China (meiling of WK)

• MCP

Ja dat kan.

Maar ik ben dan wel benieuwd op welke gronden de BT verlengd is toen de oudste 46 werd.

Want mij is verteld dat dit ALLEEN gebeurd als je al op een wachtlijst staat en er zicht is op een voorstel……

Maar jullie moeten nog een VGH kiezen en staan dus nog niet op een wachtlijst.

Dus ook dan kan de BT verlengd worden?

• BG

Onze ervaring is dat bij een ziek kind ook K&T prima ondersteuning biedt. Wellicht dat je bij K&T met meer onzekerheid moet kunnen leven. Er is weinig medische kennis voor handen en de rapportjes worden m.i. niet door een medicus gescreend. Maar als je vooral zekerheden wilt moet je sowieso geen kindje met een sn adopteren. Het achterlaten van een kindje in China moet m.i. niet in je repertoire aan keuzen zitten. M.i. is het “misgaan” van een adoptie een vh niet te verwijten.

Overigens ben ik het wel met je eens over dat bemiddelen in landen waar dat eigenlijk niet zou moeten gebeuren. Met een vergrootglas op zoek naar ieder potentieel te adopteren kind.

• sabine12

Nou sorry hoor, maar een vergunninghouder heeft m.i wel degelijk een verplichting als het gaat om het verantwoorden van de gezondheids situatie van de kinderen die ze bemidellen.

Ik heb nu in de afgelopen jaren al meerdere keren vernomen dat mensen de kinderen in China laten vanwege een medisch dossier wat totaal niet overeenkomt met de verkregen informatie bij voorstel. Dit lijkt me nou totaal niet in het belang van het kind. daarnaast is iedereen altijd zo fel op het verstrekken van juiste achtergrond informatie, da zou je toch hetzelfde mogen verwachten van een juiste gezondheids situatie?

• BG

Geen kindje met een sn adopteren uit China is het enige wat ik je aan kan raden als je vindt dat alles moet kloppen. Want dat is gewoon vaak niet zo.

• Anja1

Sabine,

Je gaat af op informatie van ouders die zeggen dat de informatie totaal niet overeenkomt. Meestal ligt het wat genuanceerder. Als mensen aangeven wel een kind met schisis te willen, maar dan totaal niet beseffen dat daar gehoorproblematie bij kan horen, dan is het wel wat schrijnend als op grond daarvan het kind niet meegenomen wordt (geen fictief voorbeeld) onder het motto dat men ‘'geen doof kind wilde’'. Het is maar de vraag of dat kind doof was, maar in enkele uren wordt dan een diagnose gesteld in China onder druk van westerse adoptieouders. Diagnoses als ‘retarded’, ‘autistisch’, ‘nooit in staat tot lopen’, of ‘nooit in staat tot normaal leven’ worden in no time gesteld - diagnoses waar hier jaren voor nodig zijn na veel en zorgvuldig onderzoek. Kinderen die lang in een tehuis hebben gezeten, vertonen overigens op hersenscans sowieso een ‘achtergebleven’ beeld - ook bij niet SN kinderen.

Je hebt het nogal fel erover dat iedereen wil dat de informatie klopt. Ik denk dat vooral adoptieouders die perse een gezond kind willen, dat willen. De meeste ouders die kiezen voor SN weten inmiddels wel dat ze rekening dienen te houden met risico's. Kinderen worden over het algemeen niet voor interlandelijke adoptie aangeboden omdat de medische zorg zo goed is, of omdat daar alle financiën voor zijn - misschien goed om dat even in het achterhoofd te houden….

Ook jij schrijft - zoals velen voor jou - een betoog met daarin ‘dat lijkt me niet in het belang van het kind’. Terwijl daar eigenlijk moet staan ‘adoptieouders willen dat niet’. Misschien is het ook weer eens goed om te bedenken wat je zou doen als je zou bevallen van een kind met een (onvoorziene) handicap? Niet alles is maakbaar in het leven.

Groet,

Anja

• pepe

Met het risico dat we hiermee een totaal andere discussie oproepen dan de vraag was…

Het ligt niet alleen bij ouders zo dat we graag hebben dat rapporten kloppen; een vergunninghouder wordt ook door justitie gecontroleerd op volledigheid, betrouwbaarheid en juistheid van rapportjes. Als er te veel klachten zouden komen dat een VGH hier zijn werk niet juist in doet (lees; bijvoorbeeld de rapporten door een medicus te laten bekijken, navraag doen en updates vragen als de informatie te oud is zijn manieren om je werk goed te doen) of niet goed monitort of de juiste mensen gematched worden met de juiste kindjes, kan dit consequenties hebben voor vergunninghouder en het adoptiekanaal.

Je kunt hier redelijk eenvoudig op googlen, de rapporten van justitie hierover zijn openbaar.

Als een VGH dit allemaal doet; dus én de rapportjes laat updaten én bekijken door een medicus en de match laat controleren voordat hij naar justitie gaat kan er nog steeds wat fout gaan in land van herkomst…. doordat men het iets rooskleuriger voor wil stellen, doordat er informatie achterwege is gelaten of doordat men het gewoon niet wist, omdat men de signalen niet juist herkent of het kindje nog te jong was om iets te signaleren.

Ook dan heeft een VGH een taak; want ouders krijgen niet voor niks een goedkeuring voor bepaalde sn. Als je in het land van herkomst wordt geconfronteerd met een kindje met een totaal andere mate van ontwikkeling dan je zou verwachten, zelfs voorbijgaand aan een achterstand die toe te schrijven is tehuisachtergrond, dan mag je als adoptie-ouder verwachten dat je VGH je daarin steunt, je begeleid en waar nodig stappen onderneemt.

Of dat het achterlaten van je kindje goedkeurt; dat voelt voor iedereen anders. Wij weten uit ervaring dat we er voor gaan, ik ken mensen die er 300 % voor gingen en waar het 100% is meegevallen maar ook mensen die het (nog steeds) heel zwaar hebben. Oordelen over de situatie is altijd makkelijker als je er zelf niet in zit. Net zoals eenieder bij complicaties bij een zwangerschap andere grenzen heeft en daar op een andere manier zijn/haar weg in vindt.

En ja, ik ben het met jullie eens dat kiezen voor sn adoptie betekent dat je durft om te gaan met onzekerheden…. maar dat vind ik sowieso bij adoptie; hechtingsproblematiek wordt niet vooraf gediagnosticeerd en dat is volgens mij toch wel een van de zwaarste sn's. Eigenlijk vind ik dat sowieso bij het krijgen van kinderen; de wereld is nooit meer zo zeker als voordat je kinderen kreeg….

En dat neemt niet weg dat als er dan een stukje zekerheid ingebouwd kan worden, daar een taak voor de VGH ligt; de zekerheid dat je weet dat je VGH er in ieder geval alles aan heeft gedaan om het zo goed mogelijk te regelen… dat mag je toch wel verwachten?