Hallo N&P,
Het is alweer even geleden (2004) dat we moesten kiezen voor een VH. Het land waaruit we wilden adopteren was China, en we kenden mensen die via K&T en via Meiling hadden geadopteerd. Destijds was K&T goedkoper of ongeveer gelijk aan Meiling (dat is een tijdje zo geweest, in 2004 en 2005 waren er zoveel China adopties dat de kosten uitgesmeerd werden over veel ouders). De vrienden die twee kinderen via K&T hadden geadopteerd hadden hiermee goede ervaringen. Persoonlijk vond ik het “gezellige club” sfeertje wat om Meiling heen hing niet zo prettig. Ben meer zakelijk aangelegd. Dus op basis van referentie en de kosten de keuze voor K&T gemaakt.
De informatie was prima, maar eigenlijk was die voor mij niet echt nodig. Ik zoek het meeste zelf wel uit. Was destijds al heel lang lid van de Rode Draad e-mail groep, en fervent surfer (op het internet ).
Persoonlijke benadering was voor mij niet zo'n issue. Ik hoef geen vrienden te maken met de VH. De begeleiding was prima, goede instructies v.w.b. de documenten, helder, en duidelijk wanneer wat moest worden aangeleverd. Na het rondje Den Haag werden de documenten snel opgestuurd. Alle afspraken zijn ook gewoon nagekomen.
De begeleiding tijdens de reis was prima. Alles werd goed afgehandeld. Persoonlijk had ik sommige dingen anders gedaan, maar dat was dan meer vanuit mijn gezichtspunt (bijv. ik was liever later naar Beijing gevlogen, en langer in de provinciehoofdstad gebleven, en dat had ook gekund). Je hebt tijdens zo'n reis het protocol maar te volgen, en dan komt het goed.
Na de komst van onze zoon hebben we nog een aantal formaliteiten afgewikkeld, en een paar keer contact gehad, en dat verliep ook prima.
Eigenlijk geldt dat voor de hele procedure, volg het protocol, dan komt het goed.
Als ik op dit moment zou moeten kiezen voor een VH, zou ik weer voor K&T kiezen denk ik, maar nu om deels andere redenen dan destijds. Meiling werkt een stuk langzamer, je mag geen kinderen onder de 6 meenemen naar China, de procedures lijken via K&T soepeler te verlopen, zij lijken meer kinderen te matchen. Ik kijk meer naar de zakelijke objectieve kant van een procedure dan naar de emotionele kant. Dat lijkt me duidelijk.
Meta