Haags Adoptie Verdrag

• Thorn

“Cambodja…. tja…. de links zijn al gepubliceerd. Wij persoonlijk zijn gestopt met adoptie uit Cambodja toen de verdenkingen op ontoelaatbare zaken wel erg groot werden. Ik ken mensen die hebben doorgezet - ondanks wat bekend was - persoonlijk ben ik blij dat ik dat niet hoef uit te leggen. ”

Cambodja is een heel moeilijk land met veel schrijnende situaties veroorzaakt door een op zeer veel punten zeer naar regiem. Ik snap wel dat de nederlandse regering hier geen verantwoordelijkheid durft te nemen. Ik blijf de adoptabele kinderen uit dit land echter meetellen. Jij niet??????

• Thorn

Zucht. Ik word er door mijn vrouw aan herinnerd dat de reden voor onze verhuizing was dat ik me lekker met de “in mijn ogen” echt belangrijke dingen bezig kan houden en dat we voor de rest gewoon een normaal rustig gezin hebben.

Ik maak me weer veel te druk om Nederlandse locale opvattingen. Ik heb Nederland verlaten voor dit soort opvattingen (niet alleen op adoptiegebied).

Ik vind oprecht dat jullie (mirjam, anja) voor zover ik kan beoordelen goede mensen zijn die qua goedheid ver uit steken boven het gros. Jullie enorme inzet voor SN-kindjes, zowel in de theorie (oa op deze site) en in de praktijk waardeer ik echt wel.

Ik denk dat we deze discussie nooit positief kunnen afsluiten (zoals zovele op deze site).

Stel voor dat jullie het laatste woord hebben, dat ik dat zal lezen, mijn mening over zal vormen en deze niet opschrijf.

Dan ga ik weer lekker riffen en haaien van de ondergang trachten te redden.

• Anja1

Dus het ‘'is gewoon echt niet waar’' is vooral gebaseerd op kindertehuizen die je vrouw heeft bezocht. Dat lijkt me op zijn minst nogal subjectief. De verhalen over kinderen die bij hun ouders worden weggehaald, bijv. omdat ze geboren zijn onder een kind politiek en ouders hun kind pas terugkrijgen als ze de bijbehorende boete hebben betaald - dat zijn allemaal incidenten. Klopt niet met wat ik hoor en lees,schrijnende verhalen zitten daarbij. Maar dat zijn vast ‘ongelukjes’ om jouw terminologie maar even aan te houden!

• Anja1

Het zijn geen adoptabele kinderen Thorn. Juist omdat een behoorlijk aantal van de facilitators in China geen plausibele verklaring had bij de herkomst van tehuizen waaruit ze bemiddelden is het land eind 2002 voor internationale adoptie afgesloten door het Ministerie van Justitie. De zaken waarom werd gevraagd waren (in mijn ogen) niet zo heel ingewikkeld en de toezegging was vanuit Nederland dat internationale adoptie naar Nederland weer opgepakt zou kunnen worden zodra die zaken in orde waren. Na 2002 is daar niets van gebeurd, ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat de overheid in Cambodja er niet zo'n hoge prioriteit aan heeft gegeven…. En daarmee zijn deze kinderen niet internationaal adoptabel. Ze zijn wel in nood, absoluut. Maar alle kinderen in nood, alle kinderen in weeshuizen zijn geen adoptabele kinderen, al mogen de voorstanders van het ‘'aanboren van nieuwe kanalen’' deze cijfers graag hanteren om aan te geven hoe noodzakelijk internationale adoptie is.

• Anja1

Door Femmie Juffer is onderzocht dat adopteren tussen de een en de twee jaar oud niet zo goed lijkt te zijn: te jong om te begrijpen, te oud om er niets van te merken. Dat jong adopteren (als het dan toch moet) klinkt wel mooi, maar tegelijkertijd zitten daar een hoop haken en ogen aan - met name ook etische aspecten. Bedenktijd voor de biologische moeder, moet dat dan maar niet meer? Pogen een kind domestic te plaatsen, zodat in elk geval uiterlijke verschillen minder een rol spelen, moet dat dan maar niet meer?

Ouder adopteren hoeft inderdaad geen probleem te zijn - ik ken heel veel kinderen die op oudere leeftijd geadopteerd zijn (waaronder die van mezelf) en die doen het niet beter of slechter dan kinderen die heel jong gekomen zijn. Oudere kinderen worden ook steeds vaker goed voorbereid. Kortom de bevindingen uit een langlopend onderzoek naar Nederlandse adoptiekinderen!

Jouw situatie is inderdaad zo anders, ik denk niet dat je daar gevolgtrekkingen op kunt baseren zoals je doet - een kind wat in Brazilie is geboren en bij nederlandse witte ouders terecht komt, zal altijd geconfronteerd worden met ‘anders’ ogen dan de ouders. Of ie nou een week oud was, of vier jaar oud was. In jouw geval denk ik dat het een groot goed is dat je vrouw afkomstig is uit het land waar jullie kinderen vandaan komen.

• Anja1

Nee hoor Thorn, ik hoef het laatste woord niet (want daar gaat het helemaal niet om wat mij betreft). Je latere mails (die ik als veel minder stellig ervaar dan de eerdere) zetten ook mij weer aan het denken. En als adoptieouder na blijven denken, dat is nooit verkeerd..:-). In mijn ogen hoeft een discussie niet perse tot een eensgezinde conclusie te leiden - verschillen kunnen en mogen bestaan tenslotte! Maar als het gaat om dat die discussies hier veel tijd kosten: dat ben ik helemaal met je eens - dus ga jij lekker haaien en riffen redden, dan ga ik onkruid uit de tuin trekken (ook een soort reddingspoging..:-)

Groetjes,

Anja

• Thorn

China hoort (en 1 kind politiek) is uniek en wij zijn beiden niet in chinese tehuizen geweest (ongeveer het enige aziatische land waar we niet in tehuizen zijn geweest.

• Marièlle67

Er zijn ook heel veel kinderen niet adoptabel om de doodsimpele reden dat ze verblijven in tehuizen waar geen adoptie-contact mee is. Tijdens onze VIA kregen we een filmpje te zien van een dame die een tehuis runde (ik meen in India maar daar kan ik me in vergissen) en die de keuze had gemaakt om al haar tijd en aandacht in de kinderen te steken en niet in de procedures die ze allemaal moest volgen wanneer ze met adoptie bezig zou gaan. Haar redenatie was dat ze op de manier die zij nu had verkozen meer kinderen kon helpen dan wanneer ze een deel van haar tijd in adoptie-procedures zou moeten steken.

• Mirjam1

-

• Mirjam1

Er gaat iets mis met mijn postings. Pardon.