voorstellen

• summer6974

Wat jij zegt Eli dat beeld krijg ik ook. Er wordt op ChinaAdoptTalk “gepleit” voor een 3 jarig meisje dat alleen een litteken zou hebben. Als dat waar is vraag ik me inderdaad ook af of daar echt niemand voor te vinden zou zijn. Maar het kan toch ook niet waar zijn dat er een halve dag per maand gekeken wordt naar de lijst en de rest van de maand niet? Als dat wel zo is, dan pleit ik voor de Amerikaanse manier waarbij aspirant adoptieouders zelf naar de lijst mogen kijken. Ik hoop maar dat het gewoon komt door het Chinese nieuwe jaar waardoor er minder gewerkt is aan nieuwe dossiers en dat het volgende maand weer stukken “beter” is.

• Omfie

Hallo allemaal,

Ik ben zojuist terug van de bijeenkomst bij Wereldkinderen. Er is niet zoveel extra's meer gezegd. Zij weten ook niet waarom de lijst aleen is aangevuld met “bijna onmatchbare special needs”. Het heeft ook geen zin om het CCAA te vragen, omdat die toch geen antwoord geven. Schijnt nogal bureaucratisch te gaan daar.

Wat wel duidelijk is geworden dat de grote hoeveelheid van kinderen die al een tijdje op de lijst staan, voor Nederlandse ouders niet in aanmerking komen. Het zijn kinderen boven de 6 jaar oud (in Amerika schijnen ze tot de 18 jaar te moggen adopteren) en kinderen met vele zware geestelijke aandoeningen.

Wij vestigen onze hoop op een nieuw uit te komen lijst (wellicht volgende maand) en hopelijk dat er dan wel weer “matchbare” kinderen opstaan. En dan maar te hopen dat we dan ook gematcht kunnen worden en niet dat ons nog vele ouders voor zijn.

We kunnen echt niets anders dan wachten en nog eens wachten.

Er werd trouwens nog wel ingehaakt op de “Amerikaanse” verhalen: veel “vergunninghouders” daar zijn inmiddels door het CCAA eruit gegooid omdat ze zich niet aan de regels houden. Het is absoluut verboden kinderen te plaatsen op internetsites. Recent zijn alle vergunninghouders wederom gescreend, dus wellicht dat er nog meerdere uit worden gegooid.

Omfie

• Omfie

Ik heb zojuist van Wereldkinderen begrepen hoe de lijst in elkaar zit:

Op de eerste pagina staan de gegevens van een kindje (leeftijd, geslacht, provincie, special-need). Vaak lijkt het in eerste instantie op een eenvoudige special need (zoals bijvoorbeeld een litteken). Als de vergunninghouder dan doorklikt naar de rest van de gegevens (die in eerste instantie niet zichtbaar zijn), dan blijkt vaak dat er nog veel en veel meer aan de hand blijkt te zijn. Zij willen echt heel graag ouders met kinderen matchen maar het is absoluut niet in het belang van het kind (en ook niet van de ouders) dat er een kind gematcht wordt wat nog veel meer blijkt te “mankeren”.

• summer6974

Laten we hopen dat het een eenmalig voorval is en dat er de komende lijst weer veel gematched kan worden! Ben het met WK eens dat het in ieders belang is om dossiers goed te beoordelen alvorens een voorstel te doen.

Omfie, hopelijk heb je vandaag veel nuttige info gehad en weer vertrouwen in het hele adoptiegebeuren. Wachten is al zo moeilijk laat staan met dagen zoals gister waarbij je je gaat afvragen of het allemaal nog wel gaat gebeuren. Maar ja, we kunnen niet anders dan wachten en wachten…….

• Eli1

Wat ook een rol kan spelen is het recente systeem van Special Focus kinderen. Die kinderen mogen door vergunninghouders worden "geclaimed' voor zichzelf. dat is om de kindjes meer kans te geven. Maar het schijnt wel zo te zijn dat in Amerika sommige vergunninghouders zich alleen op de makkelijke special focus kinderen richten (met bijvoorbeeld alleen een schisis of postoperatieve toestand ofzo) en die files dan echt als hun bezit beschouwen/.

Gecombineerd met het reeds langer bekende gegeven dat - ook in Amerika- veel vergunninghouders de nacht van het uitkomen van de lijst op blijven om zo snel mogelijk de files van zeer jonge, minor needs meisjes weg te kapen (die verdwijnen soms binnen seconden van de lijst, schijnbaar - ook van de recente shared list zijn toch weer mensen gematched in Amerika hoor op die manier), zou dat er ook wel toe kunnen leiden dat er voor NL vergunninghouders moeilijk wat te matchen valt - de minor needs zijn meteen weg, de net een beetje zwaardere staan op individuele lijsten - alleen wat daar tussen zit zou door hen gematched kunnen worden?