Ervaringen vergunninghouders

• Anja1

Ik zeg ook helemaal niet en nergens dat de adopties die WK vanuit China heeft gedaan meer integer zouden zijn verlopen dan die Meiling of K&T heeft geregeld. Wel is het een feit dat WK als eerste vergunninghouder is gestopt met documenten opsturen voor de NSN procedure, en dat Meiling en K&T daar in beginsel honend op reageerden want ‘'met die wachttijd zou het wel weer goed komen’'. Die sterk oplopende wachttijd stond en staat ergens voor en is zeker niet teruggelopen. Mijn persoonlijke gevoel is dat Meiling en K&T de opdrachten vanuit China afwachten, en dat WK hierin haar eigen conclusies trekt - iets wat ik vind dat een vergunninghouder moet doen.

Van India zou ik overigens niet weten of Meiling eerder is gestopt - was dat bij Meiling uit de overtuiging dat het gaat om te onzekere, veelal corrupte procedures zoals het bij WK was? Hoe dan ook, het is geen wedstrijdje. Ervaringen met vergunninghouders: in ons geval uitstekende ervaringen met WK, en zeker niet omdat onze drie procedures (voor twee kinderen) zo gladjes zijn verlopen. Wel omdat wij altijd een open duidelijke communicatie hebben ervaren, zakelijk en realistisch. En daar hou ik van. Niet van liefdevolle warme dekens waarbij geen vragen gesteld moet worden en waar je wordt aangeraden vooral alleen naar de vergunninghouder te luisteren en vooral jezelf niet te orienteren.

• Mirjam1

Ik vraag me nog steeds af op welke argumentatie je doelt.

• Mercy

Anja1 Schreef:

——————————————————-

> Mercy, je wilt niks horen, niks lezen en je stelt

> je op het vooringenomen standpunt dat mensen die

> geadopteerd hebben vanuit China zichzelf op de

> borst kloppen. Ik lees dat nergens, ken ook niet

> zulke mensen, snap je agressie ook helemaal niet.

> Ik vroeg dus wat je wilde bereiken maar krijg een

> bitter betoog over ''Ina Hut die het hazenpad

> kiest'''. Wat wil je nou? Wat is je punt?

—————————————————————————————-

Daar gaan we weer: ik ben het niet met dingen die hier gezegd worden eens en word daarom afgeschilderd als iemand die niets wil horen en niets wil lezen. Ik weet ook niet wat ik wil en wat mijn punt is.

Zal het nog even uit de doeken doen. Op het moment dat ik lees dat Michiel in een klap bijna alle vergunninghouders van Nederland en een heleboel landen waaruit kinderen geadopteerd worden, in enkele zinnen afschrijft als onbetrouwbaar, dan gaat mij dat veel te ver. Hoezeer hij zich ook met adoptie bezig houdt, ook hij heeft niet de kennis noch de kunde om zich een dergelijk oordeel aan te kunnen meten. En dat hij daarmee en passant honderden adoptieouders disqualificeert door te suggereren dat zij met onbetrouwbare kanalen in zee zijn gegaan is een gotspe. Te stellen dat Amerikaanse kinderen “gewoon verkocht” worden gaat alle perken en grenzen van fatsoen te buiten. En in z'n algemeenheid zou enige bescheidenheid in zijn beweringen op zijn plaats zijn, gewoon omdat het niet aannemelijk is dat hij in zijn eentje meer weet over adoptie in heel diverse landen dan de verschillende direkt bij een land betrokken partijen (vergunninghouders, centrale autoriteit in Nederland en de regering van het betreffende land) tesamen.

Dat is dus de reden dat ik er even fijntjes op wijs dat ook in het adoptieland van zíjn keuze, China, nog wel het een en anders mis is. Maar goed, ik weet nu al wat het antwoord is: ik wil niks lezen en ik wil niks horen, dus bespaar je de moeite.

Ter illustratie nog even wat quotes uit Michiel's stukjes hierboven:

“Ik zou persoonlijk in ieder geval niet met NAS, Meiling en KenT in zee gaan”.

“Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat je nu aan het pushen bent om weer kinderen uit Haïti te gaan adopteren (NAS) of je nog kunt aanmelden voor NSN in China (KenT). WK had zeer dubieuze contactpersonen in Ethiopië, maar heeft daar (te laat?) maatregelen genomen. Ethiopië (WK en Stichting Afrika) heeft nu nog steeds nauwelijks zijn zaakjes op orde. Ik heb ook zo'n mijn vraagtekens bij kleine kanalen als Malawi en Oeganda, landen die helemaal geen interlandelijke-adoptietraditie en -infrastructuur kennen. KenT heeft bemiddeld voor kinderen uit Guatemala, waar kinderhandel al heel lang speelt. Adopties uit de VS (KenT, NAS) vind ik sowieso niet kunnen: Amerikaanse kinderen worden gewoon verkocht; ze horen gewoon in hun eigen staat (of land) op te groeien. Meiling speelde een op zijn minst onhandige rol bij de ‘zaak Rahul’ die schadelijk is voor zijn vermoedelijke ouders en waarschijnlijk ook voor hem”

• Mirjam1

Michiel heeft geadopteerd uit China?

Anja klopt zich op de borst?

En Ina Hut koos het hazenpad?

Kleineren ivm spelfouten is totaal overbodig, Mercy: zelden iemand meegemaakt die zichzelf hier zo belachelijk maakt.

• Michiel

Beste Mercy,

Ik schreef iets anders dan je leest. Er staat heel duidelijk bij dat het om mijn eigen opvatting gaat en ik “diskwalificeer” niemand. Over de VS: ik vind dat adoptie van Amerikaanse kinderen “alle perken en grenzen van fatsoen te buiten” gaat en ik heb op mijn blog behoorlijk precies uitgelegd waarom. Nogmaals: mijn kinderen komen helemaal niet uit China.

Het is prima dat je mijn autoriteit betwist, maar met weinig moeite (google!) kun je de bronnen vinden die mijn argumenten onderbouwen. Misschien kan René Hoksbergen je wel overtuigen? Lees zijn laatste boek en je kunt niets anders concluderen dan wat ik hier schreef correct is. Ik geef toe dat ik me wat cru heb uitgedrukt, maar dat maakt het nog niet onjuist. Het punt dat ik wilde maken is dat je niet blindelings kunt vertrouwen op VGHs en de autoriteiten, maar dat je zelf ook kritisch moet proberen te zijn als je wilt gaan adopteren. En volgens mij staat dat punt nog steeds.

• Mercy

Michiel:

“Het punt dat ik wilde maken is dat je niet blindelings kunt vertrouwen op VGHs en de autoriteiten, maar dat je zelf ook kritisch moet proberen te zijn als je wilt gaan adopteren”.

Ok, Michiel, dan zijn we het in de basis blijkbaar toch eens. Dank voor je verduidelijking. Misschien is het verleidelijk je cru uit te drukken om je standpunt kracht bij te zetten, maar realiseer je svp dat het wel erg kwetsend kan zijn. En dan schiet het zijn doel voorbij.

• Anja1

Mercy,

Misschien kun je dan ook je eigen toonzetting nog even onder de loep nemen? Die kan namelijk ook nogal cru en kwetsend overkomen…

Los daarvan is het meegenomen dat je na tientallen malen dezelfde uitleg door diverse personen - namelijk dat je bij iedere vergunninghouder ook zelf moet blijven nadenken - het kennelijk eindelijk overgekomen is.

Anja

• Mercy

Bijdehandje

• Mirjam1

1) Een pienter persoon 2) Gewiekst persoon 3) Persoonsbenaming 4) Pienter persoon 5) Vluggertje 6) Wijsneus

Aaah… jaloezie. Kan ik me iets bij voorstellen.

• lisa11

Jammer dat het weer zo gaat.

Een ieder heeft het beste voor met zijn kind en soms is dat via een andere weg. Niet mijn keuze.

Ik kan mij niet voorstellen dat je €50.000 neer legt voor adoptie uit de USA (het land alleen al) maar er zijn mensen die wel deze keuze maken en de mogelijkheid is er, dus…

En nu is er nog steeds de keuze om voor sns te kiezen. En alle 4/5 vergunninghouders hebben zich niet altijd vrij van 'kinderhandel" kunnen houden.

De waarheid ligt in het midden.

Wel mogen mensen gewezen worden op de keuze die ze kunnen maken.