voorstellen

• Omfie

Wereldkinderen is onze vergunninghouder.

• Paulina C.

Dat is wel bijzonder, dat zij geen enkel kindje van de nieuwe lijst kunnen matchen met wachtende ouders. Ik heb het idee dat K&T meer matcht, of zou dat niet zo zijn?

• Omfie

Dat zou voor Kind en Toekomst hetzelfde moeten zijn. De lijst komt van het CCAA in China en daar kunnen alle vergunninghouders in alle landen dan aan. Dus voor alle vergunninghouders hetzelfde. Morgen hebben we een bijeenkomst bij Wereldkinderen en dit item zal zeker besproken worden. Misschien is er dan meer duidelijkheid.

• F

Jeetje, dat is een tegenvaller.

Dan zal de wachttijd waarschijnlijk wel weer langer worden…

• BG

Ik ben verbaasd dat er zo weinig kinderen te matchen zijn. Het afgelopen half jaar heb ik juist een heel ander beeld gekregen. Heel veel kinderen op de lijst met geen lichte maar ook zeker niet allemaal de zwaarste sn's. het verheugende zou kunnen zijn dat kinderen toch in hun eigen land een plek vinden of dat er minder afstand wordt gedaan van kinderen met een sn. Is er iemand die hier meer over kan zeggen?

• summer6974

Geen idee. Dat kan toch niet ineens 180graden omdraaien? Ben wel zeer benieuwd of K&T ook niemand gematched heeft. Op ChinaAdoptTalk was 1 gezin gematched en dat kindje had een combinatie van de opgegeven special needs.

• Eli1

Ik denk wel dat het mogelijk is dat het tamelijk abrupt kan veranderen. China heeft het afgelopen jaar een grote inhaalslag gemaakt door van vele SN kinderen de adoptiepapieren klaar te maken, die daarvoor nog als onadoptabel werden beschouwd en dus als maanden of vele jaren in tehuizen zaten. Er zijn maanden geweest dat er 600 files bij kwamen. Het is in principe mogelijk dat deze inhaalslag op een bepaald moment is afgerond en er alleen nog nieuwe kindjes bijkomen.

Ik denk alleen niet dat dat nu al het geval is. CCAA heeft onlangs nog aangekondigd dat ze doorgaan met zich op de behoeften van SN kinderen te richten. En het schijnt wel vaker zo te zijn dat de eerste maanden van het jaar kleine lijsten verschijnen (Chinees nieuwjaar?).

• Eli1

Onze vergunninghouder (K&T) matchte afgelopen jaar toch vooral in groepjes, met meerdere mensen die op dezelfde dag of met 1 of 2 dagen ertussen gematched werden. Misschien vinden ze dat handig ivm de reis naar China.

• summer6974

Dat zou inderdaad kunnen, maar wat dan wel typisch is is dat die 600 kinderen waarschijnlijk lichtere SN's hadden dan de kinderen die er nu op staan. Wel vreemd dat juist die dan als onadoptabel werden gezien. Laten we hopen dat het inderdaad met het nieuwe jaar te maken heeft. Ik heb er sinds gisteren een heel onbehaaglijk gevoel bij. Maar je zou verwachten dat als ze de buitenlandse adopties willen beperken dat ze dan beginnen met helemaal stoppen met gezonde kinderen naar het buitenland laten gaan.

We waren allemaal nieuwsgierig naar de aantallen op de wachtlijsten van de vergunninghouders. Het zijn er alleen wel veel meer dan ik dacht…………Ben zeer benieuwd hoe de bijeenkomst bij WK is gegaan Omfie, wat zij hiervan denken.

• Eli1

nee, sinds die grote aantallen per maand aan nieuwe files erbij kwamen is de shared list (de TOTALE lijst dus, niet alleen de nieuwe files) gewoon heel erg lang gebleven en hij schijnt nu nog steeds 2000 files te bevatten.

Dat zijn lang niet allemaal vreselijk zware SN's maar het zijn oudere files en die vallen niet meer op als je er niet expliciet naar zoekt.

Dit is het beeld dat naar voren komt uit de Amerikaanse website waar mensen dus zelf op de lijst kunnen kijken en zoeken, en ook uit advocating sites (mensen die bepaalde kindjes van de shared list “in de etalage” zetten in de hoop ze snel ene plekje te kunnen bezorgen) die ik zelf gezien heb.

Als het volgens nederlandse vergunninghouders anders zit, dan ben ik er zeer benieuwd naar hoe dat dan komt. Misschien heeft Wereldkinderen er inmiddels wat over gezegd, Omfie?