Hoi,
Hoe lang thuis?
Tja dat zal per siuatie verschillen.
Wij hebben van te voren besloten dat ik thuis blijf. Mijn baan op zou zeggen… Je zou natuurlijk ook voor gedeeld ouderschapverlof enz kunnen kiezen. (Maar in ons geval was dat niet mogelijk en het was voor ons niet iets wij bij ons vonden passen)
Wanneer de kinderen naar school zouden zijn zou ik altijd weer wat kunnen oppakken, toch?!
Waarom?
We vonden en vinden nog steeds dat de hechting niet binnen drie maanden voltooid is. We het belangrijk vonden dat het eerst thuis goed op gang was gekomen.
We kregen het ädvies"van Basic Trust om de kinderen de eerste 6 maanden nog niet naar school te doen. Eerst thuis een basis opbouwen (en dat heeft tijd nodig) Dan pas naar school!
De taal? Dat leerde ze thuis ook wel. (En na een poosje kwamen er al vaker neefjes/nichtjes,buurkindjes enz spelen)
Na 6 maanden hebben we de school heel,heel langzaam opgebouwd. Dus eerst een paar uur, Uieindelijk halve dagen. Ons kind kwam gewoon in de groep waar het qua leeftijd hoorde. Met ingang van het nieuwe schooljaar is het hele dagen gegaan.En loopt niks achter. De taal zit gewoon op niveau en wij hebben het gevoel dat het eerst in alle rust aan de nieuwe thuissituatie heeft kunnen wennen voordat er weer een nieuwe situatie…school kwam.
Wel moet ik zeggen dat er in ons geval sprake was van een sibling. Dus er was altijd een “speelmaatje” thuis.
Mijn man had 6 weken adoptie verlof. En heeft verder gewoon nog vakantie opgenomen. Dus was veel thuis!
Ja dat betekent dat we financieel flink een stap terug hebben moeten doen. Maar we doen het liever financieel met minder dan dat we het gevoel hebben de kinderen die toch al een behoorliojke “rugzak”hebben te kort te doen.
Een van de redenen voor adoptie was de kinderen een betere toekomst te geven. Emotioneel hebben ze veel in te halen. Daar wilde we voor gaan. Het financiele aspect was voor ons een consequentie. Maar wat leven we in een weelde in vergelijking met waar de kinderen vandaan komen!
Nu gaan ze allebei naar school. En zou ik weer kunnen werken! Maar eerlijk gezegd kan ik mij nog op zoveel andere manieren nuttig maken dat we dat dus nog niet gedaan hebben! (onbetaald)
Maar nogmaals…het ligt voor iedereen anders!
Wel denk ik dat je moet oppassen te denken dat de hechting binnen zo'n korte tijd goed is. Volgens mij heeft iemand wel eens gezegd. Neem voor de hechting het aantal jaren dat een kind is als het bij je komt! Ik weet niet of dat helemaal opgaat. Maar het is wel een aardige richtlijn!