K&T is ook op zoek naar ouders....

• Nannie

Ik vind dit erg veel invulling voor een ander hoor Anja.

Als je al (veel) kosten hebt gemaakt en de kosten van de desbetreffende vergunninghouder ook weer erg hoog zijn, dan is het financieel ook gewoon moeilijk, zo niet onmogelijk om over te stappen.

Dat heeft niets met wel of niet voor SN gaan te maken.

Er zullen best aspirant-adoptieouders zijn die nog steeds gaan voor een gezond kindje, hoe irreeel ook, maar ik denk dat het merendeel van de mensen tegen bovenstaand probleem aan loopt.

• Sander

De boel eens even goed doorspreken kan inderdaad slim zijn. In de kring van ouders die ik spreek, merk ik dat men door de informatieverstrekking van pak 'm beet de afgelopen 1-2- jaar behoorlijk is opgevoed op het onderwerp SN en de verwachtingen die je op dat punt moet hebben. Ik zie ouders met een behóórlijke ruimte voor SN zich de krampen zoeken naar goede informatie - over wat welke SN precies betekent en waar ze wel/niet bemiddelbaar zijn met hun dossier. En dan ook nog allerlei afwegingen moeten maken inzake kosten, om nog maar niet te spreken over opgebouwde wachttijden die verloren gaan bij een overstap. Ik vraag mij echt af of de manier waarop het proces nu is ingericht, optimaal is om de beste, en snelst mogelijke match te maken in het belang van het kind. Kinderen waarvoor adoptie écht nodig is en die zitten te wachten op ouders, hebben immers ook baat bij tempo - op verantwoorde uitgangspunten uiteraard.

• Sander

Hoi Tjitske,

Ik voel mee met je betoog hoor, maar haak toch even in op je zin: “We zijn redelijk afwachtend geweest omdat wij ook begrijpen dat het vervelend is als er steeds wordt gebeld.”

Ik zou het om willen draaien: als de VGH aan goede informatieverstrekking doet, dan hóef je ook niet steeds te bellen. Doen ze dat niet: telefoon pakken! Eigen schuld, dikke bult, toch?

Sterkte!

Sander

• Sander

PS, schiet me nog een vraag te binnen. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de procedure voor China. Maar de kinderen waarvan China aangeeft dat ze op ouders wachten (ik lees over special focus lijst enz.), zijn dat voor K&T en voor WK niet precies dezelfde kinderen dan? Als dat klopt, dan zou ik gewoon de vraag aan K&T voorleggen hoe zij de verschillen verklaren in wachttijd t.o.v. WK. M.a.w.: waaróm zou je over moeten stappen als er veel kinderen zijn die zitten te wachten in China? Ook de eisen t.a.v. SN mogen bij WK toch niet anders zijn dan bij K&T, wederom geredeneerd dat het in principe om dezelfde kinderen gaat?

In sommige andere landen zijn de zaken anders geregeld, daar hangt het van het lokale contact af welke kinderen via welke NLse vergunninghouder adoptabel zijn. Maar juist omdat ik voor China over een gecentraliseerde lijst lees…

• Elfje

Mee eens, Nannie. Stel je staat nu ingeschreven bij K&T. En later blijkt dat er via Wereldkinderen veel kinderen wachten op ouders. Dan kun je natuurlijk switchen van vergunninghouder, maar dan ben je ook je reeds betaalde € 6.000,- (bureaukosten) aan K&T kwijt. Niet voor iedereen is het financieel haalbaar om over te stappen.

• Anja1

Dag Nannie,

Jij mag het invulling vinden, maar feit is dat er te weinig ouders zijn voor kinderen met een SN. En dat ligt echt niet alleen aan hoge overstapkosten enzovoort, maar vooral omdat er ook behoorlijk wat mensen zijn die niet willen kiezen voor adoptie van een SN kind. En dat voelt heel naar vind ik.

Anja

• Anja1

Dag Marron,

Ik vind het anders behoorlijk opvallend dat iemand in een post het alleen heeft over ‘'er is helemaal geen JONGE TWEELING’'. Er zijn wel allerlei andere kinderen maar de interesse was kennelijk vooral voor die jonge tweeling….

Groet,

Anja

• Anja1

Dag Sander,

Ongetwijfeld worden ouders goed voorbereid op het feit dat er steeds meer SN adoptie plaatsvindt. Maar ik zie toch ook nog steeds mensen die het hebben over ‘nieuwe kanalen’, ‘jonge kinderen’, ‘gezonde kinderen’ en ‘recht op een kind’. En tja, vergunninghouders zoeken dringend ouders, er schijnen talloze mensen te willen adopteren… en toch geen match te maken? Het wil er bij mij niet zo goed in.

Groet,

Anja

• Hadassah.

Hoi Tjitske,

Het lijkt me in jullie geval veel beter om met K&T in gesprek te gaan.

Blijkbaar liggen er dossiers maar ijn jullie wensen niet ruim genoeg.

Een gesprek waairin jullie nogmaals jullie wensen kunnen doorgeven en doornemen kan heel verhelderend werken.

K&T is niet de beste qua communicatie maar was wel jullie keus.

Overstappen betekend nog langer wachten maar betekend ook dat er een kind nog langer in een weeshuis woont.

Kies voor een kind wat naar jullie snakt. Die kinderen ijn er. In dossiervorm bij K&T.

Groetjes en veel wijsheid toegewenst

Hadassah

• Yunala

Volgens mij zijn de wachttijden bij K&T, WK en Meiling redelijk gelijk, het kan binnen een week of zelfs voor je papieren in China liggen, of het kan bij alle 3 wat langer duren, afhankelijk van je mogelijkheden qua sn en leeftijden. Soms kan het helpen om in een gesprek nog een aan te geven dat je bv niet alleen voor schisis kiest, maar in elk geval ook open staat voor andere sn. De sn van de sf lijst zijn relatief zeldzamer of combinaties die je wellicht niet op je lijstje hebt staan.

Communicatie moet van 2 kanten komen, en ik weet uit ervaring dat K&T wil dat je 100% achter een sn kunt staan en het niet onderschat, wellicht dat ze je daarom niet eerder benaderen?