Tja B en ano777, dat klinkt heel mooi, maar wat als het kindje van ano777 voorlopig nog niet verwoorden kan wat hij/zij wil? Dan is het toch aan de adoptieouders om het lijntje open te houden lijkt me. En zoals geen enkele ouder zeker kan weten wat een kind op bepaalde leeftijd wil, zo kan ook een zelf geadopteerde adoptieouder dat niet. Het lijkt me daarom dat de ‘valkuilen’ minstens even groot zijn als bij adoptieouders die niet zelf geadopteerd zijn. Want klinkt ‘'ik had er geen behoefte aan’' niet ook nogal als een eigen mening? Ik ken namelijk ook wel volwassen geadopteerden die dolgraag zouden hebben gewild dat hun adoptieouders nauwere banden hadden aangehouden met hun verleden…. Dus ik denk dat hier ook sprake is van een individuele opvatting…
Ano777, je zinnen zijn vast taalkundig juist, maar over het algemeen hebben de uitdrukkingen ‘'die mensen’' of vergelijkbaar ‘'dat mens’' geen prettige bijklank. Geplaatst in de hele context van je eerste mail (hebben ze daar eigenlijk wel regels voor pleegouders, zorgen ze wel goed voor de kinderen) die niet heel positief overkomt maar meer uitademt dat het toch beter is als het kindje snel bij jou is, kan ik persoonlijk echt niet als een positieve uitdrukking opvatten.
Los van dit alles, blijft mijn eerdere mail staan qua inhoud: ja, heel veel pleeggezinnen zorgen heel goed voor de pleegkinderen, en missen de kinderen naderhand. Net zoals adoptiekinderen hun pleegouders missen - misschien zou het dan daarom alleen al zinvol zijn om ze als wat meer te zien dan ‘'alleen een informatiebron’'.
Groet,
Anja