vragen over hechten en eten

• Yuut

ja, klopt, B. wij hadden ook een draagzak in NL gekocht, maar door de warmte was deze voor beiden niet prettig. Moet ik eerlijk zeggen dat ik achteraf misschien in het land (Thailand) zelf beter een nieuwe had gekocht, daar hebben ze gewoon van die van een hele grote (dunnen) lap stof gemaakte en dat zag je dan op straat weer wel veel. Maargoed, nu gaan we voor een ouder kindje, dus dan is het verhaal draagzak/buggy toch niet echt meer van toepassing.

• steunstarfish@hotmail.com

Mijn ervaring is dat je in china gewoon moet kijken wat je kind wil eten.

Congee aan het ontbijt (rijsepap), stukjes watermeloen (lusten ze echt bijna allemaal), maar vaak ook gewoon wat rijst of noedels.

Tussen de middag kun je een bakje (kinder)noedels maken, ook vind je in de grotere supermarkten pakken Heinz, soort pap, maar dan met allerlei smaakjes. Vaak is dit niet nodig omdat de kinderen het liefst willen eten wat jij eet.

Als je 's avonds uit eten gaat bestel dan wat nasi (heet daar gefrituurde rijst), zacht vlees, tofu, broccoli, ei met tomaat en dat soort dingen. Neem zelf een mesje mee dan kun je de stukjes wat kleiner maken. Zelf laten eten wil ook helpen, sommige kinderen willen gewoon niet geholpen worden.

Verder zijn als tussendoortjes rijstwafeltjes vaak erg in trek dat zijn kleine (5-10cm doorsnede) rijstwafeltjes, per twee in een zakje en dan meerdere zakjes in een grootverpakking. Je herkent ze aan de witte spikkels. Vaak vind je ze ook in de kleine winkeltjes die je tegenkomt bij een uitstapje. Verder wahaha kleine mini flesjes zoete melk die ze met een rietje drinken.

Veel ouders geven hun kindje de eerste dagen veel tussendoortjes, gewoon omdat het leuk is en omdat je niet precies weet of een kind nu huilt omdat het trek heeft of niet. Ongemerkt krijgen ze dan al heel wat binnen waardoor ze niet altijd trek hebben in eten. ook de ongewone omgeving en de ongewone dagen maakt dat eten vaak even minder wordt. Als ze maar drinken geeft dat niets.

8 van de 10 kinderen eet in de 2e week gewoon een boterhammetje als ontbijt met wat jam of roerei.Doe Hollands smeer een extra boterhammetje en neem wat watermeloen, banaan of appel mee in een doosje. Dan heb je een uurtje later nog wat lekkers voor je kindje.

Maak je niet te druk om het eten in de eerste dagen, probeer je kind wel te laten drinken, dring niet aan maar probeer ongemerkt een fles aan te bieden. Ze drinken echt heel lang uit een fles, tot wel 3 jaar. Gekookt water (lauw) is vaak goed genoeg of de flesjes wahaha (als je het zo zegt weten ze in de winkel echt wat je bedoeld)

Vergeet de voedingsschema''s tot je thuis bent en kijk vooral naar je kind. Oh ja Hollandse soepstengels gaan er meestal ook goed in.

veel plezier in China

• Marièlle67

Hoi Yuut,

Met kleine kinderen is een tripje supermarkt natuurlijk ook heel wat anders dan met kids van 5 en 7 zoals bij ons. Bij ons was het vooral bijzonder, omdat de kinderen nog nooit in een supermarkt waren geweest, ze kenden alleen de kleine straatwinkeltjes van 1 bij 1 meter met een loketje aan de voorkant. De eerste paar keren vonden ze het zo bijzonder dat ze overal bleven staan kijken en wilden weten wat het was. Soms vind ik het echt jammer dat het nu gewoon is en dat ze nu, na drie jaar, het liefst zelfstandig naar de supermarkt gaan om een boodschapje voor me te doen :-)

• HenS

als ik de levensloop van onze zoon van bijna 2jr lees eet hij niks anders dan melk en rijstepap.

hopelijk kunnen wij ook met kindermeisje praten en dan kan ik het altijd nog vragen.

we zien het van zelf wel.

de buggy staat in ieder geval al klaar om te vertrekken, maar wanneer dat weten we nog niet.

gr Hens

• B

Hoi Marielle, dat volplannen zal in ons gezien zowiezo nooit gaan gebeuren.. Wij zijn zelf erg rustig en houden niet van al teveel drukte en visites enzo… Niet dat we nooit op visite gaan hoor.. Maar sommige mensen willen elke dag iets plannen.. Vind ik ook altijd zo sneu voor kinderen,dan zijn ze 5 en hebben al een volle agenda!! Nee hoor, bij ons misschien wel saai en wie weet wil onze dochter straks wel op 3 verschillende clubs ebnzo.. Maar dat zien we dan wel weer :P

• B

Ha ha, wij eten ook veel rijst en pasta.. Vanavond spaghetti en dat ging er goed in bij haar.. Wel een erg rode toet en ze at het met haar handen maar als ze maar geniet en eet vinden wij het best.. En het schijnt ook erg apart te zijn dat onze dochter zo melkerig is want aziatische mensen drinken en eten weinig zuivel heb ik gehoord (van ervaren adoptieouders)

• HenS

ik hoor ook wel eens van mensen. druk, druk, druk. kinderen rennen en vliegen.ik hou daar ook gelukkig niet van

straks lekker rustig van onze zoon genieten zondere constant andere mensen om ons heen met verhalen dit moet je zo doen en dat zo doen.

we gaan lekker met ons drieen er voor!!!!

gr HenS

• Yuut

Hier ook een Aziaatje dat houdt van melk en zuivel, maar het schijnt dat het gen dat zorgt voor koemelk allergie veel meer voorkomt in Azie, wat ervoor zorgt dat mensen slechtere ervaringen hebben met melkproducten. Ze gaan vaak overigens wel veel langer door met fles of borstvoeding, waardoor kids idd regelmatig met 3 of zelfs 4 jaar nog flessen drinken (niet alleen meer natuurlijk). Onze zoon drinkt 's avonds ook nog een papfles melk voor het slapen gaan. Hij kan de extra voedingsstoffen wel gebruiken, en we vinden het alle 3 voornamelijk erg gezellig en knus. Hij gaat dan ook echt als een baby weer bij je liggen en geniet daarvan. Consultatiebureau niet blij mee, maar lekker boeiend!

• Marièlle67

Och Yuut, als ik in mijn omgeving kijk dan zijn er genoeg mensen bij wie de kinderen 's avonds na het warm eten nog een fles pap krijgen hoor, en dan heb ik het over kids die de vier jaar al gepasseerd zijn. Zolang ze verder goed eten en niet te zwaar zijn enz zou ik me daar ook niet heel druk om maken geloof ik.

• HenS

nou ik zou me daar denk ik ook niet druk om maken. lijkt me erg gezellig samen op de bank met een fles melk.

nichtjes van mij kregen savonds ook nog vaak een fles werden ze beetje moe van, dus darna hup naar bed!

gr HenS