voorstellen

• pepe

Hoi Paulina,

amerikaanse ouders vragen bij amerikaanse vghs een wachtwoord aan voor een beschermde site waarop die betreffende vgh de lijst publiceert; daarop zien ze (vaak heel kort omschreven) een kindcode (of soms een engelse naam) met geslacht, sn en leeftijd, vervolgens vragen ze aan zo'n vgh of ze dat dossier mogen inzien, krijgen dat toegemaild en zoeken dan contact met een arts die hen vertelt wat hij/zij van het dossier af kan lezen. Vervolgens beslissen ze of ze het kindje wel/niet willen locken; als er dan nog geen andere ouders zijn geweest die het kindje hebben gelocked (dossier hebben laten vastzetten ) schrijven ze daarna een LOI en in sommige gevallen gaan ze dan pas aan de slag met hun homestudy en het verzamelen van de papieren.

Er zijn op de shared list algemene dossiers; iedere vgh kan die vastzetten voor zijn ouders, sommige van die dossiers staan al langere tijd op de shared list (of zijn na een poosje special focus dossier te zijn geweest weer vrijgekomen) en dan kan een vgh deze dossiers ook locken voor ouders die nog geen dossier in China hebben.

Daarnaast krijgt iedere vgh ook weer dossiers die alleen voor hen zijn en die dossiers worden (soms met foto e al) op hun site gezet.

Daarnaast kunnen amerikaanse ouders ook binnen een adoptie twee kinderen adopteren (dat staat China sinds kort toe en een deel van de amerikaanse vgh werkt daar aan mee, de nederlandse iig niet) of met hetzelfde dossier twee kinderen binnen één jaar.

Als je meer wilt weten kun je kijken op chinaadopttalk.com (rumorqueen), er is een yahoolijst voor waiting children (de amerikaanse term voor snkids), er is een site rainbowkids.com waarop veel infor te vinden is en er zijn diverse amerikaanse ouders die op hun weblog oproepjes doen voor sn-kindjes die een thuis zoeken.

Met googlen kom je een heel eind!

• Karen

Sinds wanneer staan jullie op ´de´ lijst?

Wij hebben vorige week onze lijst naar de VH gemaild en op 16 maart een formele intake.

Ons is verteld dat ze drie ´soorten´ wachtende ouders hebben:

- uitgebreide e/o brede SN-lijst: < 3 md wachttijd

- gemiddelde SN-lijst: < 6 md wachttijd

- beperkte e/o specifieke SN-lijst: < 9 md wachttijd

Volgens de VH zou 80% wel binnen deze grenzen vallen…

We weten alleen nog niet in welke ´soort´ wij vallen 8-)

Groetjes, Karen

www.mikadroom.web-log.nl

• Paulina C.

Hoi Karen,

Interessant deze indeling. Welke VG hebben jullie?

Groeten,

Paulina

• femke

Hallo,

Die verdeling is nieuw voor mij. Onze vergunninghouder is K&T en die heb ik niet over zo'n verdeling gehoord.

Ben dan ook wel nieuwsgierig in welke categorie wij zouden vallen…

Gr. femke

• Karen

WK, maar de ‘verdeling’ is niet officieel!.

In een telgesprek werd dit verteld, omdat ik een inschatting vroeg naar de wachttijd.

Er werd me heel nadrukkelijk verteld, dat hier totaal geen rechten aan te ontlenen was,

maar dat weten we in adoptie-land in middels allemaal wel :(

Karen

• summer6974

Er gaan geruchten dat er een nieuwe shared list uitkomt op 22 februari !!!!!!!!!

• Omfie

Waauw, dat is dinsdag.

Zou toevallig zijn, want wij moeten woensdag voor een info-bijeenkomst en gesprek naar Wereldkinderen. Zouden we dan meteen spijkers met koppen kunnen slaan????????

Hopelijk dat er veel kindjes op de lijst bijkomen, zodat zoveel mogelijk van ons benaderd kunnen worden.

Spannend!!!

• BG

Hmmm, ik hoop juist altijd dat er veel kindjes van de lijst af gaan (maar dat zul jij vast ook willen)

• Omfie

Ja dat bedoel ik ook eigenlijk. Alleen staan er natuurlijk al zoveel kinderen op de lijst waar ze eigenlijk “niets mee kunnen” (klinkt eigenlijk heel slecht). Hopelijk dat de aanvulling van de lijst voldoende is om zoveel mogelijk ouders te kunnen benaderen. Dat bedoel ik eigenlijk.

Maar ook dat klinkt natuurlijk een beetje egoïstisch: dan zie je maar weer hoeveel kindertjes ouders nodig hebben!

Spannend!

• Eli1

Volgens mij is het onzin, dat er voordat de shared list uitkomt, er alleen maar kindertjes op de lijst staan waar ze “ niets mee kunnen”.

natuurlijk staan er ook kinderen op die volgens de Nederlandse wet niet bemiddeld mogen worden (wegens te oud, of te zware SN), maar er staan vele kindjes op die binnen de regels vallen, en ze hebben ook helemaal niet allemaal een hele zware SN. Jongetjes met een schisis van een jaar of 3 staan echt maanden op de shared list bijvoorbeeld (bron: Amerikaanse overzichten op Rumor Queen, sommige Amerikanen mogen van hun vergunninghouder zelf op de shared list kijken) en ik geloof gewoon niet dat daar geen Nederlandse ouders voor te vinden zijn. Alleen er staan zoveel kinderen op dat individuele kindjes niet meer opvallen als je er niet naar op zoek gaat. Ik vraag me wel eens af of vergunninghouders dat dus uberhaupt wel doen of dat ze gewoon wachten tot de nieuwe lijst uitkomt om hun nieuwe aspirant-ouders te matchen. Ik denk eigenlijk vooral dat laatste.