoo-groep, Hyves-groep of Facebook-pagina van het betreffende land. Of google'en. Succes!