Hoi Anja,
Je schrijft:
“Maar ik zie toch ook nog steeds mensen die het hebben over ‘nieuwe kanalen’, ‘jonge kinderen’, ‘gezonde kinderen’ en ‘recht op een kind’.”
Dat is erg veel bij elkaar geraapt, ik ga er even punt voor punt doorheen.
Nieuwe kanalen: als landen veranderen qua noodzaak voor adoptie, dan zij dat zo. Zolang het maar verantwoord wordt georganiseerd, en niet koste wat het kost.
Jonge en gezonde kinderen: volgens mij vraag je genoeg aandacht voor het punt dat jong/gezond niet de categorie kinderen is die het het hardste nodig heeft. Mijn punt is dat ik het ook steeds minder hóór bij Nederlandse aao's en volgens mij wordt dat gestaafd door het feit dat NL één van de hoogste SN-adoptie-percentages heeft. Ik denk dat adoptieouders in hun rol moeten groeien tijdens de procedure. Ben ik heel eerlijk in: toen wij aan het begin van onze procedure stonden en ons er nog niet zo in hadden verdiept, zat het hele SN verhaal ons ook niet zo tussen de oren als nu. Maar ik zie geen vergunninghouderwebsites meer die openlijk verkondigen dat je nog makkelijk jonge en gezonde kinderen kunt adopteren - integendeel. Ik hoorde laatst ook dat het SN onderwerp en de realiteit van wat je daarin moet verwachten, al heel nadrukkelijk in de VIA aan de orde komt vóórdat je moet besluiten of je de rest van de cursus en de adoptieprocedure ook gaat volgen. Lijkt mij dus dat het erg lastig wordt voor adoptieouders om vol te houden op een spoor van “jong en gezond”.
Recht op een kind: heeft niemand. Er zullen best af en toe mensen zijn die zoiets zeggen maar het aantal mensen dat begrijpt dat adoptie om het zoeken van ouders bij kinderen gaat (zeker tegen de tijd dat ze een BT krijgen), in plaats van andersom, is toch gelukkig wel in de overgrote meerderheid.
“En tja, vergunninghouders zoeken dringend ouders, er schijnen talloze mensen te willen adopteren… en toch geen match te maken? Het wil er bij mij niet zo goed in.”
Tsja, toch ken ik vrij veel ouders die SN-kinderen willen adopteren en die hun weg door het huidige systeem maar heel moeilijk vinden. Kom je ten tijde van het inschrijven in aanmerking voor VGH/land/contact X o.b.v. je huwelijksduur, geaardheid, leeftijd, huwelijkse staat, medisch dossier, geloof, financiële positie, verblijfstijd-land-van-herkomst of procedurekosten, dan kan het na een flinke tijd wachten zomaar ineens blijken dat je beter voor VGH/land/contact Y had kunnen gaan. En daar zijn ook kinderen die allang gematcht hadden kunnen worden de dupe van. Terwijl de ruimte voor SN er gewoon is bij de ouders! Niet écht fijn als je in die positie zit en dan steeds maar weer de nadruk ziet leggen op het feit dat adoptieouders niet voor jong en gezond moeten gaan.
Groet,
Sander