Brief WK

• Mara1

Beste mensen,

Na een wachttijd van zo'n vier jaar voor NSN- China, zijn wij begin November 2010 overstapt naar de SN procedure China bij WK. Ons werd toen verteld dat wij binnen een maand of 6 wel een voorstel zouden kunnen verwachten. Ons lijstje met SN is behoorlijk ruim en ook de leeftijd maakt ons niet zo heel veel uit, tot vier jaar vinden wij geen enkel probleem. Alleen geestelijke beperkingen hebben we er niet opstaan. Vorige week ontvingen wij (tot onze grote teleurstelling) een brief van WK met daarin de mededeling dat de wachttijd onzeker wordt en flink kan oplopen. De shared-list die uitkomt bevat zeer veel kinderen met zware aandoeningen en die kan WK niet matchen aan ouders. De afgelopen keer hebben ze zelfs geen één voorstel kunnen doen van de shared list. Er wachten 30 ouderparen bij WK, waar wij er dus 1 van zijn. Ik wordt zo moe van steeds maar weer een teleurstelling in het lange proces. We zijn er zo klaar voor, het kamertje wacht, ons hart verlangd naar een kind. Onze zoon weet ondertussen ook niet meer waar hij aan toe is. We hadden hem verteld dat hij nu dan echt vóór de zomer een broertje of zusje uit China zou krijgen, maar ik ben ondertussen bang dat dit er voor ons niet meer in zit. We hebben ook 2 keer gereageerd op een kindje dat op de site van WK stond, maar daar waren andere ouders voor gevonden die blijkbaar beter bij dit kindje pasten. Ik heb een behoorlijk hopeloos gevoel nu.

Hebben jullie enig idee hoe het komt dat China nu ineens alleen de oudere en zeer zware special need kinderen op de shared list lijst zetten? Ik snap dat het juist voor hen heel belangrijk is dat ze geadopteerd worden, maar waar zijn de andere SN kinderen dan gebleven? Of is WK te voorzichtig met kinderen van die lijst halen? Zitten er hier meer mensen in hetzelfde schuitje?

Hartelijke groeten,

Mara

• Eli1

hoi Mara,

zie ook dit draadje waarin hierover wordt gediscussieerd:

http://adoptie.startpagina.nl/prikbord/13536554/voorstellen#msg-13536554

Er zijn veel verklaringen mogelijk, ik denk dat we maar af moeten wachten wat er de komende maanden gebeurt.

Ik denk dat het misschien te maken heeft met bijwerkingen van het Special Focus Programma. Plus de 'assertieve/agressieve" instelling van m.n. sommige Amerikaanse vergunninghouders. Maar misschien is het wel gewoon de tijd van het jaar.

• BG

Ik ben hier zoals ik al eerder aan gaf toch steeds verbaasd over. Kan me haast niet voorstellen dat als je open staat voor een kindje met een schisis van 4 jaar of een kindje dat een onderbeen mist, of een flinke hartaandoening heeft dat er niet snel een match mogelijk is (blijkbaar staan jullie hiervoor open als je alleen een gestelijke achterstand hebt uitgesloten). Veel kindjes van de special focuslijst vallen dan ook binnen jullie wensen. Wat zegt WK hierop (jullie zullen dat vast hebben benoemd)?

• Enjoy

Hoi Mara,

Voor zover mijn informatie rijkt kun je ook op de site van K&T kijken. Als daar een special focus kindje tussen staat wat binnen jullie grenzen valt dan kun je daar toch op reageren? Dan hoef je volgens mij niet te wachten want er staan en aantal kindjes op.

Volgens mij kun je zelfs een aanvraag voor deze kindjes doen via WK.

Groetjes

KP

• Eli1

ik lees het volgende namelijk vaker op Amerikaanse sites (vooral Rumor Queen, soms ook vergelijkbaar verhaal op persoonlijke blogs):

“ files don't necessarily have to have been on the shared list for over 60 days before they are designated as special focus. Plenty of files are designated as special focus -indicated by ”dossier in 6 months- from the moment they are added to the list. Generally, these are kids that the CCAA has deemed as harder-to-place from the get-go.

….

-we found that out the heartbreaking way. We found a Special Focus child newly placed on the shared list, went to lock in and then found that the child was never really “on” the shared list–went straight to exclusive agency list. We don't want to switch agencies so we are waiting for the possibility the child will eventually be put on the shared list."

Ik denk dus dat misschien de CCAA kinderen vanaf het begin “ special focus” verklaart die slechts gemiddelde special needs hebben en dat die kinderen snel door (Amerikaanse) vergunninghouders op hun exclusieve lijst worden gezet. Misschien is dat juist wel voor een deel de categorie kindjes die tot nu toe in Nederland gematched werden, want de minimale special needs kindjes worden en werden sowieso vooral in Amerika gematched.

Dat zou het kunnen verklaren waarom het beeld ineens zo anders is. Dat zou niet de fijnste verklaring zijn.

• BG

Aan de andere kant zie ik bij de oproepen van de Nederlandse vh's voor special focus kindjes in mijn optiek kindjes die goed te matchen zouden moeten zijn. Is het nu zo dat veel ouders “meedingen” voor hetzelfdevspecial focus kindje daar waar het kindje ook gewoon te matchen zou zijn op de oude manier. Of staan er in Nederland toch te weinig ouders open voor de wat zwaardere sn's? Die indruk krijg ik niet als ik naar de vraag van Mara1 kijk.

• Enjoy

Hoi BG,

Maar dan blijft bij mij toch steeds die vraag boven komen….waarom zeggen mensen dat ze zo lang moeten wachten terwijl ze voor zoveel open staan en dat zo rot vinden terwijl er echt meerdere kindjes op de site van K&T staan/ stonden waar ze dan op kunnen/ konden reageren?

Wat is daar de reden van? Waarom reageren mensen dan niet op deze kindjes? Want een special focus kindje kun je volgens mij ook via je eigen VGh (als dat K&T niet is) kiezen.

Ik heb toch ook echt special focus kindjes gezien met sn die binnen veel grenzen zouden moeten vallen. Als mensen bijv. voor schis open staan is dan de stap naar een onderontwikkeld oogje of lichte bloedarmoede erbij echt een brug te ver?

Of zouden mensen schrikken van het ‘special focus’?

Ik ben erg nieuuwschierig naar de achterliggende gedachtes hierin.

Groet

KP

• m.r

Wij hebben inmiddels voor 5 kindjes geschreven, 1 in okt, 3 in jan en afgelopen week 1tje. Dus je kunt schrijven wat je wilt en wij voldoen aan de eisen voor China en de sn die bij betreffende kindjes anders zouden wij niet op het kindje schrijven. Het is gewoon de vraag of de vh je matchbaar genoeg vind, en er schrijven uiteraard meerdere ouders op hetzelfde kindje. Dus als een andere motivatiebrief beter is tja dan is het helaas pindakaas.

• F

Hoi,

Ik ben een van die mensen die al meerdere malen heeft gereageerd op een oproep van een vergunninghouder.

Zoals bijvoorbeeld het meisje zonder oortje en met een kwaadaardig gezwel, maar ook op onder andere een albino kindje.

De indruk die ik krijg is dat er voor die kinderen veel ouders in de rij staan, althans dat krijg ik te horen als ik dan naar de vergunninghouder bel om te vragen of mijn brief goed is ontvangen. En het is echt niet zo dat ik pas weken later reageer.

Ik kan echter niet op kinderen reageren die boven de 24 maanden zijn, in verband met mijn zoontje die nog geen 3 jaar oud is.

Gr. F

• m.r

Hallo F

Jullie dus idd ook. Kijk er word echt wel geschreven en ook vanuit onze kant vrij snel. Als wij denken dit kindje zou een prima thuis bij ons kunnen hebben daar het overeenkomst met de aangegeven SN, leeftijden enz dan schrijven wij.

Het is alleen elke x zo zuur als na aankomst van je brief er soms een paar dagen later een match is, alleen helaas niet voor jou. Natuulijk is het geweldig dat het kindje dan een thuis heeft mogen krijgen. Al vraag je jezelf na het aantal malen schrijven ook weleens af, waarom wij niet? en zakt je af en toe de moed even in de schoenen of weet je even niet hoe je op een andere manier een motivatiebrief moet schrijven. Wij hebben afgelopen vrijdag weer een mb geschreven maar na 4 dompers denk ik nu zelf ook al, het zal hem vast wel weer niet worden.

En dan krijg je ook nog een brief thuis om vooral niet af te wachten maar te schrijven op de special focus lijst. Daar je jezelf maar ook de wachtende kinderen tekort doet. Nou wij schijven echt met regelmaat