baby adopteren uit welk land?

  • H

    Hoi Sil,

    Uit Zuid Afrika (wij hebben een kindje uit ZA) komen niet alleen kleine babytjes onder 1 jaar.

    Er komen ook geregeld voorstellen van kinderen tussen de 18-22 maanden. Eigenlijk alle leeftijden tussen tot 2 jaar. Ook oudere kindjes maar daar is niet iedereen geschikt voor zoals je al kon lezen. Wij hebben altijd gedacht dat het heel mooi zou zijn dat je zijn/haar eerste verjaardag mee mag maken maar dat je er niet vanuit moet gaan.

    Als je echt alleen maar een baby wilt staar je dan niet blind op ZA.

    En als je nog een beginner bent in adoptieland probeer dan eens een afspraak te maken met mensen die al kinderen hebben geadopteerd om gewoon eens te vragen hoe alles ging/gaat. Adoptieouders zijn altijd erg open als je oprecht geintresseerd bent. Misschien verander je nog van mening over de leeftijd van jullie toekomstige kind.

    Succes met wachten en keuzes maken.

  • ilonka

    nou sil wij hebben 2 kids geadopteerd,

    allebei uit taiwan, een meisje en een jongen allebei gezond en de eerste was 6 maanden en de tweede was 4 maanden toen ze bij ons kwamen. Dus het kan wel.

    groetjes

  • L

    En hoe lang geleden is dat ilonka? Want bij mijn weten kàn je wel een gezond kindje uit Taiwan adopteren, maar hoeft dat niet zo te zijn en moet je open staan voor een kind met een medisch verleden. Kijk maar op de site van Meiling

  • ilonka

    de jongste is geboren in juli 2006 en naar nederland gekomen toen hij 4 maanden was. we hadden doorgegeven dat we openstonden voor een kind tot 4 jaar en ook verschillende special needs. Mede doordat ze bij meiling toen aangaven ook voor wat oudere kids ouders te zoeken. En omdat onze oudste al 5 was vonden wij dat geen probleem Hij heeft alleen last van G6PD een (hij mag beslist geen tuinbonen en nog een paar dingen waar die niet mee in aanraking mag komen) De oudste is naar nl gekomen in 2002.

  • L

    Dat is dus al weer even geleden en het is precies zoals je aangeeft, je stond open voor een ouder kind en/of SN. Dan ben je wel heel verbaasd als je een gezonde baby voorgesteld krijgt! Zo hebben wij een Sn voorstel gekregen dat m.i. heel licht was terwijl we een hele lijst van Sn hadden opgegeven en een combinatie van Sn voor ons ook bespreekbaar was. Heel wonderlijk, omdat je je instelt op ziekenhuisbezoek en therapie en dat bij ons dus zeer minimaal is. Gelukkig voor ons kind uiteraard!

  • pytsje

    G6pd is officieel wel een SN (tje) Het is maar hoe de toekomstige ouders er tegenover staan.

    Het kindje kan wel gezond zijn maar je moet wel met het eten en gebruik van sommige medicijnen rekening houden.

    Ik heb geen problemen met ouders die een zo gezond en zo jong mogelijk kindje willen. Ze zullen toch achteraan in de rij moeten aan sluiten. Dat kan wel eens heel lang gaan duren met de kans dat zij uiteindelijk geen voorstel zullen krijgen.

    Het is altijd zo geweest dat wie de mogelijkheden en de centen heeft, meer keuzemogelijkheden heeft.

    Adoptie is een kwestie van gewenning en groeien in je verwachtingen. Iemand die net in de adoptierollercoaster komt kijken, is nog niet van alle ins en outs op de hoogte. Naarmate je meer over adoptie leert en weet, stel je uiteindelijk je wensen en/of eisen bij. (of niet maar dat is eigen keuze)

    Ouders die nu op de lijst voor China staan met zo gezond mogelijk benijd ik niet. De wachttijd tot voorstel wordt alsmaar langer en langer.

  • ilonka

    nou dit is niet vooraf aan ons kenbaar gemaakt hoor lijkt me toch dat ze dat normaal wel ff doen, wil er geen discussie over beginnen. Het was gewoon zo dat hij dit had en thats it. Dus weet niet waar je dit vandaan haalt, maar ben wel benieuwd.

  • Annalies

    Hallo Ilonka,

    Ik denk dat je op de eerste alinea doelt. ;-)

    g6pd is een erfelijke stofwisselingsziekte, die goed beheerbaar is zolang die niet getriggerd word.

    http://www.stofwisselingsziekten.nl/ziekte/glucose_6_phosphate_dehydrogenase_defici__ntie__g6pd_

    Toen wij onze jongste uit Taiwan adoptereerden was er dat jaar een stel dat een kindje met g6pd kreeg voorgesteld.

    Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, het kindje kan een ziekte of handicap hebben maar toch gezond zijn.

    Het is maar net hoe je er mee omgaat.

    Bijvoorbeeld een kindje met maar 1 been, als het kindje goed gezond is en prima functioneert heeft het dan een SN of niet? Sommige as. adoptieouders zullen dit een SN vinden en andere adoptieouders niet.

  • even anoniem

    Hoi Annelies,

    Ik denk dat Ilonka bedoelt dat haar kind, ondanks de G6PD niet als SN werd voorgesteld.

    Ook bij ons was dit namelijk zo. Dit was info die je er gewoon bij kreeg, geen SN.

    Bij ons spreek ik nog maar over een maand of 7 geleden.

    Hoi Ilonka,

    Mag ik vragen of jullie een duidelijke lijst van medicatie hebben waar niet mee in aanraking gekomen mag worden? En weet jij wat er precies te zien is bij je kind als dit toch gebeurd? Wij zijn hier nog heel erg zoekende in en zowel de huisarts als kinderarts weten er te weinig van om duidelijke info te geven.

    Gr

  • Hadassah

    Hoi even anoniem,

    De VKS kan hier hulp in bieden.

    Zij zijn redelijk goed op de hoogte en goed en uitgebreid geïnformeerd.

    Succes met verder zoeken.

    Groetjes Hadassah