K&T is ook op zoek naar ouders....

• Nannie

Haha.. ja, maar ZO werkt het dus niet!

Als er ergens een kind niet gematcht kan worden moeten de ouders overstappen (en extra betalen), maar de vergunninghouder gaat voor zover ik weet geen samenwerking aan.

Of hebben anderen hier andere ervaringen mee?

• Sander

Hoi Anja,

Je schrijft:

“Maar ik zie toch ook nog steeds mensen die het hebben over ‘nieuwe kanalen’, ‘jonge kinderen’, ‘gezonde kinderen’ en ‘recht op een kind’.”

Dat is erg veel bij elkaar geraapt, ik ga er even punt voor punt doorheen.

Nieuwe kanalen: als landen veranderen qua noodzaak voor adoptie, dan zij dat zo. Zolang het maar verantwoord wordt georganiseerd, en niet koste wat het kost.

Jonge en gezonde kinderen: volgens mij vraag je genoeg aandacht voor het punt dat jong/gezond niet de categorie kinderen is die het het hardste nodig heeft. Mijn punt is dat ik het ook steeds minder hóór bij Nederlandse aao's en volgens mij wordt dat gestaafd door het feit dat NL één van de hoogste SN-adoptie-percentages heeft. Ik denk dat adoptieouders in hun rol moeten groeien tijdens de procedure. Ben ik heel eerlijk in: toen wij aan het begin van onze procedure stonden en ons er nog niet zo in hadden verdiept, zat het hele SN verhaal ons ook niet zo tussen de oren als nu. Maar ik zie geen vergunninghouderwebsites meer die openlijk verkondigen dat je nog makkelijk jonge en gezonde kinderen kunt adopteren - integendeel. Ik hoorde laatst ook dat het SN onderwerp en de realiteit van wat je daarin moet verwachten, al heel nadrukkelijk in de VIA aan de orde komt vóórdat je moet besluiten of je de rest van de cursus en de adoptieprocedure ook gaat volgen. Lijkt mij dus dat het erg lastig wordt voor adoptieouders om vol te houden op een spoor van “jong en gezond”.

Recht op een kind: heeft niemand. Er zullen best af en toe mensen zijn die zoiets zeggen maar het aantal mensen dat begrijpt dat adoptie om het zoeken van ouders bij kinderen gaat (zeker tegen de tijd dat ze een BT krijgen), in plaats van andersom, is toch gelukkig wel in de overgrote meerderheid.

“En tja, vergunninghouders zoeken dringend ouders, er schijnen talloze mensen te willen adopteren… en toch geen match te maken? Het wil er bij mij niet zo goed in.”

Tsja, toch ken ik vrij veel ouders die SN-kinderen willen adopteren en die hun weg door het huidige systeem maar heel moeilijk vinden. Kom je ten tijde van het inschrijven in aanmerking voor VGH/land/contact X o.b.v. je huwelijksduur, geaardheid, leeftijd, huwelijkse staat, medisch dossier, geloof, financiële positie, verblijfstijd-land-van-herkomst of procedurekosten, dan kan het na een flinke tijd wachten zomaar ineens blijken dat je beter voor VGH/land/contact Y had kunnen gaan. En daar zijn ook kinderen die allang gematcht hadden kunnen worden de dupe van. Terwijl de ruimte voor SN er gewoon is bij de ouders! Niet écht fijn als je in die positie zit en dan steeds maar weer de nadruk ziet leggen op het feit dat adoptieouders niet voor jong en gezond moeten gaan.

Groet,

Sander

• Sander

Hoi Nannie,

Even voor de duidelijkheid: ik was er al bang voor dat het in de praktijk zo niet werkt, maar zo hoort het officieel toch wel te werken? En anders moet het inderdaad aangekaart worden!

Groet,

Sander

• Hadassah.

Sorry Sander mijn fout.

Bedankt voor de aanvulling!

• Lesley

En ook kinderen met FAS zijn ontzettend lieve kinderen die ook heel graag een pappa en mamma willen….

• Elfje

Er schrijft toch niemand dat kinderen met FAS geen lieve kinderen zijn? Ik hoop in ieder geval dat er snel goede ouders voor deze kinderen gevonden worden.

• pepe

Volgens mij zijn de wachttijden bij K&T, WK en Meiling redelijk gelijk, het kan binnen een week of zelfs voor je papieren in China liggen, of het kan bij alle 3 wat langer duren, afhankelijk van je mogelijkheden qua sn en leeftijden

ik twijfel daar dus aan, heb geen beeld bij de huidige matchingssnelheid van WK en van Meiling alleen van het afgelopen jaar maar ik ken geen mensen bij Meiling die open stonden voor schisis en na een jaar nog niet gematched zijn… in tegendeel; de koppels die ik ken die afgelopen jaar zijn afgereisd voor een kindje met schisis, hadden allemaal een voorstel binnen 3 maanden, ook kindjes ruim onder de twee jaar.

WK heeft het in hun oproep zelfs over op gespek kunnen komen als je niet open staat voor meerdere sn's….. dan kunnen er toch nooit veel mensen op de wachtlijst meer staan? Laat staan al bijna een jaar?

Wij reisden min of meer tegelijkertijd met koppels van K&T en in die reisgroep waren mensen met een vergelijkbaar voorstel; qua sn, niet qua leeftijd. Wij hadden niet gewacht op een voorstel (match ruim voor papieren naar China gingen), zij hebben bijna een jaar moeten wachten na LID…. voordeel voor hen was wel dat zij binnen 2 maanden na voorstel naar China konden en wij pas na 5 maanden…..

Al met al denk ik dat een vlugge match bij alle 3 de VGH kan, zeker bij een ruime sn-lijst en ruime leeftijdsgrenzen maar dat er wel degelijk verschil is tussen de maximale wachttijd, misschien afhankelijk van wat een vergunninghouder als minimale sn-lijst hanteert, maar toch; als ouder krijg je echt wel op je heupen als er geroepen wordt dat er tekort aan ouders is en je zelf ondertussen maar moet wachten…

• pepe

overstappen kost veel geld; je bent vaak een groot deel van je al betaalde kosten kwijt (zo niet alles) en met alle kosten bij de volgende VGH opnieuw betalen.

Los daarvan kan het dan weer even duren; je moet opnieuw op intake, opnieuw je dossier aanmaken of het moet in China overgeheveld worden en de tijd die daarmee gemoeit kan zijn, is wellicht ook de tijd die je nog moet wachten op een voorstel.

Daar komt bij dat je nu echt al heel lang wacht; als er nu een voorstel komt gaat de tijd tot LOA hardstikke vlug; kans dat hij er zelfs al bij zit; alle dossiers tot april 2012 zijn al door de review en bij sn-dossiers ijn ze vaak nog verder. Dat kan dan vervolgens betekenen dat je nu na een voorstel snel kunt reizen, als je overstapt en de boel opnieuw ingelogd moet worden, duurt de tijd na voorstel misschien weer langer; allemaal zaken die alleen een VGH je precies kan uitleggen maar waar je wellicht wel rekening mee moet houden.

Ik zou eerder een gesprek aanvragen bij K&T; waar ligt het aan dat je nog niet gematched bent? Is er nog steeds sprake van een besloten pagina waar ze ouders zoeken voor sf-kindjes? Kun je daar op zien wat de profielen zijn waar ze ouders voor zoeken?

En wellicht verduidelijkend; het is in alle landen te zien dat er in deze tijd van het jaar (de maanden voor het Chinees nieuwjaar) een stuk minder kinddossiers aan de shared-list worden toegevoegd; dan kunnen VGH ook net iets minder matchen, wellicht dat het nu weer wat aantrekt….

• Lesley

Dat klopt maar de vaststelling “maar dat zijn voornamelijk FAS kindjes” komt op mij over als “die wil toch niemand”.

Maar dit is geheel off-topic, dus klaar!

• G

ja wij zijn in 2010 ver in de procedure over gestapt naar een andere vergunninghouder,en voor een ander land, wij hebben toen gereageerd in maart 2010 op een oproep bij K&T.

onze procedure stop gezet bij wereldkinderen,en opnieuw opgestart bij K&T.

Dit is allemaal prima verlopen bij K&T, eind mei 2010 kregen wij het officiele voorstel,en 13 juli zijn we afgereisd.

Dit was geen china.