Bijdrage overheid 2013

• Sander

Ah, goed om te horen! Ik denk wel dat we een beetje op moeten schieten want volgens mij lopen er nu al allerlei budgettaire overleggen in de Kamercommissies voor 2013. Wil jij even meehelpen door de link hier zo snel mogelijk te plaatsen zodra je die hebt?

• driekindjes

het is toch van de zotte geworden!!! sorry dat ik het zo zeg, maar het stuit me erg tegen de borst dat je echt krom moet liggen om een kind een thuis en toekomst te bieden. erg jammer

• rcn@quicknet.nl

Best leden , al een tijdje lees ik mee.

Zelf hebben wij een lange weg afgelegt en uiteinderlijk gaan we voor adoptie.

Zelf heb ik geprobeerd om allerlei informatie te vinden over adoptie , en ik moet zeggen dat ik dit niet in overvloed kan vinden.

Zelf lees ik al een tijdje actief mee , en vond het vandaag tijd om eens te reageren.

Zelf mogen wij aankomende februari mee doen aan de via curcus zo blij als een hond hebben wij gelijk de rekening betaald, dit vond ik al een behoorlijke klap geld.

Zelf hoop ik bij de via een hoop info te vinden.

Zelf hadden we een rekensommetje gemaakt dat adoptie rond de 15000 euro zou gaan kosten , dit hield voor ons in 5 jaar lang gewoon alles wegleggen , nu weet ik inmiddels dat het bedrag al rond de 25000 is geworden , met een lenning in ons achterhoofd was dit ook nog te doen , en nu lees ik dat we niet eens de 3700 meer terug krijgen…..

Ik ben er doodziek van , adoptie is voor ons de enigste weg om een gezinnetje te mogen krijgen .

Wij zijn nu echt in twijfel om alles maar stop te zetten het is gewoon onbetaalbaar.

Ik vind het op deze marnier echt kinderhandel worden , waar gaat het nou om?

Het gaat er toch om om zo'n kindje zonder toekomst een gezond leven aan te kunnen bieden, met een toekomst!

Waarom moet dit 25000 euro kosten , waarom moet de via curcus 1700 kosten?

Dat de reis betaald moet worden dat , je een weeshuis een donatie doet prima , dat mensen betaald moeten worden voor het werk wat ze verrichten okee , maar waar gaat dat andere geld heen?

Iets om over na te denken!

• Mirjam1

Tja,

http://www.foreignpolicy.com/articles/2008/10/15/the_lie_we_love

Wordt steeds actueler.

• Nannie

Yep… en zelfs in de VS (waar mensen een stuk meer zelf moeten betalen dan hier) is er belastingteruggave.

Wij liggen dus echt krom om het geld bij elkaar te krijgen, want dus een inkomen onder modaal.

Dat we mogelijk / waarschijnlijk niet voor een sibling kunnen gaan maakt het nog duurder.

Ik lig er geregeld wakker van.

Ik blijf het naar vinden, dat je als aspirant-adoptief ouder alles zelf moet betalen. Nog geen kopje thee kan er af tijdens de VIA (die trouwens ook buitenproportioneel duur is), elke punt die de notaris zet, elke verklaring van weet ik veel wie, alle kosten van de vergunninghouder, alles moet je zelf betalen.

Het merendeel van de kosten zit bij ons echt in Nederland.

Mochten hier ooit kinderen komen, dan komt er (haha hopelijk dan toch ;-)) wel kinderbijslag.

Zo bizar dat je jaren en jaren krom ligt en je dan als je grootste wens vervult is nog geld toe krijgt ook….

• Michiel

Ik geef toe dat ik makkelijk praten heb, met twee adoptiekinderen en adoptiekosten gedeeltelijk vergoed door een sympathieke belastingteruggave, maar je kunt het ook van deze kant bekijken: adoptie is bedoeld als een kinderbeschermingsmaatregel. Waarom zou je adoptieouders van buitenlandse kinderen in dat kader subsidiëren? Dat is een heel inefficiënte manier van het besteden van belastinggeld. Dat is natuurlijk heel zuur voor mensen met een laag inkomen, maar er is wel meer heel zuur voor mensen met een laag inkomen.

En ja, vruchtbaarheidsbehandelingen worden ook (meestal of deels) vergoed door de ziektekostenverzekering. Maar adoptie was toch niet bedoeld om een kinderwens te vervullen? Dus deze vergelijking snijdt geen hout.

Als beleidsmaker zou ik niet onder de indruk zijn van een petitie om een adoptievergoeding in stand te houden.

Ik weet ook nog wel een betere besteding van dit belastinggeld: nazorg voor geadopteerden. Toch bijna 2 miljoen per jaar als ik snel reken, bijna evenveel als de bezuiniging op het FIOM.

Michiel

(zoekt alvast dekking tegen boze reacties :) )

• rcn@quicknet.nl

Ik wil even aangeven dat wij geen lage inkomen hebben , kan je dus nagaan dat je echt een top inkomen moet hebben om even 25000 euro bij elkaar te kunnen sparen.

Van mij zal je geen boze reactie krijgen want ieder heeft zijn eigen mening , wel wil ik daarbij een opmerking plaatsen dat dit soort dingen makkelijk te zeggen zijn als je eenmaal al een compleet gezin hebt.

Ik vind adoptie nm wel een manier om gezin te kunnen vormen en dat daar kosten aan verbonden zijn dat vind ik ook meer dan terecht , ik vraag me alleen dan af of het bedrag dat er nu voor berekend word wel eerlijk is.

Maar misschien ben ik ook wel naief en daarom probeer ikzoveel informatie te verzamelen.

Ook heb ik de vorige post van Mirjam 1 doorgelezen ik vind het allemaal heel indrukwekkend , ik ben alleen wel van mening dat er echt nog genoeg kinderen zijn die wel gered zijn via adoptie .

• Mirjam1

Dat zijn echter niet de kinderen waar de meeste wensouders op wachten.

En hoe je het ook wendt of keert: adoptie is een kinderbeschermingsmaatregel. Echt waar.

• siblingdream

Ik ga hier ook verder niet op reageren, verstop je inderdaad maar………

• Sander

Hoi Michiel,

Ik heb wel een leuk ideetje voor je: misschien moet je die 2 sympathieke belastingteruggaves gewoon overmaken naar adoptienazorg? Wat kan nou een fantastischer manier zijn om je eigen argumentatie kracht bij te zetten? ;-)

“Dat is natuurlijk heel zuur voor mensen met een laag inkomen, maar er is wel meer heel zuur voor mensen met een laag inkomen.”

Dus? Omdat “er wel meer zuur is”, er maar niks aan doen? Dat zou behoorlijk zuur zijn voor mensen die het met minder moeten doen. Er is sprake van een ongelijke positie, en niet t.a.v. de aanschaf van materiële zaken, maar t.a.v. de mogelijkheid om via adoptie een gezin te stichten. Dat heeft toch wel een iets andere emotionele lading voor velen, denk ik.

“Maar adoptie was toch niet bedoeld om een kinderwens te vervullen?”

Adoptie is inderdaad in de eerste plaats een kinderbeschermingsmaatregel, maar volgens mij is het vervullen van een kinderwens een absolute voorwaarde voor adoptie. Het lijkt mij niet in het belang van het adoptiekind als het niet gewenst zou zijn.

“Als beleidsmaker zou ik niet onder de indruk zijn van een petitie om een adoptievergoeding in stand te houden.”

Dat lijkt me geredeneerd vanuit de argumentatielijn die jij op dit prikbord voert een logische conclusie. Of iedere andere beleidsmedewerker daar ook zo over denkt, lijkt me niet op voorhand vaststaan, dus petitiestellers: laat u niet ontmoedigen!

Groet,

Sander