Ik ben het wel eens met die beslisboom. Kan zelf echt niet begrijpen dat er nog steeds mensen zijn die hun kind een oer Hollandse roepnaam geven (Mees, Jan, Sanne etc).
Een naam die is gegeven in het land van herkomst is onderdeel van de identiteit. Of het nu door de moeder zelf, familie of het tehuis gegeven is. Dat maakt voor ons geen verschil. Die naam komt daar vandaan, staat op alle officiële gegevens en het kind is daar zo genoemd. Wie zijn wij om dat totaal te veranderen?
- Een naam die onuitspreekbaar of slecht te schrijven is zou ik aanpassen maar met zoveel mogelijk behoud van de oorspronkelijke naam.
- Een Nederlandse naam als 2e naam of verwerken in de roepnaam (met daarbij de originele naam of een deel daarvan) lijkt mij ook prima.
- Als je toch een andere naam kiest als 1e naam dan iets dat bij het kind en zijn of haar land past.
Ik ken een Karel met oer Hollandse achternaam en een exotisch uiterlijk. Die naam past dus totaal niet bij hem en dat heeft hij zijn hele leven al moeten uitleggen.
Hij heeft altijd aangegeven dat zijn ouders zijn echte naam op zijn minst hadden moeten behouden (die was echt niet onuitspreekbaar of raar).