@ Bonnie
Onder welke steen heb jij gelegen en….lig je nog steeds?
Ik vind dat hierin een verantwoordelijkheid rust van overheid en adoptieouders. De overheid m.b.t. het stuk handhaving én regelmatige gedegen (!) controle van wet- en regelgevin. De ouders m.b.t. alert zijn uit welke landen een vergunninghouder -wil- adopteert/adopteren. Waarmee ik bedoel: kijk naar de NAS, die ondanks de voortdurende instabiliteit, het bekend is dat mensenhandelaren misbruik maken van de nog steeds heersende chaos in het land, het wel verantwoordt vindt om weer uit dit land te gaan adopteren. Dat terwijl men gewoon onvoldoende garanties kan geven over de herkomst en de bronnen. Ik vind dat als een VGH een dergelijke visie er op na houdt (tot aan een petitie aan toe) dit dan een kritische alert moet zijn voor adoptieouders. Adoptieouders moeten zich dan nog eens drie keer vaker achter de oortjes krabbelen of ze wel met deze VGH in zee moeten/willen gaan.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2437381/2011/05/25/Nederlandse-delegatie-naar-Haiti-voor-onderzoek-adoptie.dhtml
Zonder hierover verder in discussie te gaan…..datzelfde geldt voor VGH's die adopties uit de VS verzorgen.
Daarnaast vind ik dat adoptieouders kritischere vragen moeten en mogen stellen aan de VGH vooral als ze bemiddelen uit een land waarover inmiddels bekend is dat er lang niet allemaal koshere adoptie plaatsvinden, hebben gevonden.
De roze wolk, net als een verliefdheid, maakt je vaak blind. Je staat dan minder open voor kritische geluiden van medepijlers die het traject al enige tijd gelden hebben doorlopen, ervaring(en) hebben opgedaan en niet meer door die roze bril kijken. Je verdiepen reikt verder dan leuke boekjes, verhaaltjes, de kinderkamer, paperassen e.d.
Vergunninghouders hebben naar mijn idee te vaak te snel de zin klaar dat men voor informatie afhankelijk is van het land van herkomst en dat info vaak spaarzaam is. Als vergunninghouder kun je naar mijn visie best meer druk uitoefenen op de zendende landen. En kun je als adoptieouder hierin ook meer druk uitoefenen naar de vergunninghouder.
Volgens mij kun je het een niet los van het andere zien.
Ik lees in vrijwel iedere reactie dat het de taak van de overheid is om controles uit te voeren. Maar dat niemand eigenlijk weet in hoeverre die controles daadwerkelijk plaatsvinden, hoe vaak, maar vooral hòe en waarop ze plaatsvinden. Overigens zal deze vraag niet alleen bij adoptieouders heersen. Dunkt me dat hier dus nog een slag in valt te slaan.
Vooraf aangekondigde controles werken mijn inziens niet. Dan zijn de knelpunten moeilijk te traceren. De overheid mag hierin veel meer openheid en duidelijkere terugkoppelingen geven.
In 2007 verscheen er een artikel in Trouw met vette kop: Grotere rol overheid bij adoptie kinderen
(zie: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1378214/2007/11/08/Grotere-rol-overheid-bij-adoptie-kinderen.dhtml )
Inmiddels 4 jaar verder vraag ik me met enige regelmaat af: welke praktische concrete grotere rol is de overheid nu daadwerkelijk bij (afstand en ) adopties gaan spelen?
vriendelijke groet, Triangle
http://www.adoptietrefpunt.nl