keuzes maken

• Anja

Alice,

O, dus omdat NSN kinderen ook speciale zorg nodig hebben, zijn het SN kinderen? Nou nee he, zo werkt het niet, volgens mij voel je dat zelf ook prima aan … Daarbij verdraai je mijn woorden, want ik heb aangegeven dat sommige mensen kennelijk denken dat kiezen voor een nsn kindje betekent dat er geen problemen kunnen ontstaan, en dat menig nsn kind ook extra zorg vraagt. Maar daarmee wordt het geen keuze voor een SN kind, schei uit zeg.

Jij behoort kennelijk tot de groep mensen die maar blijven volhouden dat ze weliswaar veel bewondering hebben voor ouders die een SN kind adopteren (wat volstrekt niet nodig is, want er is minder moed voor nodig dan menigeen wellicht denkt), maar dat het volstrekt logisch en acceptabel is dat mensen ‘kiezen’ voor NSN adoptie.

En juist dat ‘kiezen’ gaat het nu alsmaar over - kiezen voor een NSN kind, is dat nog wel logisch vandaag de dag? Terwijl nu al meer dan de helft van de kinderen die naar Nederland komt, een SN heeft? En de rijen wachtende ouders voor NSN alleen maar toenemen? En er dossiers van SN kinderen teruggestuurd moeten worden omdat er geen ouders te vinden zouden zijn? Klinkt niet logisch toch?

Groet,

Anja

• ...

NSN kinderen zijn natuurlijk geen SN kinderen, maar duidelijk is inmiddels wel dat ook NSN kinderen soms/regelmatig/vaak extra zorg nodig hebben, maar dan gaan het om andere zorg dan je bij SN kinderen kunt verwachten. En die extra zorg kunnen SN kinderen ook nog erbij hebben.

Als je adopteert kies je niet bij voorbaat voor de gemakkelijkste weg, welke keuzes je er ook in maakt.

Het is te gemakkelijk om nu zo hard en steeds meer veroordelend te roepen en schrijven vanaf de zijlijn dat adoptie van NSN kinderen niet meer kan, nadat je eigen adopties al van jaren geleden zijn en we toen zonder problemen konden kiezen voor NSN kinderen (en het haast not-done was om zeker bij een eerste adoptie te kiezen voor SN).

Het adopteren van NSN kinderen is niet verboden, vergunninghouders werken hieraan mee, Justitie staat het toe, volgens het Haags adoptieverdrag mag het. In de meeste herkomstlanden is er geen verbod. Misschien vind je dat het verboden zou moeten worden, prima als je dat vindt, maar zo is het nu niet.

Ik vind het heel goed dat jij en andere ouders steeds weer moeite, energie en tijd stoppen in het reageren op discussies hierover en in het wijzen op de de nood onder SN kinderen die in de tehuizen wachten op ouders. Daardoor kunnen mensen op een ander spoor gezet worden dan waar ze in eerste instantie zelf aan dachten, prima.

Maar je gaat soms wel erg ver hierin, je hoeft hetzelfde verhaal toch echt niet in 1 thread 5 keer op te schrijven. Het lijkt alsof je net zolang wilt doorgaan met reageren tot mensen je gelijk geven. Je weet natuurlijk zelf ook dat dat niet zal gebeuren, niet iedereen zal het met je eens zijn. En niet iedereen zal jouw raad opvolgen. Nadeel van zo hard en steeds harder hameren is dat mensen zich eraan gaan ergeren en denken: heb je haar weer. Jammer, want dan komt je op zich goede boodschap niet meer goed over.

Hoe gelijk je ook hebt, en met jou ook de andere ouders die ijveren voor een omslag naar alleen nog SN kinderen adopteren:

Er zijn veel landen waar ook nog veel NSN kinderen op ouders wachten! Ga niet alleen uit van China, die situatie ken jij heel goed. Maar verdiep je bijvoorbeeld eens in Afrikaanse landen, waar behalve SN kinderen ook veel gezonde kinderen op ouders wachten, wie er geweest is weet hoeveel aidswezen er in tehuizen wachten in al die landen, waar geen lokale bevolking klaar staat die ze zou willen of kunnen adopteren.

Verder is de stap naar een eerste adoptie voor veel ouders toch echt een stap in het onbekende. Ga niet uit van je eigen ervaring en plak die ervaring niet op nieuwe ouders die zich voor het eerst verdiepen in adoptie, dat is te gemakkelijk. Ieder moet zijn eigen proces door en moet zijn eigen afwegingen maken.

Ook heeft niet iedereen een grote achterwacht van familieleden of van vrienden in de buurt die in staat en bereid zijn om in de praktijk een bijdrage te leveren. En dat kan wel nodig zijn als je een SN kindje adopteert, en zeker als je het gaat om een 2e of 3e kind. Ook woont niet iedereen dicht in de buurt van een ziekenhuis, of van welke therapeut dan ook, en heeft niet iedereen altijd een auto ter beschikking om alle eventuele ziekenhuisafspraken of andere hulpverleners langs te gaan. Heb je het allemaal in de buurt, dan is het allemaal al een stuk gemakkelijker te organiseren en gemakkelijker om voor een SN kind te kiezen. Heb je dat allemaal niet in de buurt, of heeft 1 van de partners voor zijn werk altijd de auto nodig, of woont familie elders in het land, dan kun je wel roepen dat het wel meevalt met dat soort afspraken, maar toch…

Het getuigt ook van realiteit als mensen ook om dit soort redenen ervan afzien. Natuurlijk speelt onbekendheid met allerlei aandoeningen ook een rol, maar je moet toch goed voorbereid zijn, goed weten waaraan je begint? En bij twijfel: niet doen? En dus ook goed weten wanneer je ergens niet aan moet beginnen, omdat je het gewoon in de praktijk niet rond zou krijgen als je kind pech heeft en wel vaak naar ziekenhuizen, fysiotherpeuten, etc. moet.

Mocht later pas blijken dat je kind iets mankeert, dan gaat dit verhaal niet op. Dan bekijk je ter plekke hoe je het gaat organiseren. Maar ik vind het heel logisch dat sommige mensen in omstandigheden zijn waarin ze er niet op voorhand voor kiezen.

Ook zijn er mensen die eigen ervaring hebben met ziektes, en die om die reden juist kiezen voor een SNkind. Maar ook mensen die om die reden juist kiezen voor NSNkindje. Ze hebben al zoveel ervaring met artsen, ziekenhuizen, onzekerheid en angsten rondom ziekte en dood.

In een relatie heb je ook nog 2 mensen en 2 meningen. Je moet er wel allebei achter staan. Wanneer je partner er niet achterstaat of er bang voor is, of niet durft te kiezen voor de onzekerheid die het met zich mee brengt, dan kun je dus alleen kiezen voor een kind zonder SN. En kom niet aan met dat je dan niet zou moeten adopteren omdat dat ook een onzekere weg is. Ja, dat is voor sommige mensen onzeker genoeg!

En sommige mensen kiezen liever voor het adopteren een NSNkind van 4 of 6 jaar in plaats van een baby of 2 jarige met SN. Ben jij er ooit om veroordeelt dat jouw kinderen geen 4 of 6 waren bij adoptie? Je noemt jouw kinderen oudere kinderen bij adoptie, maar vergeleken met een kind van 4 of 6 is een kind van 2 jaar echt een kleintje hoor!

Kortom, ik vind het heel goed dat je hier vaak je punt maakt, maar een beetje meer respect voor andere meningen kan geen kwaad en komt de zaak alleen maar ten goede.

• Anoniem

Amen! Echt héél erg goed onderbouwd!

• JK

Inderdaad prima onderbouwd! Dit is ook exact wat ik bedoelde.

Groetjes JK

• Anja

Dag ….,

Het feit dat ik meerdere malen iets schrijf is niet synoniem aan ‘'geen respect’' hebben, je snapt dus wel dat ik dat niet met je eens ben. En tsja misschien schrijf ik vaak ‘'hetzelfde’' in jouw ogen, ik zie dat toch ook wel erg bij andere mensen en dan is de strekking ‘'iedereen heeft het recht op een eigen keuze’'. Dat blijf ik maar de vraag vinden, ook met jouw betoog. Want daarin lijkt ook leidend ‘'het kan, kiezen voor nsn adoptie, dus is het ook goed’'. Dat vind ik dus niet, vooral niet meer in deze tijd. Ik vind het in elk geval prettig dat je mijn boodschap goed vindt: dat jij 'm dan een paar keer teveel opgeschreven vindt, dat neem ik gewoon voor lief…:-)!

Wat mijn kinderen betreft: ja een kind van 3 is iets anders dan een kind van 6. Maar 10 jaar geleden was een kind van 3 adopteren zeer zeker ‘'een ouder kind’' en werd je toch wel medelijdend bekijken ‘'wat jammer dat jullie geen jonger kind krijgen’'. Ook leeftijd is verschoven inderdaad, twee is nu jong. En dat vond ik toen ook al, ook al heette het in het jargon ‘'een ouder kind’'…:-)

Groetjes,

Anja

• even anoniem

(tu)(tu)(tu)

• laura

Jammer dat RJ niet zelf reageert…. Ik denk dat je niet het recht hebt om een ander te bekritiseren, simpelweg alleen al door het feit dat je niet weet hoe de situatie van de ander is. Laat een ieder in zijn waarde….

De een is echt niet beter dan de ander.

De stellingen van RJ vind ik bijzonder. Wanneer je dan spreekt over hoe om te gaan met financiële middelen en grootmachten kan je je zelf ook afvragen hoe geoorloofd het is wanneer je bijv. rookt. Weet je wel hoeveel geld dit is op jaarbasis en wat je hiermee had kunnen doen…. Maar misschien is RJ ook wel zo principieel dat hij/zij ook de mensen die roken aanspreekt of iets anders doen wat in zijn/haar ogen niet geoorloofd is.

Wat is je doel RJ met dit topic???

• Johanneke

Sodemieter!!!

ik reageer even op de allereerste post waarin stond of ik wel durfde te beweren dat mijn sn kind geen 2e of 3e keuze is.

ik knal uit elkaar van woede. er zijn dus blijkbaar (aspirant) adoptie ouders die denken dat een adoptie kind geen 1e keuze kan zijn???

dat de rest van de boze buitenwereld daar aan twijfelt wist ik al langer, maar om dat hier onder elkaar ook te merken….walgelijk gewoon!

De liefde die ik voor mijn kinderen (adoptie / sn) voel is met geen pen te beschrijven, allesoverheersend en overweldigend.

• Henrique

Ach, het is maar hoe emotioneel of rationeel je het bekijkt.

Ik dacht juist bij (een deel van) die eerste mail: Tsja, inderdaad was de manier waarop onze SN-adoptiekinderen bij ons zijn gekomen niet onze allereerste keus! Alhoewel we er uiteindelijk met zeer veel overtuiging voor hebben gekozen, was onze eerste poging om kinderen te krijgen via de biologische weg. En pas toen dat niet vanzelf ging werd adoptie een goede optie. En toen we hoorden van de mogelijkheid om een sn-procedure te starten werd dat een nog betere optie; omdat wij denken dat er bij sn-kinderen een veel grotere kans is dat adoptie voor hen een echt goede mogelijkheid is, en dat legitimeert ons eigen belang/wens om een kind te willen hebben beter.

Dit wilde ik al wel eerder schrijven maar ach, leek me niet zoveel toe te voegen. Nu Johanneke zo boos reageert toch maar wel… Want dit alles doet niets af aan de (net als bij jou Johanneke) allesoverheersende en overweldigende liefde die ik nu voor onze kinderen voel. En we hebben ook helemaal geen spijt van de weg die het leven met ons bewandeld heeft. Maar rationeel gezien kan ik meteen toegeven: het was niet de eerste keus.

Daarom wil ik ook ouders die misschien pas vanwege de lange wachttijd voor een reguliere procedure uiteindelijk besluiten tot een sn-procedure helemaal niet veroordelen. Als je die keuze met overtuiging maakt is het goed. De weg er naar toe gaat in stapjes die voor iedereen anders is. (En: evenmin wil ik ouders veroordelen die ‘gewoon’ en eigen biologisch kind wilden en kregen).

Dag, Henrique

• anoniem

Heet jij Anja of BG?