Ik sluit me aan bij Nannie.
Hechtingsproblemen, maar ook als het kind een wat moeilijker temperament heeft ('lastig gedrag') kunnen het contact en het vormen van de hechting aardig verstoren.
Als er hechtingsproblemen zijn is het kind op dit moment niet in staat om zich aan jou toe te vertrouwen. Dat kan het wel leren, maar dat kost veel tijd en energie en daarin kan hulp van Basic Trust erg behulpzaam zijn omdat je zelf op een gegeven moment met je handen in het haar zit en niet meer ziet wat een goede weg kan zijn om contact met je kind te krijgen. Je hebt verschillende vormen van hechtingsproblematiek die ieder zo tot bepaalde patronen bij een kind leiden. Zo zal het ene kind zich krampachtig aan je vast klampen, terwijl het andere doet alsof je niet bestaat. Dat laatste is vaak erg moeilijk voor ouders.
Het gaat er dan in grote lijn om om de signalen te gaan herkennen van het kind en de momenten te gaan zien dat het wel contact zoekt en dit uit te gaan bouwen, zodat er alsnog een band kan ontstaan. Maar dat kost veel geduld. Basic Trust werkt met video-opnames, waardoor je dingen kan zien ( even een blik jouw kant op, even ontspanning) die je in het dagelijkse leven ontgaan.
Bij een wat moeilijker karakter/temperament is het kind snel uit balans (snel angstig, verdrietig, boos, emotioneel) en moeilijk te troosten of af te leiden, de stemming kan altijd wat negatiever (somberder, agressiever, prikkelbaarder) zijn en het kind kan erg gevoelig zijn voor prikkels en veranderingen. Daarin verschillen mensen en kinderen gewoon. Maar je ziet wel dat de hechting bij kinderen met een moeilijker temperament soms niet goed verloopt om dat ouders het vanuit hun gevoel van machteloosheid gaan opgeven.
Als een kind niet positief reageert op jouw toenadering en troost, je negeert, afwijst of ontroostbaar is, is het veel moeilijker om een goede weg te vinden om een contact op te bouwen met het kind. Je krijgt veel minder bevestiging dat je het goed doet ( eerder het gevoel dat je het nooit goed kan doen) en dan is het moeilijk om vol te houden en te blijven geloven in jezelf en in het contact met je kind. Ouders geven het soms een beetje op. Terwijl het kind het contact met de ouder vaak juist hartstikke hard nodig heeft.
Maar dat er een minder goede ‘klik’ is tussen ouders en kind, ouder en kind minder goed bij elkaar passen komt ook voor. Ook bij biologische kinderen overigens.
Maar ik zou daar nog even niet vanuit gaan. En stel dat dat het geval is, dan denk ik ook dat Basic Trust wel het een en ander voor je kan betekenen.
Titia