Ervaringen vergunninghouders

• t@sje

Hoi,

Wij hebben geadopteerd via Wereldkinderen en waren erg tevreden over deze vergunninghouder.

Waarop hebben jullie je VGH-keuze geadviseerd (behalve natuurlijk het land!!)? –> Wij houden van een zakelijke, professionele aanpak. Dus de vergunninghouder gekozen die (als enige) werkt met alleen maar professionals. Ook speelde mee dat ze voor veel verschillende landen bemiddelen.

- Hoe goed ervaren jullie de informatieverstrekking van de VGH? Prima. Regelmatig een nieuwsbrief (zowel algemeen als over het land waaruit we adopteerden) en via intranet zicht op de wachtlijst, onze plaats op de wachtlijst, hoeveel er veel/achter ons stonden en wanneer er voorstellen waren. Bij vragen telefonisch en per mail goed bereikbaar.

- Hoe vinden jullie de persoonlijke benadering van de VGH? Bij WK weet je contactpersoon wie je bent. Anderen klikken je dossier open op de computer als je belt en je hoeft dus niet alles 100x te vertellen/vragen. Prima zo.

- Hoe vinden jullie de begeleiding van de VGH bij de procedure (gesprekken, papieren klaarmaken ed)? Goed. Intake naar keuze op kantoor of telefonisch, een brief bij elk stapje in de procedure en via intranet veel (en uitgebreide) info over verzamelen documenten en klaarmaken dossier. Daarnaast in de wachtperiode tot aan het voorstel een landenbijeenkomst en na het voorstel een afreisbijeenkomst.

- In hoeverre kwam de VGH gemaakte afspraken na? Alles

- Hoe was de begeleiding tijdens de reis om je kindje af te halen? Ter plekke was er een contactpersoon van de organisatie waar WK mee samenwerkt die 24/7 beschikbaar is bij vragen en problemen. Ook ging die persoon mee bij bezoekjes en regelde zij het paspoort en visum van onze zoon. Daarnaast per mail contact gehad met contactpersoon van WK. Ging erg soepel allemaal.

- Hoe was de begeleiding na de komst van jullie kindje? Telefonisch contact met de eigen contactpersoon en het nazorgspreekuur dat tot enkele jaren na de adoptie te bellen is. Prima geregeld.

• DMS

Hoi N&P,

Wij zijn in het begin donateur geworden van Kind & Toekomst en Meiling. Met beide organisaties een aantal keer gesproken en brieven / mails ontvangen.

Ik zal proberen op je vragen antwoord te geven;

Waarop hebben jullie je VGH-keuze geadviseerd (behalve natuurlijk het land!!)?

We houden er niet van dat ons geld dat bedoeld is voor adoptie naar de overhead gaat, hierdoor viel Wereldkinderen direct al af en had Meiling al onze voorkeur.

Meiling kwam over als zeer persoonlijk, begrip voor je situatie. Ze zijn altijd bereikbaar, iedereen is goed op de hoogte dus het maakt niet uit of je de een belt / mailt of de ander. Kind en toekomst is zeer moeilijk bereikbaar en als je al iemand te pakken kreeg wist diegene vaak niet waarover het ging en diegene die dat dan wel zou weten was er niet, het advies was dan dat je later terug moest bellen en dan duurde het weer erg lang voordat je eindelijk contact had. Daarnaast heb ik het een aantal keren gehad dat ze niet op de hoogte waren van kindjes die op hun eigen site vermeld staan, waren niet bekend met bepaalde SN's.

Uiteindelijk hebben we de keuze voor Meiling gemaakt omdat ze ondanks ze vanuit huis werken erg professioneel zijn, persoonlijk en goed bereikbaar.

- Hoe goed ervaren jullie de informatieverstrekking van de VGH?

Zeer goed! Vooraf word je steeds goed geinformeerd en wanneer je iets niet weet of wat wilt vragen hoef je maar te mailen en je hebt veelal dezelfde dag nog antwoord.

- Hoe vinden jullie de persoonlijke benadering van de VGH?

Zeer goed! In onze lange wachttijd hebben ze ons vaak een hart onder de riem gestoken!

- Hoe vinden jullie de begeleiding van de VGH bij de procedure (gesprekken, papieren klaarmaken ed)?

Zeer duidelijk, naast de persoonlijke info kreeg je ook alles op papier mee. Ik heb wel eens begrepen dat bijv. Wereldkinderen bepaalde formulieren voor je regelt en je die bij Meiling zelf moet doen, dit vonden wij wel de charme van adopteren (zo ben je toch bezig met de voorbereiding, wij hebben dit nooit als vervelend of storend ervaren)

- In hoeverre kwam de VGH gemaakte afspraken na?

Tot nu toe altijd.

- Hoe was de begeleiding tijdens de reis om je kindje af te halen?

Dat gaan we binnenkort meemaken

- Hoe was de begeleiding na de komst van jullie kindje?

Weten we ook nog niet maar het zou me verbazen als ze dan ineens niet meer bereikbaar zouden zijn….

Succes met je zoektocht, hopelijk heb je er wat aan!

• m.a.r.i.j.

Wij hebben eerst ingeschreven gestaan bij Stichting Afrika, aardige mensen, per mail goed bereikbaar. Soms idd probleem met telefoon, zoals eerder gezegd hier. Pver t algemeneen goed gevoel, maar we gingen weg omdat de wachtlijsten opliepen.

Oriëntatie gehad bij K&T, vond ik niet positief: vaag over informatie (China) en ik kreeg t idee dat het niet gewaardeerd werd als we doorvroegen, wat mij normaal lijkt als het om een kind gaat, en veel geld. Ik ben niet iemand die afwacht tot zij eens wat zeggen, ik stel vragen. De ene medewerker kon daar wel mee omgaan, de ander niet, en die reageerde bits. ook belden ze niet terug zoals afgesproken, en je zit er toch op te wachten. Dus, we hebben gekozen daar niet mee verder te gaan, door de informatievoorziening die niet optimaal was. Kwam ook vaak moeilijk door het spreekuur heen 's ochtends, dan ben je soms wel 2 uur bezig!

Wereldkinderen, ook oriëntatie: aardige vrouw gesproken, veel informatie gekregen, maar helaas waren wij niet bemiddelbaar daar.

We zitten nu bij de NAS, prettige mensen. Oke, maar 1x per week spreekuur, maar je kan ook mailen en dan reageren ze vaak wel snel. Ze leven mee, en oke, ze zijn ook zakelijk, maar dat hoort erbij, en ik ben ook niet zo van de geitenwollensokken-cultuur ;) Ze zijn uiteraard wel altijd telefonisch bereikbaar als je in procedure bent of in t buitenland zit (andere nummers).

Al met al, tevreden over NAS, nog geen resultaat, nog op de wachtlijst, maar we hopen op het beste voor de toekomst!

• Melle

Hoi ik zal mijn antwoorden achter je vragen zetten.

N&P Schreef:

——————————————————-

> Beste (aspirant)adoptieouders,

> Wij zijn ons aan het orienteren op de keuze voor

> een vergunninghouder. We zijn van een aantal

> donateur geworden om alvast een eerste indruk te

> krijgen van de organisatie. Ook hebben we een

> aantal vragen gesteld via mail om een indruk te

> krijgen van de wijze waarop ze je benaderen. Maar

> natuurlijk zijn we heel benieuwd naar ervaringen

> van andere (aspirant)adoptieouders met de

> verschillende vergunninghouders.

> Om een indruk te krijgen heb ik een aantal

> vragen:

> - Waarop hebben jullie je VGH-keuze geadviseerd

> (behalve natuurlijk het land!!)?

De keuze die wij hebben gemaakt voor de vgh is vriendelijkheid. Ik heb (in 2003) eerst gebeld met wereldkinderen. vond ze daar heel erg onvriendelijk aan de telefoon. We moesten de informatie maar op internet zoeken. En dat was het. Verder kreeg ik geen mogelijkheid op dat moment de tijd om meer informatie te vragen deze wilde ze me niet geven. Daarna heb ik kind en toekomst gebeld en daar waren ze allervriendelijkst en hebben meer gevraagd en waren erg geinterreseerd. We waren overstag. En zijn met kind en toekomst in zee gegaan. Voor ons heel gemakkelijke keuze voor het land. Want we twijfelde voor china via wk of een europees land via k/t.De keuze was toen heel gemakkelijk gemaakt.

> - Hoe goed ervaren jullie de

> informatieverstrekking van de VGH?

De informatie omtrend het land vonden wij goed. Voldoende. Het is natuurlijk hoe je er ook instaat en hoe je zelf informatie hebt.

> - Hoe vinden jullie de persoonlijke benadering van

> de VGH?

De persoonlijke benadering tijdens de 1e procedure vonden we zeer slecht. Dit ging om een polsing. We hebben dik 6 weken moeten wachten en nog geen duidelijkheid. We hebben jammer genoeg de polsing af moeten zeggen.Bij de 2e procedure bij het voorstel waren ze erg betrokken dit te meer door de polsing van voor de tijd. Na thuiskomst kregen wij een stel vragen die we moesten beandwoorden en verder nooit meer wat gehoord. Bij de 3e procedure hebben we 1,5 jaar nooit wat van hen gehoord behalve dat we zelf om de zoveel maanden gebeld hebben. Dus geen persoonlijke benadering. Jammer.

> - Hoe vinden jullie de begeleiding van de VGH bij

> de procedure (gesprekken, papieren klaarmaken

> ed)?

De begeleiding van de gesprekken prima leuk. Maar papieren klaar maken etc zeer zakelijk. Tijdens de reis hebben we niets van hen gehoord. Zelfs in de laatste week waren ze verbaast dat we nog in het land van de herkomst zaten. Bij thuiskomst zelf moeten bellen en verder absoluut geen begeleiding deze gaven ze uit handen. Bij de 2e procedure in het land van herkomst was nav de 1e reis wel veel begeleiding.

aakte afspraken na?

> - Hoe was de begeleiding tijdens de reis om je

> kindje af te halen?

De begeleiding van het kindje af te halen was er niet. De 1e reis gaat er iemand mee en bij de 2e reis moet je alles alleen doen. Verder zie boven

> - Hoe was de begeleiding na de komst van jullie

> kindje?

de begeleiding na de komst van onze kinderen was er niet. Geen interesse leek. Zelfs nu niet na 3 jaar dat onze jongste bij ons is horen we niets meer maar dat hoeft ook niet.

Succes

>

> Het zou erg fijn zijn om op deze vragen antwoord

> te kunnen krijgen. Graag natuurlijk ook de VGH

> erbij vermelden!

> Alvast bedankt!

• Michiel

Beste N&P,

Jullie vragen lijken de belangrijkste als je moet gaan kiezen voor een VGH. Maar op een dag wordt je kindje een geadopteerde. En die zal zich afvragen:

- Wat heeft de VGH gedaan om ervoor te zorgen dat ik toch bij mijn familie had kunnen opgroeien?

- Hoe heeft de VGH ervoor gezorgd dat ik niet verkocht ben?

- Werkte de VGH met betrouwbare contactpersonen?

- Leefde de VGH de geschreven en ongeschreven regels over interlandelijk adoptie na?

- Wat heeft de VGH gedaan om ervoor te zorgen dat ik alle beschikbare informatie daadwerkelijk heb gekregen?

En volgens mij moet je ook daarmee rekening houden bij de keuze van je VGH. Check ook: http://www.adoptinginternationally.com/whattodo.php

• m.a.r.i.j.

Michiel Schreef:

——————————————————-

> Beste N&P,

>

> Jullie vragen lijken de belangrijkste als je moet

> gaan kiezen voor een VGH. Maar op een dag wordt je

> kindje een geadopteerde. En die zal zich afvragen:

>

> - Wat heeft de VGH gedaan om ervoor te zorgen dat

> ik toch bij mijn familie had kunnen opgroeien?

> - Hoe heeft de VGH ervoor gezorgd dat ik niet

> verkocht ben?

> - Werkte de VGH met betrouwbare contactpersonen?

> - Leefde de VGH de geschreven en ongeschreven

> regels over interlandelijk adoptie na?

> - Wat heeft de VGH gedaan om ervoor te zorgen dat

> ik alle beschikbare informatie daadwerkelijk heb

> gekregen?

> En volgens mij moet je ook daarmee rekening houden

> bij de keuze van je VGH. Check ook:

> http://www.adoptinginternationally.com/whattodo.ph

> p

niet ieder kind zal dat zich afvragen hoor!

dus ik zou nu maar rekening houden met wat goed voelt voor jullie!

• Michiel

En dan maar hopen dat je er niet ‘zo één’ krijgt… :S

• Nannie

Hallo Michiel,

Zijn er ervaringen dat er vergunninghouders niet correct omgaan met bovenstaande zaken?

Ben wel even nieuwsgierig, want voor ons is het idd ook belangrijk dat alles correct is gegaan richting kind en biologische ouders.

• m.a.r.i.j.

@Michiel: wat bedoel je daarmee?

Ik zeg alleen dat geadopteerden ken, die daar helemaal niet mee bezig zijn. (ook volwassenen)

@Nannie: natuurlijk is dat belangrijk, maar ik ga ervan uit (misschien naïef) dat daar hier in NL wel goed op gelet wordt.

De NAS is bij voorbeeld druk bezig met het herstellen van het proces in Haïti.

Als je echt meer wilt weten van de achtergrond van het kind, en contact wil onderhouden met de bio ouders, is de VS misschien wat voor je?

(en nee, ik wil daar nu geen discussie over beginnen, dit is alleen bedoelt om opties te laten zien)

• Michiel

Hoi Nannie,

Dat is niet zo gemakkelijk te beoordelen en ook afhankelijk van je eigen waarden. Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat je nu aan het pushen bent om weer kinderen uit Haïti te gaan adopteren (NAS) of je nog kunt aanmelden voor NSN in China (KenT). WK had zeer dubieuze contactpersonen in Ethiopië, maar heeft daar (te laat?) maatregelen genomen. Ethiopië (WK en Stichting Afrika) heeft nu nog steeds nauwelijks zijn zaakjes op orde. Ik heb ook zo'n mijn vraagtekens bij kleine kanalen als Malawi en Oeganda, landen die helemaal geen interlandelijke-adoptietraditie en -infrastructuur kennen. KenT heeft bemiddeld voor kinderen uit Guatemala, waar kinderhandel al heel lang speelt. Adopties uit de VS (KenT, NAS) vind ik sowieso niet kunnen: Amerikaanse kinderen worden gewoon verkocht; ze horen gewoon in hun eigen staat (of land) op te groeien. Meiling speelde een op zijn minst onhandige rol bij de ‘zaak Rahul’ die schadelijk is voor zijn vermoedelijke ouders en waarschijnlijk ook voor hem. Meer informatie en argumenten staan o.a. op: http://dewereldisvaniedereen.blogspot.com/search/label/kinderhandel

Michiel