Ervaringen keuze vergunninghouder

• Melle

Wij hebben de keuze eigenlijk laten afhangen van de vergunninghouder. We wilden voor China via wk of een oostblokland via skt gaan. Wij hebben eerst contact opgenomen met wk en kregen het antwoord dat we maar op de site moesten kijken voor info en de verbinding werd verbroken. Dus een beetje onbeschoft telefoon gesprek op dat moment. Daarna skt gebeld en daar weden we heel vriendelijk te woord gestaan. We kregen veel informatie. Maar we moesten nog toen die tijd een poos wachten ivm de via. Dit ongeveer 10 jaar terug. We hadden toen nog de keuze uit Rusland, Polen, Slowakije en Bulgarije. China viel af. Hadden daar geen binding mee. Niet meer na het telefoongesprek met wk. Toen zijnde gaan wikken en wegen. Slowakije viel gevoelsmatig af. Bulgarije Rusland en Polen bleven over. We hebben de keuze nog even laten liggen en een half jaar later waren we er bijna uit. Polen of Rusland. Uiteindelijk is de keuze voor Polen geworden. Ons gevoel was daar toch wat sterker voor. En tot op heden nog steeds een goed gevoel geweest. Kort na de terugkomst van de procedure sloot sket Rusland. Dit was een moeizaam kanaal. Wel in de tijd dat wij naar Polen zijn geweest is er via sket nog 1 jongetje naar Nederland gekomen. Hij was de laatste via sket. De 2 e procedure hebben we automatisch voor de zelfde stichting en land gekozen. Nu na alle wijsheid met de 2 procedures en al hadden we gekunt haddennwe niet mee voor sket gekozen. Daarvoor is er in alle tijd veel voor gebeurd wat niet door de beugel kan. Ik denk dat we richting nas zouden gaan en dan voor Hongarije. de keuze moet je zelf maken en vooral luisteren naar je eigen gevoel en keuze

• muntthee

Iedereen hartelijk dank voor de reactie!!!!

In Adoptie magazine las ik dat de belangstelling voor adoptie spectaculair daalt, met grote gevolgen voor de vergunninghouders, gedwongen

ontslagen e.d.

Samenwerking met de bureaus daar wil men nog niet aan.

Ik hoop dat het allemaal geen gevolgen heeft voor de adoptieouders, naast dat de kosten wel omhoog zijn gegaan.

• Anja1

Wat voor gevolgen voor adoptieouders denk je dan aan????

Er zijn drie factoren voor het dalen van de belangstelling voor adoptie. De ene is de economische crisis, adopteren kost veel en een kind hebben ook..:-). Een tweede is dat medische behandelingen zoals IVF beduidend meer positief resultaat hebben dan voorheen. Maar wat ook zeker een belangrijke rol speelt is dat er tegenwoordig door vergunninghouders vooral gezocht wordt naar ouders van SN kinderen, vaak ook al wat oudere kinderen. En in die ouderrol zien veel mensen zichzelf kennelijk niet.

Er zal altijd wel een bemiddelingsbureau overblijven denk ik. Maar of dat er voor een piepklein land als Nederland zo'n zes/zeven moeten zijn… centraliseren zou ik zeggen.

Groetjes,

Anja

• Ing2

Hallo Muntthee,

Wij hebben vorig jaar gekozen voor een vergunninghouder en zijn toch na twee maanden alweer overgestapt, omdat de mogelijkheden voor ons beperkt waren bij die eerste vergunninghouder.

Onze eigen wensen zijn niet zo groot, maar de eisen van de verschillende landen zijn lastig voor ons. Wij zijn allebei 40 en ik ben eerder getrouwd geweest, bovendien is onze huwelijksduur nog niet zo lang. Dat beperkt de mogelijkheden enorm.

Uiteindelijk hebben we voor wereldkinderen gekozen en we gaan voor een oudere sibling uit Colombia. Het is wel een enorme wachttijd, maar we zetten door! Kunnen we nog even flink doorsparen. Pfffff

Succes met de keuze, zoek het een en ander goed uit voordat je een keuze maakt. (dat hadden wij ook gedaan, maar toch bleek achteraf dat het geen goede keus was)

De eisen van de landen zijn heel belangrijk om goed door te nemen, daardoor blijft er meestal niet zoveel over.

Groetjes Ingrid

• muntthee

Hoi Ingrid,

Bedankt voor de tips, voor ons geldt hetzelfde mbt huwelijksduur. Wij zijn dit jaar getrouwd dus ook niet lang.

Verder gaat ons voorkeur uit naar een oud kindje. Ben zelf 38 jaar oud. We zullen iig naar onze intuïtie luisteren;)

@Anja, bedankt voor je reactie. Ik bedoelde daarmee dat ik hoop dat het gehele proces niet nog langer zal duren (omdat ze intern maatregelen moeten nemen vanwege minder inkomsten; personeel ontslaan of vanwege reorganisatie en daardoor vertraging oplopen).

Ik ben voor centralisatie maar vrees dat dat proces nog even op zich laat wachten omdat de vergunninghouders er ook iets van vinden en wellicht niet zo snel voelen voor centralisatie op dit moment.

Het klopt dat de mogelijkheden mbt ivf-icsi uitgebreider zijn dan vroeger, maar het blijft het mogelijkheid om zwanger te worden, biedt geen garantie. Icsi kent nl ook nadelen, wat goed overwogen moeten worden (vind ik) en na 3 pogingen wordt het niet meer vergoed. Wij hebben bewust gekozen om een evt behandeling niet te doen, bijzonder toch om een buitenlands kindje een toekomt te bieden en ervoor te mogen zorgen. Bijkomstigheid daarbij: ik weet dat ik een kindje uiteindelijk zal krijgen, bij ivf/icsi is het (in mijn geval!) maar de vraag….

Groetjes,

Muntthee.

• Elfje

Muntthee, ook bij een adoptieprocedure heb je geen garantie dat je een kind krijgt. Maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Heel veel succes en plezier met de voorlichtingsbijeenkomsten en de rest van de procedure!

• Nan33

Wij zijn overgestapt van K&T naar Wereldkinderen, omdat de communicatie bij K&T ontzettend moeizaam verliep en gekregen informatie na navraag bij adoptieouders niet bleek te kloppen.

Bij Wereldkinderen alleen maar goede ervaringen, goed bereikbaar wat erg prettig is en duidelijk in de informatie.