Controle rechtmatigheid van de adoptie: een taak van adoptieouders?

• N&P

Dat vind ik echt een waardeloze reactie van een VGH! Daar krijg je idd niet erg veel vertrouwen van.

• amberr

Ik denk dat het belangrijk is om als aspirant adoptieouder kritisch te zijn. Maar aan de andere kant heb je vrij weinig te kiezen en ben je afhankelijk van de vergunninghouder.

Veel adoptieouders hebben maar een beperkte keuze voor een aantal landen (en de daarbij behorende vergunninghouders). Er zijn wachtlijsten en voor steeds meer landen moet je aan een wachtlijst van eisen voldoen. Op die manier is je keuzevrijheid vrij beperkt. De vergunninghouder is weer volledig afhankelijk van de informatie in het land van herkomst. Ik geloof wel dat de vergunninghouders (die zich houden aan de Nederlandse wet) dit op een eerlijke manier doen. Maar ze kunnen nu eenmaal niet alles weten en controleren. Daarbij komt dat in veel landen van herkomst heel anders over adoptie wordt gedacht. Ook een verschil in zaken als cultuur, normen en waarden en religie kan een rol spelen in onduidelijke of soms onjuiste informatie. Zelf vertrouw ik er op dat een vergunninghouder een contact beeindigd of bevriest bij signalen van problemen. Een aspirant adoptieouder heeft volgens mij vanuit Nederland echt niet de mogelijkheid om zich objectief een mening te vormen over een ver buitenland.

• Anja1

Dag Amber,

De vraag is of je daarop moet/kunt vertrouwen. Guatemala is destijds bijvoorbeeld gesloten omdat er teveel geld aan de strijkstok bleef hangen. Men kon niet meer uit Guatamala adopteren, tenzij…. je al een kind uit Guatemala had geadopteerd. Dan kon het volgens de betreffende vergunninghouder wel. Op zijn minst vreemd toch?

En dat je als aspirantadoptieouder geen keuze zou hebben, die heb je wel. Ook als je voor weinig landen in aanmerking komt. Zelfs dan kun je kiezen om niet te adopteren, als je het gevoel hebt dat de landen waar je wel uit kunt adopteren geen zuivere procedures hebben. Ik zeg niet dat dat makkelijk is, maar die keuze is er wel degelijk.

Groet,

Anja