draagmoederschap/moraliteit BERICHT VOOR ELU

• ELU

Beste LS,

Ik heb nu pas jouw topic mogen lezen, dank je wel voor je positieve feedback.

Ik denk dat mensen zoals jij de echte ervaringsdeskundige zijn over adoptie, draagmoederschap etc. Trouwens ik moest ook echt gniffelen om jou interpretatie van de verbeter de wereld types (enne je hebt echt gelijk Birkenstocks zijn zo vrouw onwaardig).

Wellicht heb je uit mijn andere stukjes vernomen dat wij gestopt zijn met het actief onderzoeken met betrekking tot draagmoederschap, niet door de zure oprispingen van een aantal commentaarzeveraars hier, maar wel dat wij geen goed gevoel kregen bij de situatie in India, het stuit ons nogal tegen de borst dat je een bestelling plaatst met jouw ideaalbeeld, kortom je mag het ras uitkiezen, wordt het een jongen of een meisje en mochten er tijdens de eerste 13 weken van de zwangerschap onvolkomenheden worden geconstateerd bij de foetus word het gratis geaborteerd en mag je gratis nog een poging wagen. Commercieel draagmoederschap hebben wij nog steeds niets op tegen, maar in deze gevallen word de draagmoeder echt gezien als een stuk gereedschap waar zonder gevoelens mee word omgesprongen. De redenering is, zij doen dit vrijwillig worden goed betaald (voor Indiase begrippen) dus moeten ze niet zeuren.

Je hebt zeker gelijk, indien wij wel voor draagmoederschap gekozen zouden hebben, zou het kind met liefde zijn gemaakt en met liefde worden opgevoed. Het zou werkelijk op alle vlakken niets tekort gekomen zouden zijn, maar dat zou ook gelden voor een adoptiekind. De morele bezwaren van wie is de moeder, ja dat blijft een groot vraagteken, wij weten ook niet meer dat het eicel met nr xxxxx is geweest, Een op de foto aardig lijkende Indiase vrouw. Wat ik wel grappig heb gevonden aan de hele discussie is dat iedereen zo moeilijk doet over het kind moet weten wie de ouders zijn heb ik nooit en te nimmer een vraag gehad ( en dat is echt voor ons een moeilijk te nemen hindernis geweest). Hoe vertel ik mijn gekleurd (adoptie) kindje dat hij opgroeit bij twee witte meneren en dat zijn (buik)mamma ver weg woont ook hoe beschermen wij ons (adoptie)kindje tegen alle vooroordelen die bestaan tegen het opgroeien als kind bij twee homo ouders. Of dat men dit uit een quasi politiek correct oogpunt niet heeft aangedurfd om dit aan te halen of er simpelweg niet bij heeft stilgestaan, in het laatste geval zou ik zeggen bravo, homo ouders zijn geaccepteerd, mocht er sprake zijn bij deze groep mensen van het eerste geval zou ik zeggen wat een lafheid.

Ik ga geen oordeel geven om niet te weten wie je ouders zijn, ik ben gedeeltelijk ervaringsdeskundige, mijn moeder overleed aan kanker toen mijn zuster en ik nog heel klein waren, mijn zuster heeft nog herinneringen aan haar ik ken haar alleen van foto’s en oude super 8 films. Ik weet wie mijn moeder is maar ook ik ken haar niet, daarnaast door het feit dat wij in Kenya zijn opgegroeid misten wij ook een groot gedeelte van het contact met onze familie in Nederland. Theoretisch weet ik wie mijn moeder is, maar kennen doe ik het niet het enige wat ik wellicht voor heb op de meeste adoptie kinderen dat ik weet waar mijn roots liggen.

Ik zou graag verder met je van gedachte willen wisselen.

Met vriendelijk groet,

Edward (ELU)

• LM

Ik heb het voorgaande topic gevolgd en tot nu toe weggeklikt, want ik was er van overtuigd dat het een hoax was. En nog weet ik dat, gezien deze recente ommezwaai, niet zeker.

Vanzelfsprekend zijn er vragen gesteld over de biologische moeder van het kind. Waar roots besproken werden, wordt de eiceldonor bedoeld, al dan niet dezelfde persoon als de draagmoeder. Het is namelijk algemeen bekend dat homokoppels geen eicellen produceren.

Toch jammer dat je zo'n dure reis hebt moeten ondernemen om tot rede te komen, als de eerste de beste “domme koe op Birckenstocks” je hetzelfde inzicht kon geven. Dat geld had een stuk beter besteed kunnen worden door idealisten als jullie.

• ffwatanders

Ik houd me verre van deze discussie, wil alleen ELU een tip geven:

In Kenia mogen alleenstaande mannen (wat niet weet….) adopteren. Mannen mogen jongens adopteren, vrouwen meisjes. Gezien jouw verleden kun je wellicht relatief makkelijk een residence card krijgen en als je bereid bent er tijdelijk te wonen….I'm just saying……

• BG

De Nederlandse regels vwb geldige bt, leeftijden en bemiddeling via vh blijven wel gewoon gelden.

Ik vond dit over adoptie uit Kenia, klopt dat niet ffwatanders hoe kan ELU dan adopteren?

Wie komt in aanmerking?

To be allowed a Kenya adoption, there must be two married parents involved. Om toegelaten te worden een in Kenia adoptie, moeten er twee getrouwde ouders betrokken. Adoptions will not be allowed for a single applicant, gay or lesbian couples, or any applicant who has been charged and convicted of an offence against children. Adopties zal niet worden toegestaan voor een enkele aanvrager, homo of lesbische koppels, of een aanvrager die in rekening is gebracht en veroordeeld voor een misdrijf tegen kinderen. One of the applicant couple must be more than 25 years old and more than 21 years older than the child to be adopted. Een van de aanvrager paar moet meer dan 25 jaar oud en meer dan 21 jaar ouder dan het kind te worden aangenomen.

The child in question must be at least 6 weeks old and officially registered with a recognized adoption society. Het kind in kwestie moet minstens 6 weken oud en officieel geregistreerd bij een erkende adoptie samenleving. Any child over 14 years of age must give his or her consent to the adoption. Een kind ouder dan 14 jaar moet geven zijn of haar toestemming voor de adoptie.

• BG

Hmmm het dringt langzaam tot me door…je bedoelt verzwijgen dat je een homo-koppel bent aha. Jezelf en je partner verloochenen.

Dat zouden ze dan in Nederland ook niet moeten weten. Fraai…

• ELU

Beste ffwatanders,

Ik denk dat je daar toch iets te licht over nadenkt, alhoewel Kenya voor Afrikaanse begrippen nog redelijk liberaal is is homoseksualiteit daar een crime waar 14 jaar gevangenisstraf op kan staan.

Nou is het wel zo wat niet weet wat niet deert en met het her en daar verspreiden van dollars is daar een heleboel te koop, wij hebben de benodigde acties ondernomen om een aidsweesje van toen 8 maanden te adopteren. Geloof me het is onmogelijk, even los van het feit dat wij als homo geen enkele kans hebben en ook niet als wij als single parent de adoptie zouden aanvragen. En al zouden deze regels niet bestaan, is het bijna onmogelijk om dat je verplicht bent, en toentertijd was dat 6 tot 9 maanden in Kenia te moeten verblijven.

In dat geval moet ik echt BG gelijkgeven, het door haar opgedoken wetsartikel klopt. En ja, met alle respect ik/wij gaan niet liegen over onze situatie, ik vindt het al erg genoeg dat wanneer ik bij mijn vader in Nairobi ben, de maid en de tuinman denken dat mijn partner niets meer dan een goede vriend is.

ffwatanders Schreef:

——————————————————-

> Ik houd me verre van deze discussie, wil alleen

> ELU een tip geven:

>

> In Kenia mogen alleenstaande mannen (wat niet

> weet….) adopteren. Mannen mogen jongens

> adopteren, vrouwen meisjes. Gezien jouw verleden

> kun je wellicht relatief makkelijk een residence

> card krijgen en als je bereid bent er tijdelijk te

> wonen….I'm just saying……

• ELU

Beste LM,

Naast het feit dat ik zelf uitmaak hoe en waaraan ik mijn geld wil spenderen, ben ik niet het type die afgaat op hear/say stories. Alle commentaar leveraars hebben niet met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe het er daar aan toe gaat. Zij hadden dat voornamelijk van tv documentaires, ik heb die ook gezien en m.i worden de vrouwen goed verzorgt, krijgen zij medische ondersteuning vanuit prive ziekenhuizen. Maar ons steekt de commerciële houding van de klinieken en doordat de vrijwillige draagmoeder (straatarme, ongeletterde vrouwen) zich laten gebruiken als broedmachines en alles maar moeten goedvinden.

LM Schreef:

——————————————————-

> Ik heb het voorgaande topic gevolgd en tot nu toe

> weggeklikt, want ik was er van overtuigd dat het

> een hoax was. En nog weet ik dat, gezien deze

> recente ommezwaai, niet zeker.

>

> Vanzelfsprekend zijn er vragen gesteld over de

> biologische moeder van het kind. Waar roots

> besproken werden, wordt de eiceldonor bedoeld, al

> dan niet dezelfde persoon als de draagmoeder. Het

> is namelijk algemeen bekend dat homokoppels geen

> eicellen produceren.

>

> Toch jammer dat je zo'n dure reis hebt moeten

> ondernemen om tot rede te komen, als de eerste de

> beste “domme koe op Birckenstocks” je hetzelfde

> inzicht kon geven. Dat geld had een stuk beter

> besteed kunnen worden door idealisten als jullie.

• LM

Het was duidelijk dat jullie niet op hear/say afgaan, aangezien personen, die al wel op de hoogte waren van de commerciële houding van de klinieken en het tragische lot van de “vrijwillige broedmachines”, zeer recentelijk nog door jullie werden uitgescholden. Waaronder iemand die zelf met “ vrijwillige” afstandsmoeders in het buitenland heeft gewerkt.

Er hadden eventueel, mochten jullie wat minder arrogant zijn (geweest), wat minder straatarme, ongeletterde vrouwen kunnen zijn die zich gedwongen zien draagmoeder te worden. En dat voor een fractie van jullie reiskosten.

Dat is wat ik bedoel. Gemiste kans.

• ELU

LM,

Het begint er weer op te lijken dat ik/wij ons weer moeten gaan verdedigen om wat wij doen, ik zal het netjes houden (anders krijg ik weer alle personen achter mij aan die dei denken de wijsheid in pacht te hebben),

Je mag me arrogant vinden, wat ik van jouw vindt zal je waarschijnlijk wel kunnen raden. Nogmaals wat ik met mijn geld doe en zeker hoe ik mijn vakantie budget spendeer gaat niemand maar dan ook niemand wat aan. Maar omdat je er nu al twee keer op terugkomt, ik heb business-class gevlogen met British Airways naar Mumbai en terug vanuit Dehli en heb geslapen in 5* hotels, het heeft zo zijn voordelen als je je geld verdient in de reisbranche, Ik heb ook geen oordeel als mensen leuk met de alpenkruezer, sleurhut of de muffe tent gezellig gaan k(r)amperen op die leuke minicamping in de Ardeche.

Even jij mag het schelden noemen, ik vind dat wel mee vallen, het enige wat ik ooit heb gezegd is “domme koe en rotwijf”, wellicht niet het meest subtiele maar ik heb op straat wel erger gehoord. Maar dat ik ben uitgemaakt voor westerse profiteur, een persoon die kinderhandel promoot enz, hoor ik niemand over. Een andere mening prima, een discussie ok maar je mening hoe dan ook opdringen. Enne lees je trouwens wel goed, ik ben nog steeds niet tegen commercieel draagmoederschap. Ik kan bijna niet geloven (al zullen er wel uitzonderingen zijn) dat iemand zonder financiele bijbedoelingen een bevruchte ei cel in haar baarmoeder laat plaatsen.

Ik kan ermee leven als iemand dat doet om uit de situatie te ontsnappen waar zij inzit, een daad van liefde ik denk het niet.

Het enige wat ik kan zeggen dat die ei cel bevrucht is met een kwakkie wat met liefde is geproduceerd in een schemerig kamertje met groezelige lectuur, en dat dat resultaat na 9 maanden een liefdevol leven in een harmonieus gezin tegemoet (had kunnen) kan zien.

Om even op je vraag terug te komen, eerst zien, laten inwerken, vragen stellen en dan pas een oordeel vellen, zouden hier meer moeten doen.

LM Schreef:

——————————————————-

> Het was duidelijk dat jullie niet op hear/say

> afgaan, aangezien personen, die al wel op de

> hoogte waren van de commerciële houding van de

> klinieken en het tragische lot van de "vrijwillige

> broedmachines", zeer recentelijk nog door jullie

> werden uitgescholden. Waaronder iemand die zelf

> met “ vrijwillige” afstandsmoeders in het

> buitenland heeft gewerkt.

>

> Er hadden eventueel, mochten jullie wat minder

> arrogant zijn (geweest), wat minder straatarme,

> ongeletterde vrouwen kunnen zijn die zich

> gedwongen zien draagmoeder te worden. En dat voor

> een fractie van jullie reiskosten.

> Dat is wat ik bedoel. Gemiste kans.

• LS

Hoi Edward, fijn dat je m'n berichtje nog gezien hebt. Ik zou graag nog wat persoonlijke gedachten met je delen. Als je wilt kun je me mailen op munieredoll@gmail.com