Verlof/thuisblijven na thuiskomst

• Ellen

Hallo

bedankt tot nu toe met alle antwoorden. Helaas is het zo dat mijn partner maar in totaal 8 weken thuis kan blijven.

Meer verlof lukt niet en helaas onbetaald ook niet daar ik al voor een groot gedeelte onbetaald verlof zal hebben.

Helaas hebben we het geld hard nodig.

Als het goed is krijgen wij een voorstel van een ouder kindje dus waarschijnlijk zal hij/zij ook naar school moeten.

Natuurlijk als we merken dat de hechting niet goed is kunnen we hopelijk nog wat regelen met werkgever.

De tijd zal het leren en jammer genoeg zijn wij van die mensen die helaas niet kunnen stoppen met werken.

Maar ik ben al blij met mijn 5 maanden.

Gr. Ellen

• Marièlle67

Ook als één van beiden weer moet werken kun je denk ik prima zorgen dat je als werkende ouder toch voldoende tijd en aandacht aan je kind geeft waardoor ook de hechting met de werkende ouder tot stand gebracht kan worden. En het is nu eenmaal zo dat lang niet iedereen de mogelijkheid heeft om langere tijd allebei thuis te blijven. Het is denk ik gewoon belangrijk dat je je bewust bent van het feit dat je aan de hechting moet werken en daar dus tijd en aandacht aan moet geven. En het lijkt mij dat dat ook kan naast je werk hoor. En het is in elk geval al fijn dat je man een aantal weken thuis kan zijn, want zelfs dat is niet iedereen gegeven.

• BG

Ik heb het overigens niet over allebei tegelijkertijd thuisblijven, dat zou wel heel mooi zijn (of niet);-). Wij hebben het verlof altijd na elkaar opgenomen daarom konden we ook zo lang de zorg volledig zelf doen. Maar dat is misschien ook wel de (in ieder geval voor ons) ideale situatie. Er moet ook brood op de plank, das simpel.

Na het verlof werken we beiden (bijna) ft, heel flexibel. Daarvan heb ik wel eens gedacht dat iets minder idealer voor de kinderen zou zijn. Maar dan heb je niet de leuke banen die we nu hebben. Dus het is en blijft zoeken naar de situatie die alle omstandigheden in acht genomen het beste bij je gezin past.

• Eva1

Hoi,

Hoe lang thuis?

Tja dat zal per siuatie verschillen.

Wij hebben van te voren besloten dat ik thuis blijf. Mijn baan op zou zeggen… Je zou natuurlijk ook voor gedeeld ouderschapverlof enz kunnen kiezen. (Maar in ons geval was dat niet mogelijk en het was voor ons niet iets wij bij ons vonden passen)

Wanneer de kinderen naar school zouden zijn zou ik altijd weer wat kunnen oppakken, toch?!

Waarom?

We vonden en vinden nog steeds dat de hechting niet binnen drie maanden voltooid is. We het belangrijk vonden dat het eerst thuis goed op gang was gekomen.

We kregen het ädvies"van Basic Trust om de kinderen de eerste 6 maanden nog niet naar school te doen. Eerst thuis een basis opbouwen (en dat heeft tijd nodig) Dan pas naar school!

De taal? Dat leerde ze thuis ook wel. (En na een poosje kwamen er al vaker neefjes/nichtjes,buurkindjes enz spelen)

Na 6 maanden hebben we de school heel,heel langzaam opgebouwd. Dus eerst een paar uur, Uieindelijk halve dagen. Ons kind kwam gewoon in de groep waar het qua leeftijd hoorde. Met ingang van het nieuwe schooljaar is het hele dagen gegaan.En loopt niks achter. De taal zit gewoon op niveau en wij hebben het gevoel dat het eerst in alle rust aan de nieuwe thuissituatie heeft kunnen wennen voordat er weer een nieuwe situatie…school kwam.

Wel moet ik zeggen dat er in ons geval sprake was van een sibling. Dus er was altijd een “speelmaatje” thuis.

Mijn man had 6 weken adoptie verlof. En heeft verder gewoon nog vakantie opgenomen. Dus was veel thuis!

Ja dat betekent dat we financieel flink een stap terug hebben moeten doen. Maar we doen het liever financieel met minder dan dat we het gevoel hebben de kinderen die toch al een behoorliojke “rugzak”hebben te kort te doen.

Een van de redenen voor adoptie was de kinderen een betere toekomst te geven. Emotioneel hebben ze veel in te halen. Daar wilde we voor gaan. Het financiele aspect was voor ons een consequentie. Maar wat leven we in een weelde in vergelijking met waar de kinderen vandaan komen!

Nu gaan ze allebei naar school. En zou ik weer kunnen werken! Maar eerlijk gezegd kan ik mij nog op zoveel andere manieren nuttig maken dat we dat dus nog niet gedaan hebben! (onbetaald)

Maar nogmaals…het ligt voor iedereen anders!

Wel denk ik dat je moet oppassen te denken dat de hechting binnen zo'n korte tijd goed is. Volgens mij heeft iemand wel eens gezegd. Neem voor de hechting het aantal jaren dat een kind is als het bij je komt! Ik weet niet of dat helemaal opgaat. Maar het is wel een aardige richtlijn!

• Christine

Hoi,

Ik kon 5 maanden thuis blijven toen onze oudste kwam. Ik werkte in de zorg. Onze dochter werd 1 jaar in China toen we haar in de armen mochten sluiten..

Maar het liep allemaal anders dan ik verwacht had. Onze oudste heeft nl ruim 2 jaar lang gehuilt ,s nachts en ook overdag wilde ze niet zonder ons zijn. Ze had duidelijk onze aanwezigheid nodig.

Ik heb toen de knoop door gehakt en heb mijn baan opgezegt. We hadden zolang op onze dochter gewacht en zij was vele malen belangrijker dan mijn werk.

Toen onze 2e dochter kwam, (toen 11 maanden oud), bleek zij een “zorgenkindje”, wat we niet wisten. Dus ben ik lekker thuis gebleven bij de meiden.

Onze oudste heeft ons nog steeds erg nodig. Heeft een wankel basis vertrouwen.

Nu zijn ze bijna 9 jaar en 6 jaar en ik heb geen moment spijt dat ik toen die beslissing heb genomen.

Ja, financieel zijn we er zeker op achteruit gegaan, maar kijk wat we er voor terug hebben gekregen!!

• Martine

Wij hebben sinds afgelopen zomer een zoon van (toen) net 2 jaar. De eerste 8 weken zijn we samen bij hem thuis geweest, daarna ging mijn man 3 dagen werken en ik 2 dagen. Er was dus altijd één van ons thuis bij onze zoon. Dit was in het begin best moeilijk voor hem, hij vond het veel gezelliger om met z´n drietjes thuis te zijn. Zowel mijn man als ik hebben een een half jaar minder gewerkt, waarbij onze zoon na een maand of 5 voorzichtig is begonnen met wennen op een kdv. Dit ging heel goed en sinds 1 januari (ruim een half jaar na thuiskomst) werken we zoals we dat voorlopig willen blijven doen: ik werk 3 dagen per week, mijn man 4 dagen en de dagen die overblijven (2 stuks) gaat hij naar het kinderdagverblijf.

Wij zijn blij dat we het zo gedaaan hebben, al zijn we ons er wel van bewust dat het gelukt is omdat het met de hechting van onze zoon erg voorspoedig ging. Was zijn hechtingsproces iets minder soepel verlopen, dan hadden we meer tijd nodig gehad (met name voordat hij kon gaan wennen op het kdv).

• metameulenbelt

Ik werk 4 dagen per week (ben kostwinner) en ben drie weken na thuiskomst bij beide kinderen weer aan het werk gegaan. Mijn man werkte thuis, met name 's avonds. Hij is er dus altijd voor de kinderen geweest. Toen de jongste naar groep 2 ging is mijn man ook weer overdag gaan werken (gedurende de schooltijden). Wij hebben dus nooit een KDV nodig gehad. De kinderen zijn wel beiden naar de peuterspeelzaal gegaan, met name voor de taalontwikkeling en de contacten met andere kinderen. Onze zoon werd 2 jaar in China toen we hem haalden, en hij is na 5 maanden bij de PSZ gestart. We wilden hem tot na de zomervakantie thuis houden om te wennen.

Groetjes,

Meta

• ellen

Bedankt tot nu toe voor alle reacties.

En natuurlijk moeten we straks gaan kijken hoe en wat.

Natuurlijk is de beste situatie dat er altijd een ouder aanwezig moet zijn, maar helaas in deze maatschappij ben je bijna verplicht om als ouders alle twee te werken.

Natuurlijk zullen we een stapje terug doen en ga ik minder werken maar bij ons is het echt onmogelijk dat ik helemaal zou stoppen met werken. Mijn partner is helaas bij wijze van spreke geen directeur en moet hard werken voor zijn loon.

Maar ik zal toch nog 2 dagen per week moeten werken maar ik ga er wel alles aan doen dat ik kan werken op de vrije dagen van mijn partner.

De tijd zal het leren natuurlijk is ons kindje het allerbelangrijkste maar je wilt haar of hem ook wat kunnen bieden.

Gr. Ellen

• Miriam

Ellen,

Ik sluit me nog even aan bij Marielle, je thuisstructuur valt en staat ook met alles naast het werk. Enigszins op tijd naar huis, op tijd het eet- en bedritueel beginnen, op vrije dagen lekker bijtanken met het gezin, veel aandacht voor elkaar etc. Wij hebben al 2 bio kids waar deze structuur ook gewoon hard nodig is. We merken dat als het gezinsprogramma te vol wordt (veel afspraken in het weekend, weinig thuis, geen tijd voor spelletjes, te laat naar bed etc) de kinderen hier slecht op reageren. Wij wachten op een 3e uit China, we kunnen ook “maar” enkele maanden volledig thuis zijn. Als er grote problemen met de hechting zijn, kun je natuurlijk altijd nog kijken hoe er een mouw aan te passen is. Succes alvast!

• Mama

“Natuurlijk is de beste situatie dat er altijd een ouder aanwezig moet zijn, maar helaas in deze maatschappij ben je bijna verplicht om als ouders alle twee te werken.”

ben ik niet met je eens. De maatschappij de schuld geven dat je beiden moet werken? Nee hoor, je hebt zelf ook veel in de hand. Want zoals wel vaker: als het dan niet goed gaat worden er ineens wel oplossingen bedacht om altijd thuis te kunnen zijn. Waarom eerst niet dan? Is het niet belangrijk genoeg als het kind wel goed in zijn vel zit om dan ook thuis te blijven? Ik vind dat er veel te makkelijkover gedaan wordt! En geloof me, een (adoptie)kind kun je het meeste bieden met tijd en aandacht van jezelf!