Beste allemaal,
Ook ik had al geconstateerd dat deze bijdrage komt te vervallen als we niet iets ondernemen. Nu staan mijn echtgenoot en ik om andere redenen ook al te boek bij het MvVJ als zijnde kritisch op het beleid, daarom zijn wij wat huiverig om ook nog hierover te beginnen.
Maar goed beschouwd: nog niet eens zo heel lang geleden waren adoptiekosten aftrekbaar van de belasting. Dat is toen wegbezuinigd door er een vaste vergoeding voor in de plaats te stellen die door de bank genomen lager is dan de belastingaftrek die er ooit was. Het heeft zelfs een paar jaar moeten duren voordat de nieuwe regeling met terugwerkende kracht werd uitbetaald. En nu wordt ook nog die laatste regeling helemaal weggenomen.
Ik snap dat er bezuinigingen nodig zijn. Maar als het om maatschappelijk gezien bredere onderwerpen gaat, dus onderwerpen die een groter deel van de bevolking raken, dan is een paar procent ergens op bezuinigen al genoeg voor een flinke rel. De vergoeding voor adoptie is dus in een paar jaar tijd voor 100% wegbezuinigd. Dit betekent inderdaad dat het geen optie meer is voor een flinke groep mensen om te adopteren, en hiermee wordt adoptie dus definitief iets voor de bovenste inkomensklassen. En dat terwijl voor een aantal groepen personen dit de enige manier is om een gezin te stichten.
Ik hoorde ook dat het aantal BKA aanvragen enorm aan het kelderen is. Ook niet in een paar procenten, maar echt tot een fractie gereduceerd van wat het nu is. Dat betekent volgens mij dat deze bezuinigingsmaatregel sowieso al een heel stuk minder nodig is.
Wie is er goed in het opstellen van een petitie?
Groet,
Sander