Portugal

• Nannie

Ja dat is triest.

Ik was een lichtelijk geshockeerd dat Portugal een ‘zendend’ (wat een rotwoord) land was.

Vooral omdat het zo dichtbij is.

Ik begrijp het vanuit Portugal zeker wel.

20 jaar geleden kwam ik elders al Portugese gezinnen tegen die liever illegaal in een ander land woonden en werkten dan dat ze in Portugal bleven (hoewel hun hart aan dat land verknocht was).

Zij vertelden toen al van enorme werkeloosheid, armoede en uitzichtloosheid in het eigen land.

De situatie zal inmiddels niet beter zijn, misschien zelfs slechter.

Als er hier al slechter voor de meest kwetsbaren in de samenleving wordt gezorgd, hoe zal het daar dan wel niet zijn?

En is het dan uiteindelijk anders om een SN kindje uit China te adopteren of uit Portugal? Als beiden niet goed voor deze kinderen kunnen / willen zorgen?

Is ons systeem van pleegzorg overigens beter? Biedt het een kind meer perspectief?

NIet bedoeld om een bijtende discussie te ontketenen, maar wel de dingen die ik me afvraag.

• Elfje

Die kinderen tot hun volwassenheid in een tehuis laten verblijven lijkt me ook niet ideaal. Het zou mooi zijn als er voor deze kinderen liefdevolle ouders worden gevonden. Liefst in eigen land, anders in het buitenland.

• Sander

“Jij vindt het blijkbaar normaal dat ellende in een Europees land leidt tot adoptie van kinderen door de wat rijkere Europese landen.”

Ik vind het niet okay dat jij even voor mij concludeert wat ik “blijkbaar normaal vind”. Waar heb ik dat gezegd? Er is heel wat aan vooraf gegaan voordat de Portugese autoriteiten tot hun besluit zijn gekomen. Betwist jij hun besluit?

Verder had ik het niet beter kunnen formuleren dan Nannie en Elfje. Is een Chinees kind dat omwille van dezelfde - vreselijke - redenen adoptabel wordt, anders dan een Portugees kind? Hoe zit het dan met het pleidooi dat hier regelmatig wordt gehouden voor de Chinese, oudere kinderen met SN, die adoptie wél echt nodig hebben, in verhouding tot de Portugese kinderen in precies dezelfde situatie?

• Yunala

Het is zowieso triest als kinderen geboren worden om daarna afgestaan te worden. In welk deel van de wereld dan ook. Maar wat maakt dat Portugese ouders (die blijkbaar deze groep kinderen niet willen) betere ouders zouden zijn dan NL? De afbakening van grenzen is pas redelijk recent geworden zoals ie is, en is het nou echt boeiend aan welke kant van een denkbeeldig lijntje je woont?

En, idd, het is net zo mal dat kinderen uit China (waar voor een bepaald deel van de bevolking gigantische rijkdom is) geadopteerd worden dan kinderen uit Portugal. Overigens heb ik werkend in de jeugdzorg genoeg gezien van pleegzorg om de veiligheid, duidelijkheid en rust van adoptie hier ver boven te stellen.

• Nan33

Om nu Portugal met China te vergelijken vind ik toch wel een vreemde vergelijking, aangezien een belangrijke reden van het afstaan in China ook de één kind politiek is.

• Sander

Waar het mij om draaide was: als eenmaal vast staat dat er geen ouders voor het kind gevonden kunnen worden in het zendende land, maakt het dán nog uit of het kind uit China of uit Portugal komt?

• Nannie

Dus… afstand vanuit 1-kind politiek is minder erg dan vanuit financiele armoede…?

• Elfje

Dat schrijft Sander toch niet?

Ik vind het echt ongelofelijk hoe vaak op deze site dingen voor iemand anders worden ingevuld.

• Anja1

Persoonlijk zou ik toch echt logischer vinden als in EU verband gekeken zou worden hoe de leefsituatie van deze kinderen verbeterd kan worden, zonder dat adoptie als de oplossing wordt gezien.

Groet,

Anja

• toekomstigemoeder

Waarom lopen de kosten zo hoog op voor Portugal?

Onderstaande staat op de website, maar ik snap hier echt niets van!

Portugal kosten in NL € 9.940,= Kosten in Portugal € 1.050,=

Nederland kosten

De kosten aan Nederlandse zijde voor de NAS zijn tot op detailniveau gebudgetteerd en bestaan uit drie kosten hoofdsoorten, te weten de procedurele kosten (ook wel “out-of-pocketkosten” genoemd), personeelskosten en overheadkosten. De out-of-pocketkosten zijn de procedurele kosten die betaald worden aan derden, zoals bijvoorbeeld verzendkosten, koeriersdiensten, kosten betalingsverkeer, aanvraag verblijfsvergunning, opslag dossier en dergelijke. Ten aanzien van de personeelskosten geldt dat voor de meeste contacten een personele inspanning nodig is van 60 – 80 uur. Dit betreffen werkzaamheden voor de gehele adoptie door de medewerkers van de NAS en lopen daarbij vanaf inschrijving tot en met nazorg en follow-up. De algemene overheadkosten betreffen onder andere de kosten voor contactontwikkeling en –onderhoud , buitenlandbezoeken, accountant, kwaliteitsborging, huisvesting, afschrijving van investeringen en algemene voorlichting.

Om een indicatie te geven geldt de volgende opstelling als richtlijn per adoptie voor dekking van de Nederland kosten, afhankelijk van het contact:

de out-of -pocket kosten van de NAS bedragen tussen € 1.600,= en € 3.100,=

de personeelskosten bedragen tussen € 3.800,= en € 4.800,=

de overheadkosten bedragen circa € 3.000,=.

Zit daar dan al 6 weken verblijf en vliegkosten bij? Je gaat toch denken dat de adoptie medewerkers snoepreisjes maken!