Ervaringen keuze vergunninghouder

• muntthee

Beste mensen,

Over 2 maanden starten wij met de voorlichtingsbijeenkomsten ;). Mensen uit onze directe omgeving vragen herhaaldelijk “voor welk land gaan jullie?”

Tja… ik vind het een lastige vraag, want het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit en vind het lastig om een land te kiezen, die taak is prima voor mijn man weggelegd(:P).

Nee alle gekheid op een stokje, mijn vraag aan jullie is dan ook: welke afwegingen hebben jullie toentertijd gemaakt, welke ervaringen hebben jullie met de vergunninghouders?

Hebben jullie verder nog tips voor ons?

Op dit moment denken wij aan Azie of Oostblok landen, maar pfff maar om een keuze te moeten maken..

Dank jullie wel voor de reactie!!!

• Hannah

Elk land heeft zijn eigen eisen aan adoptie-ouders. Meestal blijft er na het afstrepen van die eisen niet zoveel te kiezen over…. Info. opzoeken/navragen van alle landen en dan gaan strepen. W.s. houd je dan nog maar beperkte mogelijkheden over, daaruit kan je dan kiezen wat het beste bij julie aansluit…. Succes!

• csekka

Wij hebben ook gekeken naar de mogelijkheden die er waren voor ons.

Afhankelijk van eisen rondom leeftijd en huwelijksduur. Ook het verblijf in land van herkomst (6 maanden weg is niet voor iedereen financieel haalbaar). Wachttijden…..

en dan blijft er inderdaad niet veel over….

• Anja1

Eerst via de websites kijken welke vergunninghouders voor jullie kunnen bemiddelen (qua leeftijd enz.), de overgeblevene bellen en vragen stellen en dan je gevoel volgen. Ik lees hier in een andere topic zeer tevreden verhalen over Meiling - persoonlijk gruwde ik na een telefoontje (nadat ik ze aan de lijn had want dat duurde eindeloos) van de betuttelende aanpak. Wij hebben uiteindelijk voor WK gekozen tot twee (drie) keer toe en hebben daar altijd louter positieve ervaringen gehad - vooral hun communicatie vonden wij heel goed.

Succes met ‘kiezen’!

Groetjes,

Anja

• metam

Wij zijn vooral gaan kijken welke ervaringen anderen hadden. Meerdere vrienden adopteerden nl. voor ons. Het land werd China, wij voldeden aan de eisen. Ook ons sprak het “clubgevoel” wat mensen aangaven die via Meiling hadden geadopteerd niet aan, wij vonden het prettig veel zelf te doen en een wat zakelijker benadering. Wereldkinderen deed voor ons teveel, en was daardoor ook duur, vrienden hadden goede ervaring met K&T. Dat bureau is ons ook prima bevallen.

Meta Meulenbelt

• kind van mijn hart

Hoi tja keuzes maken in deze blijft altijd lastig.

Wij waren 12 jaar geleden erg jong en wij wilden heel erg graag een babietje en wat wij ook erg fijn vonden was dat er veel over de achtergrond bekend zou kunnen worden.

Het werd in ons geval Taiwan,deze wordt gemacht door meiling waar wij tot op heden erg tevreden over zijn .

Maar goed iedereen heeft en maakt verschillende afwegingen en ik denk dat je eigen leeftijd en leveninvulling ook bepalend is om een dergelijke keuze te maken.

Blijf in deze keuze dicht bij jezelf en bij jullie gevoel,er komt al genoeg op je af!

Heel veel succes met resultaat een prachtig kind waar ook vandaan.

Groetjes een troste mama van 3 prachtige kinderen (en over een tijdje 4)

• pepe

Je hebt nog tijd, die kun je inzetten door alle wensen en grenzen voor jezelf op een rijtje te zetten, door een lijstje te maken van alle landen waar je denkt voor in aanmerking te komen (kwestie van via internet alle sites van de verschillende vergunninghouders te bekijken en per land kort te screening of je aan het profiel voldoet; zo ja, noteren, met alle eisen, zo nee, gelijk doorstrepen) en voor die landen achterhalen of dat de genoemde eisen echt alle eisen zijn die er gelden.

Uiteindelijk hou je een rijtje landen over waar je én voor in aanmerking komt én die passen bij jullie wensen/grenzen.

In een enkel geval zijn er meerdere VGH die bemiddelen voor hetzelfde land (was voorheen zo voor Kenia, Ethiopië, Haiti en China)

Waar je in ieder geval over na moet denken/wat van belang is/kan zijn voor je bemiddelbaarheid:

geloof (krijg je brieven mee van een pastoor als je daar om vraagt, niet kom je weleens in de kerk…)

gezondheid

inkomen

bezit

opleiding

getrouwd

1ste kindje?

leeftijd kindje

special need

1 kindje of meer

Uiteindelijk hou je een paar landen over, daar kun je bij kijken wat de kosten zijn, hoe lang je er moet verblijven en hoe lang de te verwachte wachttijd is.

Pas daarna zou ik een vergunninghouder gaan bekijken; je kunt wel een voorkeur hebben voor een VGH maar als die alleen bemiddelt voor landen die voor jullie niet haalbaar zijn…. dan houdt het toch mooi op.

Ervaringen van VGH zijn zo persoonlijk nog wat, dat maakt het soms best moeilijk. Daarnaast verandert er in rap tempo van alles in adoptieland en daardoor ook bij VGH; denk in kosten maar ook in personeel wat ontslagen moet worden omdat er bezuinigd wordt, landen die niet meer bemiddeld worden enz.

Wij kwamen bij China uit (1 van de 3 landen waar we voor in aanmerking kwamen, 1 van de 2 waar we een goed gevoel bij hadden).

De procedure van China is in 10 jaar tijd zo veel verandert dat iedereen die voor 2009 een kindje heeft geadopteerd uit China een totaal andere procedure heeft beleefd;

onze eerste procedure was in 2008-2010, we waren de eerste reizigers die langer dan 2 weken moesten (qua procedure, WK ging al langer omdat die voor de overdracht BEijing al bekeken) maar een van de laatsten die nog niet via de shared list gematched waren. De procedure in 2012 (inderdaad, net afgerond) was al weer anders…..

Ook als je naar de mogelijkheden/contacten van de VGH keek.

Uiteindelijk verschillen de VGH voor China op 3/4 onderdelen;

contact (mogelijkheden, bereikbaarheid, manier van te woord staan, afspraken nakomen, aantal afspraken voordat je op de wachtlijst staat)

kosten

reisbegeleiding (wel/geen nl'se begeleider mee, beleid mbt meereizende kinderen, mogelijkheden tot eigen invulling/groepsactiviteiten, tijdsstip van inplannen reis)

(4 matchen; hoeveelheid ouders op de wachtlijst, wachttijden tot een match, vereiste hoeveelheid special needs om bemiddelbaar te zijn, in hoeverre is jouw profiel altijd duidelijk) tussen haakjes omdat er niks zo veranderlijk is als het matchingsproces… dat hangt namelijk voor een groot deel af van China.

De verschillen voor China gelden natuurlijk ook voor de andere landen; alleen daar kun je het niet zo met elkaar vergelijken, omdat de landenprocedure ook anders is.

Succes met alles uitzoeken iig!

• Hermine

Hoi,

Bij ons was het Azie wat meteen aansprak ivm onze reizen naar Azie en en Oostblok wat we zeker weten niet wilden. We hebben de landen op een lijstje gezet en op de sites gekeken van de vergunninghouders ovrer de eisen. Er bleven maar weinig landen over waar wij uit konden adopteren omdat we nog niet zo lang getrouwd waren en we zijn niet gelovig. We konden ook niet langer dan 2 maanden weg van huis ivm werk. China en Sri lnaka bleef over en dat was ook onze voorkeur. Toen hebben we gebeld met de 3 vergunninghouders die China bemiddelen. Wij vonden Meiling niet bij ons passen en Kind en toekmst had ons het beste geholpen met de vragen en belden meteen terug met aanvullnede info. Dat voelde meteen goed en zijn met hun verder gegaan en hebben sinds dt jaar een special need zoontje uit Cihina van 1,5.jaar. We zijn zeer tevreden over KInd en toekmst . We hadden tijdens de VIA cursus wat keuzes gemaakt voor de leeftijd en de special needs , we kregen toestemming van de raad voor een kindje tot 2 jaar en met een special need, dus CHina was in alle opzichten de beste keus voor ons. We hebben ook vantevoren naar de wachtlijsten gekekeken en voor China was er geen wachtlijst, voor Sri lanka was een pre wachtlijst die al 2 jaar duurde dus het werd China. Succes met keuzes maken! En veel plezier op de VIA!

• summer

ik denk dat je je gevoelens moet navolgen,

zo hadden wij bij meiling een heel erg goed gevoel, en vonden het ook fijn dat er iemand vanuit nederland mee reisde,

en ik ben er zo ziek geweest, zat bijna een zk opname aanvast,

maar door de goede begeleiding van toen chris en onze nederlandse begeleiding, die toen mee zijn gegaan naar het zk, veel medicijnen meegekregen en die nederlandse begeleiding heeft toen veel voor ons gedaan want ik had daar vier dagen 40 graden koorts.

en nog steeds heel dankbaar, maar volg je gevoel…………….. succes met alles, en ik denk dat alle vergunninghouders wel goed zijn alleen werkt de 1 wat anders,

als de ander en het stukje financiele gedeelte is ook anders, maar ik heb geen kritiek op geen enkele vergunninghouder, bij iedereen gebeurt wel eens wat……………………

• MCP

China en Sri Lanka…..ja het is beide Azie maar het is een wereld van verschil….qua cultuur, qua mensen, qua procedure,qua achtergrondinfo….