baby adopteren uit welk land?

  • Mama

    Ja, maar als je meer mee had willen maken van het kindje dat je nu hebt, dan… had je dit kindje nooit gehad. Wij adopteerden ons kindje met 2,5 jaar en ja, ik had graag elke seconden van dat prille leventje meegemaakt. Maar… dan zou het nooit ons kindje geweest zijn.

    Dus ik vind dat zelf zo'n nietszeggende reden. Elk kind heeft een eigen geschiedenis. Moet je dan je eigen wens om zoveel mogelijk mee te maken belangrijker maken dan het belang van een kind? Dat gaat er bij mij niet helemaal in.

  • Anja1

    Ja, Sil zal best zo haar redenen hebben om een kindje jonger dan een jaar te willen adopteren - de vraag is alleen of die redenen zo valide zijn als gekeken wordt vanuit de kinderen waarvoor ouders gezocht worden. Uit de meeste landen zijn de kinderen ouder, vaak met een special need. De landen waar nog wel babies of zeer jonge kinderen vandaan komen - in mijn ogen kun je bij die landen vraagtekens zetten, bijvoorbeeld of wel goed genoeg gekeken is naar de mogelijkheden in het land van herkomst zelf, of het wrange feit dat een adoptie naar het buitenland meer oplevert financieel dan een adoptie in het land van herkomst zelf. Inderdaad zou het voor veel oudere kinderen fijner geweest zijn als ze eerder geadopteerd zouden zijn, en daardoor wellicht minder mee zouden hebben hoeven maken - maar dat is niet zo. In het hier en nu zoeken de meeste landen adoptieouders buiten het eigen land voor kinderen die in het land zelf moeilijker plaatsbaar zijn; oudere kinderen, en/of special need kinderen.

    En vergis je niet inderdaad, een jong kindje is niet per definitie makkelijker, als het gaat over hechting, belaste achtergrond enz.

    Kortom Sil, misschien gewoon nog eens alles overdenken, informatie opdoen, en niet te hard op zoek naar een zo jong mogelijk kind?

    Groetjes,

    Anja

  • Emoe

    Gelukkig maak je van elk kindje, jong of oud, álles mee vanaf de dag van de ontmoeting ! Vanaf dan ga je samen, als gezin, door het leven. Wat dat betreft mis je niks bij een ouder kindje. Wij genieten vanaf dag 1 van onze beide jongens, met heel ons hart, met elke vezel in ons lijf.

    De eerste was bijna 5, en bij de 2e dachten we zelf opnieuw aan ongeveer die leeftijd. Het was wel even wennen toen hij pas 3,5 bleek te zijn, piepjong dus, in onze ogen :-) Hoewel we met volle overtuiging voor een ‘ouder’ kindje kozen, hadden we ze natuurlijk graag eerder willen leren kennen: het zijn namelijk zulke geweldige jongens.

    Maar als er al een kindje in je gezin is, zal je toch echt een jonger kindje moeten adopteren. Dus dan behoort een ouder kindje niet altijd tot de mogelijkheden.

    Emoe

  • Marièlle67

    Vanuit Nigeria komt regelmatig het verzoek of er adoptie-ouders zijn voor hele kleine kindjes met HIV of andere SN.

    Als je vraagt bedoelt is om te achterhalen waar gezonde jonge baby's vandaan komen denk ik dat je een lange zoektocht te gaan hebt. Gelukkig worden jonge gezonde kindjes vaak in eigen land geadopteerd. Nu nog hopen op de tijd dat alle kinderen in hun eigen land een goed thuis kunnen vinden….

  • Nathalie

    BG,

    Ik vraag me tijdens het lezen van jouw reacties af waarom jij zo cru reageert op alles wat over jonge kinderen gaat. Je reacties slaan werkelijk nergens op…

    Als adoptieouder wil je nu eenmaal graag een kind opvoeden. En ik zou ook gaan voor een baby als die mogelijkheid er is. Nee, ik ben (nog) geen adoptie-ouder, maar ik lees vol interesse de discussies.

  • BG

    Als je al mijn reacties leest zie dat ik niets tegen adoptie van jonge kindjes heb. Veel jonge kindjes met een sn wachten op ouders. Wel heb ik moeite met ouders die met alles wat we nu weten een jong gezond kindje wensen/eisen.

    Goed lezen en begrijpen is lastig voor veel (potentiele) adoptieouders

  • Anneke

    Ach, BG toch. Rust maar lekker uit dit weekend.

  • BG

    Ja heerlijk. En op pad met de kids, het wordt mooi weer. Dus lekker naar de boot. Voor jullie ook een fijn weekeinde;-)

  • Anneke

    Leuk je zo te horen! Een heel ander geluid.(tu)

  • froukje

    haha

    Hier een moeder van een kind met SN hebben we zelf bewust voor gekozen , maar denk dat dat niet in ieders machte ligt en denk dat je daar een ieder vrij in moet laten , maar dat is mijn persoonlijke mening , Jonge gezonde baby,s komen echter weinig voor adoptie in aanmerking en overweging voor SN is een persoonlijke keuze

    maar sil te denken is inderdaad taiwan welis waar openstaand SN

    Zuid afrika ook regelmatig SN

    je laten plaatsen op de NL lijst bij de rvk let wel wil niet zeggen dat er ooit een voorstel komt , geld overigens ook voor andere landen er veranderd zoeveel in adoptie land

    en mogelijk de VS

    maar over het algemeen moet je denk ik open staan voor een kindje van 0 t/m 24 maanden

    veel succes

    Gr Froukje