Tja, ik denk dat WK matcht van de shared lists volgende profielen die zijn aangegeven door de wachtende ouders. De vraag die zich voordoet is of die profielen vandaag de dag nog ruim genoeg zijn, of ze werkbaar zijn/blijven voor vergunninghouders. Zoals zich destijds een verschuiving heeft voorgedaan (werd een missende vinger, een hartruisje of een schisis met alleen een gespleten lip een jaar of tien geleden nog gezien als echte SN, vandaag de dag ligt dat ook bij vergunninghouders heel anders), kan dat natuurlijk weer gebeuren. De vraag die zich voordoet, als je kijkt naar adoptie in het belang van het kind, is toch wel hoe het mogelijk is dat er zoveel kinderen op wachtlijsten en special focus lijsten zijn, en er aan de andere kant ook ouders wachten, maar dat kennelijk niet aan elkaar te koppelen is. Leidend lijken mij dan toch de dossiers van de kinderen, en de vraag is wat vergunninghouders dan gaan doen met de gestelde criteria t.a.v. SN adoptie. Wachten en verwachtend dat er de volgende ronde meer kinderen bijzitten met passende (lichtere?) SN dan wel jongere kinderen - ik vraag me dan af waar die verwachting op gebaseerd is? Het lijkt mij eerlijk gezegd weer een trend die ontstaat - zwaardere SN uit China. De tijd zal het leren!
Wat de special focus oproepen van K&T betreft - ik zie/lees diverse mensen die meerdere malen brieven hebben geschreven en die dan uiteindelijk vanuit de website mogen constateren dat zij het niet geworden zijn. Persoonlijk vind ik dat een onprettige aanpak - waarom mensen telkens weer brieven laten schrijven, waarom mensen die eerder al brieven hebben geschreven, niet als eerste benaderd. Dit stimuleert natuurlijk ook niet echt…
Groetjes,
Anja